طبق معمول پنجشنبه‌های دیجی‌کالا مگ امروز باید به جمع‌بندی نظرات ارائه شده از سوی کاربران برای مطلب «شما بگویید» این هفته بپردازیم. مطلب شما بگویید این هفته‌ی ما در مورد مقایسه‌ی قابلیت‌ها و تغییرات آخرین نسخه‌ی دو سیستم‌عامل موبایل محبوب یعنی iOS 10 و اندروید نوقا بود. در مقاله‌ی اصلی که شنبه‌ی این هفته با عنوان «شما بگویید: اندروید نوقا یا iOS 10؟» منتشر شد تلاش کردیم جهت‌گیری اپل و گوگل را در آخرین نسخه از iOS و اندروید در چند زمینه‌ی مهم از جمله رابط کاربری، دستیار هوشمند، مدیریت تصاویر و… با هم مقایسه کنیم تا در نهایت از کاربران بخواهیم با توجه به این تغییرات به سوالاتی در مورد آینده‌ی این پلتفرم‌ها پاسخ دهند. سوالاتی نظیر این که قابلیت‌های جدید کدام سیستم‌عامل هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد؟ یا کدام سیستم‌عامل در مسیر بهتری قدم برمی‌دارد؟

از همان ابتدا که ایده‌ی انتخاب کردن چنین مقایسه‌ای برای مطلب شما بگویید به ذهنمان رسید انتظار داشتیم که لزوما تمام نظرات بی‌طرفانه و واقع‌بینانه نخواهد بود. ولی حداقل امیدوار بودیم اگر هم افراد با شور و شوق بیش از حد از یک طرف مقایسه حمایت می‌کنند، حداقل واقعا به موضوع مورد بحث و آینده‌ی این پلتفرم‌ها بپردازند. ولی متاسفانه اکثریت کاربران موضوع اصلی را رها کرده و با نگاهی رو به عقب همچنان به دعوای بی‌نتیجه‌ی فقط اندروید و فقط iOS پرداختند. گویی برخی تا نام اندروید یا iOS به گوششان خورده حتی انقدر تحمل نکرده‌اند که چند خطی از مقاله را بخوانند. به نظر می‌رسد عده‌ای هنوز در گذشته باقی مانده‌اند و هنوز فقط درگیر بازی نام‌ها هستند. در حالی که در واقعیت هر دو سیستم‌عامل روز به روز پخته‌تر می‌شوند و به عاشقان دنیای تکنولوژی فرصت‌های بهتری را برای انتخاب و تجربه می‌دهند.

البته از حق نباید گذشت که در میان خیل نظراتی که جز سرگیجه چیزی به همراه نداشت به نظراتی هم برخورد کردیم که به شکلی صحیح به موضوع پرداخته بودند و ما را امیدوار می‌کردند. با این حال ترجیح می‌دهیم ضمن تشکر از تمام کاربران عزیزی که وقت گذاشته و نظرات خود را برای ما ارسال کردند، در جمع‌بندی این هفته ابتدا به یک نظر اشاره کنیم که حداقل به نظر از همه بی‌طرفانه‌تر بوده است:

Alireza:

هیچکدوم خوب نیستن فقط سیمبیان نوکیا

در ادامه با هم برخی از نظرات خوبی را که به موضوع مورد بحث ما پرداخته بودند با هم می‌خوانیم:

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: اندروید نوقا یا iOS 10؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

محمدامین سادات:

من از ايفون ٦ استفاده مي‌كنم و نسخه‌ی بتای iOS 10 روش نصب كردم. واقعا پيشرفت‌هاي خارق‌العاده‌ای رو مي‌بينم. مثلا برنامه مسجيز واقعا متحول شده و بي‌رقيبه. ولي اندرويد نوقا از نظر من تغييرات اساسي نداشته. البته iOS 10 هم اشكالات خاصي داره. مثلا دو قسمتي كردن صفحه‌نمايش كه اندرويد تو اين قسمت برتره و كاش اپل اين قابليت رو به ايفون هم اضافه مي‌كرد.

فرید مومنی:

بستگي به نفري كه استفاده مي‌كنه داره. iOS خوب كار كرده و اندرويدم پيشرفت‌هاي بزرگي داشته … من iOS 10 رو ترجيح مي‌دم.

مهدی:

بايد واقع‌بين بود. نبايد گفت فقط iOS خوبه يا اندرويد. هر سيستم‌عاملي خوبي‌هاى خودش رو داره. به نظرم اندرويد پلتفرمي بازتره و امكان شخصي‌سازى زيادى داره ولي iOS سيستم‌عاملي منظم‌تر و از همه مهم‌تر يكپارچه‌تره؛ چه از نظر نرم‌افزارهاش و چه از نظر هماهنگي با سخت‌افزار و از نظر آپديت‌هاى منظم. به نظرم توى نسخه‌هاى جديد هم چيزى عوض نشده و فقط كمي از هم الهام گرفته‌اند.

امیرمحمد:

من اندروید نوقا رو انتخاب میکنم … سیستم‌عامل iOS از همون اول توی امنیت خیلی خوب بوده ولی اندروید توی نسخه‌ی نوقا قابلیت‌های خوبی رو اضافه کرده مثل تشخیص منبع نصب … از نظر دستیار صوتی و سرویس مپ و اپلیکیشن مدیریت عکس و سرویس کلود گوگل و اندروید بهتره …

محمدعلی بهرامیان:

هر دو تغييرات و رشد بسيار خوبي رو برامون رقم مي‌زنن. باز هم اندرويد تغييرات جديدي رو داره توخودش جا مي‌ده ولي iOS خيلي وقته اون تغييرات رو تو خودش جا داده. مي‌شه اينطوري بهش نگاه كرد: بلوغ اندرويد و پخته‌تر شدن iOS.

محسن جاوری:

فکر می‌کنم iOS پخته‌تر و کامل‌تر از هر زمان شده. این در حالیه که هنوز سیستم مالتی‌تسکینگ توی اندروید به مراتب بهتره. اپلیکیشن پیام‌رسان اپل به بهترین نحو باز طراحی شده. ظاهر سیستم‌عامل‌ها با این که تغییر نکرده ولی هر دو به نظرم خوبن. البته iOS رو ترجیح می‌دم. در آخر به نظرم اگه هر دو کمپانی تمام تمرکز خود رو برای یک سال به‌جای اضافه کردن این قابلیت‌ها روی هرچه پایدارتر شدن و بر طرف کردن باگ‌های سیستم‌عامل می‌گذاشتن خیلی بهتر می‌شد.

Saber:

به نظرم جفتشون عالی هستن. باید هر دوی این سیستم‌عامل‌ها رو تجربه کرد…

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

مطلب اندروید نوقا یا iOS 10؛ آنچه شما گفتید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala