تا مدتی دیگر، نسخه جدید اندروید و iOS رسما منتشر می‌شوند و همه‌ی ما می‌دانیم که این موضوع چه معنایی دارد. مطابق معمول، اکثریت کاربران گوشی‌های اندروید غیر پیکسل، باید مدت زیادی برای دریافت این نسخه جدید صبر کنند و این در حالی است که بسیاری از کاربران آیفون به‌راحتی آن را دریافت می‌کنند.اگرچه مقایسه مستقیماندروید Q و iOS 13 از نظر سرعت ارائه برای گوشی‌های جدید و قدیمی مقایسه‌ی منصفانه‌ای محسوب نمی‌شود، اما در هر صورت چنین مقایسه‌ای همواره انجام می‌شود. حدود یک سال از عرضه نسخه نهایی اندروید پای می‌گذرد و حالا می‌خواهیم میزان گوشی‌های مبتنی بر این نسخه از اندروید را بررسی کنیم.

مانند همیشه، گوگل به شرکت‌های ثالث اجازه می‌دهد که تغییرات موردنظر را بر روی این سیستم‌عامل اعمال کنند که همین موضوع البته همیشه منجر به نتایج جذابی نمی‌شود و در ضمن زمان عرضه را هم طولانی‌تر می‌کند. در ادامه می‌توانید جدیدترین آمار منتشر شده برای درصد گوشی‌های مبتنی بر نسخه‌های مختلف اندروید را مشاهده کنید.

اندروید پای

متأسفانه، این آمار آخرین بار ۳ ماه قبل به‌روزرسانی شده و به همین خاطر در مورد وضعیت فعلی گوشی‌ها با قاطعیت زیادی نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. در هر صورت، چنین آماری نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های گوگل و اقداماتی مانند پروژه Treble، سه ماه قبل تنها ۱۰.۴ درصد از گوشی‌های اندرویدی از اندروید پای بهره می‌برند.

در ادامه، برندهای مختلف را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم. امیدواریم این بررسی، به شما برای خرید گوشی جدید کمک کند.

سامسونگ

اندروید پای

سامسونگ که بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در جهان است، سال گذشته در زمینه‌ی آپدیت کردن گوشی‌های پرطرفدار خود به اندروید اوریو عملکرد بسیار بدی داشت. اما ظاهرا کاهش فروش گوشی‌های این شرکت یک نوع علامت هشداری برای این شرکت بوده تا در این زمینه تلاش بیشتری کند. رابط کاربری One UI نه‌تنها بسیاری از مشکلات TouchWiz را برطرف کرد، بلکه باعث شد گوشی هوشمندی مانند گلکسی اس ۹ پیش از اتمام ۲۰۱۸ اندروید پای را دریافت کند.

در ادامه، این اندروید روانه‌ی گوشی‌های گلکسی نوت ۹، نوت ۸ و اس ۸ هم شد. در هر صورت سامسونگ نشان داد که در زمینه‌ی ارائه‌ی نسخه‌ی جدید اندروید تلاش بیشتری می‌کند و امیدواریم امسال در این زمینه بیش از پیش بهبود پیدا کند و نسخه جدید اندروید را با سرعت بیشتری برای تعداد بالاتری از گوشی‌ها عرضه کند.

هواوی

هواوی

هواوی هم یکی دیگر از مهم‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی است که نسبت به نرم‌افزار همواره توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. طبق آمار منتشر شده، ۸۰ میلیون کاربر گوشی‌های این شرکت از رابط کاربری EMUI 9 مبتنی بر اندروید پای استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود تا انتهای ماه ژوئن این رقم به ۱۰۰ میلیون رسیده باشد.

هواوی نشان داده که برای ارائه‌ی نسخه جدید اندروید، فقط به گوشی‌های پرچم‌دار توجه نشان نمی‌دهد و گوشی‌های میان‌رده هم از آن بهره می‌برند. هواوی در این زمینه همواره عملکرد خیلی خوبی داشته و به همین خاطر امیدواریم گوشی‌های این شرکت از استفاده از اندروید محروم نشوند.

گوگل

گوگل

طبیعتا همه می‌دانیم که گوشی‌های پیکسل نخستین گجت‌هایی بودند که اندروید پای را دریافت کردند. اندروید پای اگرچه از لحاظ ویژگی‌های جدید حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما از نظر بهبود ثبات و عملکرد، نسبت به نسخه قبلی تجربه کاربری را تا حد زیادی ارتقا داد. علاوه بر این، با وجود اینکه گوگل برای مدل نخست گوشی‌های پیکسل فقط وعده ارائه دو نسخه اندروید را داده بود، اعلام کرد که این گوشی‌ها می‌توانند اندروید Q را هم دریافت کنند. این یعنی اگر گوگل بتواند این عدد را به ۴ برساند، پس گوشی‌های گوگل تا حد زیادی به پای آیفون‌ها خواهند رسید.

