رُم (Roma)، تازه‌ترین ساخته کارگردان مکزیکی یعنی آلفونسو کوآرون (Alfonso Curon) در عین به دوش کشیدن مفاهیم فلسفی فراوان و حقایق روانشناسانه و پندآموز بسیار، مخاطب را در سادگی زیبایش غرق می‌کند و سبب می‌شود چشیدن طعم حقیقی زندگی با وجود تلخی‌ها و فراز و فرود‌های بی‌شمار، همچنان شیرین و دلپذیر جلوه نماید. این شما […]

سینماگیمفا: نقد و بررسی فیلم Roma به همراه نقد ویدئویی

رُم (Roma)، تازه‌ترین ساخته کارگردان مکزیکی یعنی آلفونسو کوآرون (Alfonso Curon) در عین به دوش کشیدن مفاهیم فلسفی فراوان و حقایق روانشناسانه و پندآموز بسیار، مخاطب را در سادگی زیبایش غرق می‌کند و سبب می‌شود چشیدن طعم حقیقی زندگی با وجود تلخی‌ها و فراز و فرود‌های بی‌شمار، همچنان شیرین و دلپذیر جلوه نماید. این شما و این فیلمی که امسال، به طور حتم از دید منتقدان جشنواره اسکار جایزه برترین فیلم خارجی زبان را به خانه خواهد برد.

آلفونسو کوآرون سابقه تولید آثار فراوانی را در کارنامه درخشانش دارد؛ آثاری که هرچه به تعریف و تمجید از آنان بپردازیم از پس بیان آن حس وصف‌ناپذیر برنخواهیم آمد و هرچه درباره آنان بحث بکنیم، حق مطلب تماما ادا نخواهد شد. کوآرون با فرزندان بشر (Children Of Men) نگاهی کوبنده‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از جهان‌های دِستوپیایی و پادآرمان‌شهر را نسبت به دیگر آثار سینمای معاصر به نمایش گذاشت و حقایق تاریک و وهم‌آور نهفته در این نگرش مرسوم را صریحا به تماشاچی منتقل کرد. وی با جاذبه (Gravity) به جهانیان فهماند که قانون سوم نیوتن نوید از چه نعمت عظیمی می‌داد و فضای خارج از خانه بنی‌آدم یعنی کره‌ی زمین، هیچ رحمی نسبت به احدی ندارد و اثر به همین شیوه اذهان مخاطبان را به بازی می‌گیرد. او با کارگردانی سومین قسمت از مجموعه هری پاتر (Harry Potter) یعنی زندانی آزکابان (The Prisoner Of Azkaban) آن فرم قیرگون و ابهام‌آلود رمان جی‌کی رولینگ (J.K.Rowling) را به طرز ستایش‌برانگیزی بهبود بخشیده و آنرا در معجون واقع‌گرایی و هیجان‌زدگی مخلوط می‌کند که در نتیجه، اثری درخشان در کارنامه‌ی کوآرون و فرانچایز هری پاتر به ثبت می‌رسد. با اینکه بسنده کردن به بیان تنها سه مورد از آثار کم‌نظیر این کارگردان صحیح به نظر نمی‌رسد، اما اگر همینطور به نام بردن آنان ادامه بدهیم، از بررسی تازه‌ترین ساخته او جا می‌مانیم. اثری که در نهایت غمناک جلوه کردن، درون مایه‌ای شیرین از زندگی را عرضه می‌کند.

ادامه مطلب را به همراه ویدئو از اینجا مشاهده کنید.

منبع متن: gamefa