مطلب AMOLED یا IPS LCD؛ آنچه شما گفتید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

طبق معمول مطالب «شما بگویید» شنبه‌ی این هفته نیز موضوع جدیدی را با شما به بحث گذاشتیم. بحث این هفته‌ی ما در مورد تکنولوژی صفحه نمایش گجت‌های موبایل بود. همان‌طور که گفتیم در حال حاضر دو تکنولوژی اصلی AMOLED و IPS LCD در این زمینه وجود دارد که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. در مطلب قبلی تلاش کردیم معایب و مزایای این دو تکنولوژی را به طور جامع ولی مختصر برای شما بیان کنیم و در نهایت از شما خواستیم تا با توجه به دانش و تجربه‌ی خود به سوال این هفته پاسخ دهید: AMOLED یا IPS LCD؟ با توجه به تعطیلات پیش رو، این هفته اندکی زودتر به جمع‌بندی نظرات شما خواهیم پرداخت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا ببینیم شما همراهان خوب در این زمینه چه گفته‌اید.

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: AMOLED یا IPS LCD؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

AMOLED برای تماشای فیلم، IPS LCD برای عکاسی

همان‌طور که انتظار داشتیم اکثر کاربران به غلظت رنگ زیاد صفحات نمایش AMOLED و دقت رنگ بهتر صفحات نمایش IPS LCD اشاره کردند. با توجه به همین خصوصیات خیلی از کاربران صفحه نمایش AMOLED را برای مصرف مدیا (تماشای فیلم و عکس) و صفحه نمایش IPS LCD را برای تولید مدیا (نظیر ویرایش فیلم و عکس) مناسب می‌دانند.

حسین:

AMOLED کلا رنگ‌هاش الکیه. شاید برای فیلم دیدن خوب باشه، اما رنگ‌هاش برای عکاسی اصلا خوب نیست.

amir:

… یک مشکلی که با AMOLED داشتم این بود که نمی‌تونستم روی کیفیت اصلی عکس‌هایی که با گوشی می‌گرفتم درست نظر بدم؛ چون AMOLED رنگ‌ها رو به صورت اشباع نشون می‌ده. البته این قابلیت برای اشخاصی که فقط عکس‌ها رو روی گوشی خودشون مرور می‌کنند و علاقه‌ای به نگهداری یا بررسی عکس‌ها روی  PCندارند یک مزیت محسوب می‌شود. من این مشکل ها رو با IPS ندارم …

هادی:

… کسی که با گوشی یا تبلت داره کارهای سرگرمی مثل وب‌گردی، بازی، فیلم و یا کارهای روزمره انجام می‌ده قطعا از دیدن صفحه‌ی AMOLED شگفت‌زده می‌شه و براش خیلی عالیه. اما همین که نوع استفاده از صفحه رو تغییر بدید، مثلا یک عکاس باید تمام رنگ‌ها رو دقیق ببینه یا یک طراح گرافیک یا چاپ باید رنگ‌ها رو به دقت ببینه و روشنایی درست رو احتیاج داره؛ بنابراین قطعا و بدون هیچ شکی IPS LCD رو انتخاب می‌کنه …

Ebrahim:

کیفیت رنگ در هر دو نوع تکنولوژی جذاب و پویاست اما چیزی که باعث می‌شه خودم نسبت به تکنولوژی AMOLED توجه کمتری داشته باشم اینه که غلظت رنگ یا اغراق در رنگ بسیار زیاده و من تکنولوژی IPS LCD رو ترجیح می‌دم. بازم هم میگم هر دو اونقدر جذاب هستن که جای بحث کردن نیست.

مهدی:

رنگ‌ها در AMOLED بسيار اشباع و دور از واقعيته. براي گوشي‌هاي هوشمند امروزي كه كيفيت دوربين بالایی دارند طبيعي بودن رنگ‌ها امتياز بزرگيه كه IPS LCD داره.

دقت رنگ همیشه در صفحه نمایش IPS LCD بالا نیست

یکی از کاربران به نکته‌ی خوبی اشاره کرده که در زیر می‌خوانید.

نیما:

طبیعی بودن رنگ‌ها فقط به پنل مربوط نمیشه به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری هم مربوط می‌شه … برخی کمپانی‌ها که از صفحه‌های AMOLED استفاده نمی‌کنند برای خیره‌کننده‌تر کردن صفحه نمایش رنگ‌ها رو اشباع می‌کنند که بسیار هم کار خوب و موثری است ولی دقت نمایش رنگ‌ها رو پایین میاره. در کل اشباع بودن رنگ‌ها گاهی اوقات مبحثی سلیقه‌ای است.

همان‌طور که این دوست خوب ما اشاره کردند برخی از کمپانی‌ها در سال‌های اخیر تلاش کردند با تغییرات نرم‌افزاری نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش IPS LCD را به صفحه نمایش AMOLED نزدیک کنند. شاید این اقدام برای این باشد که در عین حفظ هزینه‌ی کمتر تولید و دیگر مزایای تکنولوژی IPS LCD، نظر طرفداران AMOLED هم جلب شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کاربرانی که به دلیل طبیعی بودن رنگ‌ها قصد انتخاب یک گوشی با صفحه نمایش IPS LCD را دارند نباید چشم بسته تنها به تکنولوژی مورد استفاده بسنده کنند.

AMOLED چشم را بیشتر از IPS LCD خسته می‌کند

این نکته چیزی است که تنها از طریق تجربه می‌توان صحت و سقم آن را تایید کرد. ما در منابعی که بررسی کردیم به چیزی در رابطه با ضرر بیشتر صفحه نمایش AMOLED برای چشم برنخوردیم، ولی با توجه به شکایت عده‌ی زیادی از کاربران در مورد دچار شدن به چشم‌درد یا سردرد پس از استفاده از صفحه نمایش AMOLED نمی‌توان از کنار آن ساده گذشت. البته نباید فراموش کرد که چشم دوختن طولانی به صفحه نمایش گوشی یا تبلت که در فاصله‌ی کمی از چشم قرار دارد، در هر حال و بدون توجه به نوع آن هم مضر است.

حمید:

… فقط يه مشكلی كه با AMOLED داشتم اين بود كه به شدت چشمامو درد مي‌آورد و اذيت مي‌شدم! شايد فقط واسه من اينجوري بوده …

Amir:

من گوشی‌های زیادی داشتم و تجربم اینه که در نگاه اول پنل AMOLED جذابیت بیشتری داره ولی با کار کردن طولانی متوجه چشم‌درد، سردرد و ضعف چشم خواهید شد و در تاریکی به‌شدت چشم رو اذیت می‌کنه تا بهش عادت کنید. اما IPS LCD هیچ آسیبی به چشم نمی‌زنه و کاملا مناسب با نگاه شما و کارکرد روزانه شماست. البته بگم کارکرد طولانی باهاش اذیت‌کننده خواهد بود که طبیعیه. برای بازی و فیلم و وب گردی هم عالیه نسبت به AMOLED.

Farshad:

من IPS LCD رو می‌پسندم چون استفاده‌ی طولانی مدت از صفحه‌های AMOLED چشم رو اذیت می‌کنه. من این رو زمانی متوجه شدم که داشتم با یک گوشی AMOLED کلش بازی می‌کردم. چون زمینه‌ی این بازی بیشتر سبز رنگ هست و AMOLED رنگ سبز رو واقعا بیش‌ازحد غلیظ نشون می‌ده بعد از اتمام بازی احساس بدی به چشمام دست داد؛ یه چیزی که نمی‌شه توصیفش کرد و کمی بعدش سردرد گرفتم. به نظرم گشت و گذار تو منوها با AMOLED حس بهتری می‌ده ولی تو فعالیت‌هایی مثل وب‌گردی و بازی صددرصد IPS LCD بهتره؛ چون چشم رو خسته نمی‌کنه و اونقدر آسیب نمی‌زنه بهش …

amir:

… AMOLED در نگاه اول نظرم رو به سمت خودش جلب می‌کنه اما بعد از مدتی که به صفحه‌ی گوشی خیره می‌شم (مخصوصا در تاریکی) چشمام کمی اذیت می‌شه و احساس خستگی می‌کنم …

Yasin:

من در گوشی‌های پرچم‌دار هم از IPS LCD استفاده کردم و هم از AMOLED. یه نکته‌ای که بود در هنگام استفاده از پنل AMOLED سرم درد می‌گرفت و چشمام اذیت می‌شد. نمی‌دونم آیا شما هم این مشکل رو دارین یا فقط مشکل منه.

محمد:

من با تبلت مطالعه مي‌كنم و تجربه‌اي كه داشتم واسه كار طولاني و مطالعه IPS LCD كمتر چشم رو اذيت مي‌كنه، درحالي‌كه AMOLED بيشتر چشم رو خسته مي‌كنه. شايد به خاطر تفاوت در كنتراست باشه …

یک نکته‌ی جالب در مورد صرفه‌جویی در مصرف باتری

همان‌طور که در مطلب اصلی عنوان کردیم ازآنجاکه در تکنولوژی AMOLED پیکسل‌های مشکی واقعا خاموش هستند مصرف باتری صفحه نمایش هنگام نمایش تصاویر تیره به مراتب از زمانی که تصویری روشن نمایش داده می‌شود کمتر خواهد بود. بنابراین می‌توانید با قرار دادن یک تصویر تیره به عنوان پس‌زمینه‌ی یک گوشی با صفحه نمایش AMOLED تا حد قابل‌توجهی در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید. شاید بپرسید آیا این موضوع هیچ تاثیری در مصرف انرژی یک صفحه نمایش IPS LCD ندارد؟ یکی از دوستان ما به نکته‌ی جالبی در مورد تکنولوژی IPS LCD اشاره کرده که از چشم ما پنهان مانده بود.

محمد:

شما به یک نکته اشاره نکردید. در نمایشگرهای IPS LCD تولید رنگ سیاه بیشترین مصرف انرژی رو داره؛ چون برای این‌که نور بک لایت از صفحه‌ی کریستال مایع عبور نکنه باید در نقاط مورد نظر بیشترین مقدار خمش نور ایجاد بشه. این مسئله باعث می‌شه به مصرف انرژی بیشتری نیاز باشه. در صورتی که تولید رنگ سفید نیازی به همچین چیزی نداره و کمترین انرژی برای نمایشش مصرف می‌شه. این یعنی می‌شه در گوشی‌هایی که پنل IPS LCD دارن خیلی راحت از تم ها و پس‌زمینه‌های روشن استفاده کرد بدون این‌که یهو شارژ گوشی خالی بشه …

نکته‌ای که این دوست عزیز دیجی‌کالا مگ به آن اشاره کرده کاملا درست است. در نمایشگرهای IPS LCD برای تعیین میزان روشنایی هر پیکسل از لایه‌ی ظریفی به نام دیفیوزر (Diffuser) استفاده می‌شود که می‌تواند نور را پراکنده کند. طبیعتا برای نمایش رنگ مشکی دیفیوزر باید با حداکثر توان کار کند و در نتیجه میزان مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد. بنابراین حداقل از نظر تئوری صفحه نمایش IPS LCD درست برخلاف صفحه نمایش AMOLED، هنگام نمایش تصاویر روشن کمترین مصرف باتری را خواهد داشت. ولی از آنجا که اختلاف میان حداکثر میزان مصرف انرژی (پس‌زمینه مشکی) و حداقل میزان مصرف انرژی (پس‌زمینه سفید) در صفحات IPS LCD، به ویژه در ابعاد نسبتا کوچک گوشی‌های موبایل، بسیار جزئی است، معمولا میزان مصرف انرژی صفحات نمایش IPS LCD ثابت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین عملا تیرگی یا روشنایی تصویر پس‌زمینه تاثیر قابل توجهی روی زیاد یا کم شدن مصرف باتری گوشی‌هایی با صفحه نمایش IPS LCD نخواهد داشت.

منبع متن: digikala