از زمانی که گیگابایت تصمیم گرفت از طرح شماره‌گذاری مادربوردهای خود دوری کرده و از یک طرح برجسته‌تر گیمینگ استفاده کند، مادربوردهای میان رده Z370 Auros Gaming 5 جای خود را به Z390 Auros Ultra دادند. وقتی این دو مادربورد را با هم مقایسه می‌کنیم، شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم یافت. مادربردهای AORUS Z390 با در […]

قدرتمند و مناسب | بررسی مادربرد GIGABYTE Aorus Z390 Ultra

از زمانی که گیگابایت تصمیم گرفت از طرح شماره‌گذاری مادربوردهای خود دوری کرده و از یک طرح برجسته‌تر گیمینگ استفاده کند، مادربوردهای میان رده Z370 Auros Gaming 5 جای خود را به Z390 Auros Ultra دادند. وقتی این دو مادربورد را با هم مقایسه می‌کنیم، شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم یافت. مادربردهای AORUS Z390 با در نظر گرفتن دو فاکتور حرارت و سرعت طراحی شده اند، تا کاربران بهتر بتوانند از پردازنده های نسل نهمی شرکت اینتل استفاده کنند. مادربردهای سری Z390 گیگابایت و همچنین Aorus، هر کدام ویژگی های منحصر بفردی را به مخاطبان عرضه می کنند و امتیاز آن ها در زمینه ی ارزش و عملکرد تقریباً نزدیک به امتیاز کامل است. از نظر زیبایی شناسی، تغییرات زیادی بین این دو مدل دیده نمی‌شود. هر دو از نورهای RGB به صورت Onboard استفاده کرده که به وضوح در نقاط مختلف بورد دیده شده و این شامل چیپست‌های گرماگیر هم می‌شود. البته در Z390 چند مکان اتصال RGB(Header) هم دیده می‌شود که باعث بیشتر کردن قابلیت‌های RGB بورد می‌شود. دقیقا مثل Z370 Gaming 5 در این مدل هم، درست بالای پورت لن، چیپ ac wifi 802.11 دیده می‌شود که باعث خواهد شد به راحتی از هر دو حالت اتصال به اینترنت بهره‌مند شوید.

در قسمت کناری Z390 Auros Ultra سه پورت USB Gen2 Type-A یک USB Gen2 Type-C و ۴ پورت USB 2.0 دیده می‌شود. مانند مدل Z390 Auros Master، در این مدل هم از ۲ پورت USB 3 Type-A DAC-UP هم استفاده شده است. اگر مایلید که کاربرد این نوع پورت‌ها را بدانید باید بگویم USB DAC-UPها برای افرادی که مایل به شنیدن صداهای با کیفیت‌تر هستند، بسیار مفید است

Z390 Auros Ultra از یک VRM ۱۳ فازه(۱+۱۲) استفاده می‌کند; نتیجه آنکه Overclock برای کسانی که از آخرین نسل CPUهای Intel استفاده می‌کنند، به راحتی وجود دارد.این مادربورد در مشخصه‌ اسلات‌های PCIe خود همانند مدل قبلی خود عمل می‌کند. Z390 به ترتیب با X4،X8،X16 کار می‌کند و تفاوت کوچک آن با Z370 در محافظ‌های آهنیست که برای هر ۳ اسلات PCIe خود قرار داده است. به جز این در این مدل از ۳ اسلات کوچک PCIe x1.0 هم استفاده شده است.
در حالی که در هر دوی آن‌ها از ۳ اسلات PCIe 3.0 x4/2 M.2 بهره می‌برند، در Z390 برای هر ۳ اسلات به صورت جداگانه گرماگیرهای M.2 استفاده شده تا به کاهش دمای مادربورد کمک کنند. هم‌چنین، این مدل از ۶ عدد SATA Slot با پشتیانی از RAID 0،۱،۵ و ضریب‌های ۱۰ بهره می‌برد. Memory این مادربورد از ۶۴ گیگابایت رم DDR4-4133 در قالب ۴ اسلات پشتیانی می‌کند.در قسمت کناری Z390 Auros Ultra سه پورت USB Gen2 Type-A یک USB Gen2 Type-C و ۴ پورت USB 2.0 دیده می‌شود. مانند مدل Z390 Auros Master، در این مدل هم از ۲ پورت USB 3 Type-A DAC-UP هم استفاده شده است. اگر مایلید که کاربرد این نوع پورت‌ها را بدانید باید بگویم USB DAC-UPها برای افرادی که مایل به شنیدن صداهای با کیفیت‌تر هستند، بسیار مفید است. این USBها صداهای بدون هرگونه Noise و بسیار با کیفیت تولید می‌کنند (DAC=Digital Audio Converter)

از نظر زیبایی شناسی، تغییرات زیادی بین این دو مدل دیده نمی‌شود. هر دو از نورهای RGB به صورت Onboard استفاده کرده که به وضوح در نقاط مختلف بورد دیده شده و این شامل چیپست‌های گرماگیر هم می‌شود. البته در Z390 چند مکان اتصال RGB(Header) هم دیده می‌شود که باعث بیشتر کردن قابلیت‌های RGB بورد می‌شود

Z390 Auros Ultra از موج دوم Wifi یا ۲T2R Wave 2 802.11 ac Wireless Networking هم پشتیبانی می‌کند. این ویژگی باعث سرعت بیشتر در انتقال داده‌های نت، افزایش قدرت سیگنال و وصل شدن تعداد دستگاه‌های بسیار زیاد را به Wifi می دهد. همچنین با استفاده از این ویژگی، گزینه‌های بیشتری در تنظیمات Wifi در اختیارتان قرار خواهد گرفت. پورت لن هم با چیپست Intel I219 V کنترل می‌شود. یک پورت HDMI هم برای کاربرانی که قصد استفاده از کارت گرافیک‌های Onboard تحت پشتیبانی پردازنده‌های نسل هشتم و نسل نهم را دارند تعبیه شده است. همچنین پورت صدای مادربورد که از ۵ جک ۳٫۵ میلیمتری و یک خروجی نوری S/PDF تشکیل شده است به وسیله چیپ Realtek ALC1220-VB کنترل می‌شود.
مادربورد GIGABYTE Aoruos Z390 Ultra یکی از بهترین مادربوردهای میان رده به سمت بالارده گیگابایت هستند که می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای گیمرها و افرادی که تمایل به استفاده از چند کارت گرافیک دارند، باشد. این Motherboard ارزشمند هم اکنون ۲۵۰ دلار قیمت دارد که نسبت به قابلیت‌هایش قیمت مناسبی دارد. هم‌چنین با توجه به تعداد زیاد پورت‌ها امکان استفاده از چند هارد خارجی به صورت همرمان هم خواهید داشت و قطعا خوشحال خواهید شد اگر بدانید به جر این‌ها، این Motherboard از تکنولوژی NVME هم پشتیبانی می‌کند. به واسطه این تکنولوژی، شما خواهید توانست فایل‌ها را بین هاردهای خارجی و هارد داخلی کامپیوترتان با سرعت بسیار بیشتری منتقل کنید.یک تنظیم کننده دستی LED به شما این امکان را می‌دهد که اگر خواهان اورکلاک کردن سیستم خود هستید، در صورت بروز مشکل آن را مشاهده کنید که البته کمی کار زمان‌بریست و نیاز به کمی تحقیق و جست و جو در مورد آن دارید.

مقایسه قدرت Motherboardهای گیگابایت

در مورد سیستم خنک‌کننده مادربورد هم باید بگویم که عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. این مدل دارای ۸ فن و کانکتور پمپ آب می‌باشد. ۸ سنسور داخلی و دو سنسور خارجی دما دارد. سنسورها و فن‌ها به صورت متقابل و بسیار مفید عمل می‌کنند و شاهد یک سیستم Cooling بسیار کارامد هستیم. مادربورد دمای کارت گرافیک را منبع قرار داده و بر اساس آن فن‌ها را به کار می‌اندازد.
به صورت کلی، با جمع‌بندی صحبت‌ها مشخصات کلی GIGABYTE Auros Z390 Ultra به شرح زیر می‌باشد:
VRM:12+1 Phases
Intel CNVi 802.11 ac 2×2 wave 2 Wifiسوکت شبکه:
Lan Socket: Intel I219 V Gbe LAN
PCIe:3.0 x4. Triple M2 Connectors x4,x8,x16
RGB Fusion: Addressable LED Header 2. RGB LED Header 2
CPU: DDR4پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشت و نسل نهم و دو کانال
Power Connectors: 24 pin ATX Power Connector.8+4 Pin CPU Power Connector
پشتیبانی از USB Type-C
محافظ‌های قدرتمند PCIe
سوکت‌های صدا:ALC 1220 VB Audio Codec و High-end WIMA Audio Capacitor
پورت‌‌ها: سه پورت USB Gen2 Type-A یک USB Gen2 Type-C و ۴ پورت USB 2.0 و دو پورت USB Type-A DAC UP
SATA: 6 SATA Slots with RAID 0,1,5 and 10 arrays Support
در جدول زیر می توانید GIGABYTE Z390 Aorus Ultraرا با سایر مادربردهای سری Z390 گیگابایت مقایسه کنید. همانطور که می بینید با وجود تشابهات بسیار این مادربردها، Aorus Ultra در چند ویژگی کمی نسبت به همتایان خود پیشرفته تر و قوی تر است. برای مثال این مادربرد، تنها موردی در بین این سری است که از ۱۲ Phase VRM بهره می برد و همچنین در بخش WiFi یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است. ترکیب دو ست معروف صوتی و هم‌چنین استفاده از USB DACA 2.0 باعث شده کیفیت صدای بسیار خوبی را شاهد باشیم. بالا تر هم که بالاتر برایتان توضیح دادم باعث شده که این مادربرد در بخش صوت قوی تر عمل کند. البته این مقایسه در بین سری Aorus انجام شده که تقریباً قابلیت های یکسانی دارند (با کمی تفاوت)، اما باید بگویم این مادربرد نسبت به سایر سری های GIGABYTE و همچنین سایر برندها نیز توانسته است عالی عمل کند.

مادربردهای AORUS Z390 با در نظر گرفتن دو فاکتور حرارت و سرعت طراحی شده اند، تا کاربران بهتر بتوانند از پردازنده های نسل نهمی شرکت اینتل استفاده کنند. مادربردهای سری Z390 گیگابایت و همچنین Aorus، هر کدام ویژگی های منحصر بفردی را به مخاطبان عرضه می کنند و امتیاز آن ها در زمینه ی ارزش و عملکرد تقریباً نزدیک به امتیاز کامل است

در پایان باید بگویم GIGABYTE Auros Z30 Ultra یکی از انتخاب‌های بسیار خوب و شاید بهترین انتخاب برای یک مادربورد Mid-High است و با قیمتی معقول قابل تهیه در بازار است. البته در این روزها که قیمت دلار سر به فلک کشده، قیمت مناسب در کشور ما معنای خاصی ندارد! اگر به دنبال خرید یک مادربورد گیمینگ هستید یا می‌خواهید کارهای گرافیکی سنگین و پیشرفته انجام دهید، Z390 Ultra گزینه خوبی برای کامپیوترتان خواهد بود.

  • نکات مثبت:
    پشتیانی از تعداد زیاد پورت USB
    پورت‌های USB DACA با کیفیت صدای فوق‌العاده
    ۱۲ VRM Phase
    پشتبانی از پردازنده‌های نسل نهم
    سیستم عالی خنک کننده
    محافظ‌های قدرتمند برای اسلات‌ها و مادربورد
    سرعت بالای وایفای و استفاده از ۲T2R

منبع متن: gamefa