موتورولا

موتورولا

گوشی‌های موتورولا در آمریکا مورد توجه طرفداران گجت‌های مقرون به صرفه قرار می‌گیرند اما این شرکت در زمینه‌ی ارائه‌ی اندروید پای اصلا عملکرد قابل توجهی نداشته است. به‌عنوان مثال، گوشی پرطرفدار موتو G6 بعد از ماه‌ها انتظار در ماه ژوئیه اندروید پای را دریافت کرد که البته کاربران حین استفاده از آن با باگ‌های زیادی روبرو می‌شدند. در هر صورت این شرکت نتوانست در زمینه‌ی ارائه‌ی نسخه‌ی جدید اندروید، عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

ال‌جی

ال‌جی

ال‌جی به جای اینکه مرتبا مدل‌های پرچم‌دار نه‌چندان حائز اهمیت را روانه‌ی بازار کند، باید بار دیگر به وعده‌ی خود توجه کند؛ این شرکت سال گذشته اعلام کرد که یک مرکز برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مختص گوشی‌های خود تأسیس کرده تا با سرعت بیشتری این آپدیت‌ها ارائه شوند که البته این رویکرد هم نتیجه‌ی قابل توجهی نداشته است. به‌عنوان مثال بعد از گذشت حدود یک سال، به تازگی اندروید پای برای گوشی هوشمندی مانند V30 عرضه شده است.

نوکیا

نوکیا

شرکت HMD Global با خرید حق امتیاز برند نوکیا و عرضه گوشی‌های مبتنی بر این برند، خیلی زود سروصدای زیادی راه انداخت. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت گوشی‌های این شرکت، نرم‌افزار روان و دریافت سریع به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. این به‌روزرسانی‌ها حتی برای گوشی‌های پایین‌رده مانند نوکیا ۱ هم ارائه شده است. این یعنی حتی گوشی مبتنی بر حافظه رم ۱ گیگابایتی نوکیا هم به‌راحتی می‌تواند اندروید پای را اجرا کند.

وان‌پلاس

وان‌پلاس

در سال گذشته، برند وان‌پلاس مشهورتر از گذشته شد و مورد توجه کاربران بیشتری قرار گرفت؛ ولی در همین حین، این شرکت ریشه‌های خود را فراموش نکرده و همچنان به ارائه‌ی سریع آپدیت‌های نرم‌افزاری پایبند است. به‌عنوان مثال، وان‌پلاس ۶ تنها کمی پس از گوشی‌های پیکسل، اندروید پای را دریافت کرد. از این جالب‌تر، باید به وان‌پلاس ۳ و ۳T اشاره کنیم که حتی اندروید پای برای آن‌ها هم ارائه شده است.

HTC

HTC

اگر شما از معدود افرادی هستید که همچنان امیدوارید HTC بار دیگر به شکوه گذشته خود برمی‌گردد، احتمالا از پرچم‌داران ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ ساخت این شرکت استفاده نمی‌کنید. چند هفته قبل، اندروید پای برای گوشی قدیمی U11 در برخی مناطق جهان عرضه شد و این در حالی است که اوضاع گوشی جدیدتر یعنی U12 پلاس در این زمینه بسیار بدتر است.

سونی

سونی

موضوع به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هیچوقت بزرگ‌ترین مشکل گوشی‌های سونی نبوده ولی گوشی‌های این شرکت همچنان فروش قابل توجهی ندارند. در هر صورت با توجه به اینکه سونی در عرض چند ماه اندروید پای را برای چندین گوشی میان‌رده و پرچم‌دار ارائه کرده، در مورد اندروید Q هم احتمالا شاهد همین رویکرد خواهیم بود. گوشی‌های این شرکت اگرچه ضعف‌های زیادی دارند، ولی در رابطه با دریافت به‌روزرسانی‌های اندروید نمی‌توان عملکرد خوب این شرکت را کتمان کرد.

شیائومی، اوپو و ویوو

شیائومی

این سه شرکت چینی که در بازار کشورهایی مانند هند حضور قابل توجهی دارند، با سرعت مناسبی به‌روزرسانی‌های اندروید را برای تعداد زیادی از مدل‌های میان‌رده، پرچم‌دار و حتی پایین‌رده عرضه می‌کنند. در همین رابطه باید به رابط کاربری این شرکت‌ها هم اشاره کنیم که اگرچه برخی از کاربران علاقه‌ی زیادی به آن‌ها دارند، ولی از نظر برخی دیگر از کاربران، این رابط‌های کاربری سنگین هستند و برای تجربه کاربری تاثیر منفی به همراه دارند. ولی در هر صورت، این شرکت‌ها به‌خصوص شیائومی از نظر پشتیبانی بلندمدت نرم‌افزاری برای انواع و اقسام گوشی‌ها از شهرت زیادی بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: چرا آپدیت‌های اندروید دیگر اهمیت چندانی ندارند؟

منبع: Phone Arena

The post بهترین و بدترین شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند از لحاظ ارائه اندروید پای appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala