مطلب شما بگویید؛ اندروید ور یا تایزن؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

با ورود رسمی ساعت هوشمند Gear S3 به ایران بحث گجت‌های پوشیدنی بار دیگر داغ شده است. سامسونگ باز هم از سیستم‌عامل تایزن (Tizen) در نسل جدید ساعت‌های هوشمندش استفاده کرده تا نشان دهد برخلاف عقب‌نشینی در حوزه‌ی گوشی‌های موبایل، در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی حساب ویژه‌ای روی سیستم‌عامل اختصاصی‌اش باز کرده است. حالا دیگر سیستم‌عامل تایزن در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند به مرحله‌ای از پختگی رسیده که به نظر می‌رسد حتی تولیدکنندگان دیگر هم تمایل پیدا کرده‌اند از آن استفاده کنند. از سوی دیگر گوگل هم بی‌کار ننشسته و نسخه‌ی دوم سیستم‌عامل اندروید ور (Android Wear) را به زودی منتشر خواهد کرد. اندروید ور ۲ بزرگ‌ترین به‌روزرسانی این سیستم‌عامل تا به حال است که تغییرات وسیع ظاهری، امکانات جدید و استقلال بیشتر از گوشی‌های موبایل را برای ساعت‌های هوشمند اندرویدی به ارمغان خواهد آورد. هر چند اپل با سیستم‌عامل watchOS و ساعت هوشمند اپل واج تا به حال عملکرد بسیار خوبی را در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی داشته است، ولی از آنجا که امکان استفاده از اپل واچ با گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد، می‌توان تنها اندروید ور و تایزن را رقیب مستقیم یکدیگر تلقی کرد. در مطلب «شما بگویید» این هفته‌ی دیجی‌کالا مگ قصد داریم نظر شما را در مورد آینده و رقابت این دو سیستم‌عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی بپرسیم. با مقایسه‌ی کوتاه ما همراه باشید و در پایان بگویید به نظر شما کدام یک موفق‌تر خواهد بود: اندروید ور یا تایزن؟

اگر بخواهیم صادق باشیم در شرایط فعلی نه اندروید ور و نه تایزن هنوز موفق نشده‌اند حق مطلب را در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند به طور کامل ادا کنند. البته نقاط قوت و ضعف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و به نوعی دقیقا در برابر هم قرار می‌گیرد. تایزن رابط کاربری غنی‌تر، روان‌تر و جذاب‌تری دارد و به خوبی با سخت‌افزارهای محدودی که خود سامسونگ تولید می‌کند هماهنگ شده. از سوی دیگر اندروید ور که روی سخت‌افزارهای متنوع‌تری مورد استفاده قرار گرفته، بیشتر جذابیتش را از هماهنگی بهتر با سرویس‌های گوگل کسب می‌کند. وابستگی اندروید ور به اکوسیستم گوگل باعث شده در زمینه‌ی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها نسبت به تایزن وضعیت بهتری داشته باشد. از سوی دیگر مستقل بودن اکوسیستم تایزن کمک می‌کند ساعت‌های مبتنی بر آن با آیفون هم کارایی بیشتری داشته باشند و بتوانید اپلیکیشن‌های مستقل را روی آن‌ها نصب کنید. در زمینه‌ی روش‌های ورود متن، تایزن علاوه بر تبدیل گفتار به نوشتار، با پشتیبانی کردن از تشخیص دست نوشته و کیبورد ۳×۴، شیوه‌های متنوع‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از سوی دیگر تنها در ساعت‌های اندروید ور می‌توانید گفتار فارسی را به یاری سرویس‌های قدرتمند گوگل به نوشتار تبدیل کنید.

تایزن یا اندروید ور

در مجموع می‌توان وضعیت حال حاضر تایزن و اندروید ور را این گونه مقایسه کرد: تایزن به خود خودی سیستم‌عامل بهتری است ولی اکوسیستم آن نیاز به توسعه بیشتر دارد؛ اندروید ور اکوسیستم بهتری دارد ولی رابط کاربری آن باید بهبود پیدا کند. طبیعتا موفقیت هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها در آینده به این بستگی دارد که تا چه حد بتوانند نواقص فعلی خود را برطرف کنند. اندروید ور ۲ که نسخه‌ی نهایی آن به احتمال زیاد تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد، علاوه بر بهبود رابط کاربری و پشتیبانی از کیبورد کامل به احتمال زیاد به پلی‌استور مستقل هم مجهز خواهد بود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد اندروید ور بتواند تا حد زیادی عقب‌افتادگی‌اش را جبران کند. از سوی دیگر سامسونگ هم سرمایه‌گذاری زیادی کرده تا دولوپرها را به برنامه‌نویسی برای تایزن تشویق کند. به نظر شما سرانجام کدام یک از این دو سیستم‌عامل موفق می شوند گوی رقابت را از دیگری بربایند؟ شما می‌توانید تجربه‌ی خود را از کار کردن با هر کدام از این دو سیستم‌عامل در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و در نهایت بگویید به آینده‌ی کدام‌یک بیشتر امیدوار هستید: اندروید ور یا تایزن؟

منبع متن: digikala