بازی هایی با ریتم دیوانه وار، مبارزات جذاب و گیم پلی سریع، در بین مخاطبان و بازیبازان طرفداران مخصوص خود را دارا هستند. عناوینی که معمولا گیم پلی با اختلاف حرف اول را در آنها می زند، داستان آنچنان اهمیتی ندارد و بیشتر بهانه ای است برای کشتن دشمنان، و معمولا قوانین فیزیک و منطق […]

لذت دیوانگی… | پیش نمایش Rage 2

بازی هایی با ریتم دیوانه وار، مبارزات جذاب و گیم پلی سریع، در بین مخاطبان و بازیبازان طرفداران مخصوص خود را دارا هستند. عناوینی که معمولا گیم پلی با اختلاف حرف اول را در آنها می زند، داستان آنچنان اهمیتی ندارد و بیشتر بهانه ای است برای کشتن دشمنان، و معمولا قوانین فیزیک و منطق هم به کلی در این عناوین جایی ندارد و آنچنان تعریف نشده است. از جمله بارز ترین عناوین با این سبک و سیاق باید به Doom و Just cause اشاره کنم… دو عنوانی که هم ریتم مبارزاتی بسیار سریع داشتند، هم اکشنی دیوانه وار را ارائه می دادند، و هم تمرکز اصلی آنها بر روی جنبه “سرگرمی” بود. البته این دسته عناوین لزوما به مذاق تمامی بازیبازان خوش نخواهند آمد چون برای برخی بازیبازان، جریان کند یا داستان با کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این وجود کسی نمی تواند اهمیت و محبوبیت چنین عناوینی را زیر سوال ببرد. عنوانی که در این مقاله قرار است درمورد آن صحبت کنیم و مدت زیادی هم به عرضه آن باقی نمانده است، عنوان مورد انتظار Rage 2 است. ادامه ای بر نسخه اول این سری که نه سال پیش توسط id Software توسعه داده شد و عرضه گردید. نسخه اول بازی عملکرد بدی نداشت و میانگین امتیازات ۸۰ را در متاکریتیک کسب کرد. بسیاری از منتقدان از گیم پلی جذاب و گرافیک مناسب بازی تعریف کرده بودند و آن را تجربه ای منحصربفرد می دانستند. با این وجود به علت کمی و کاستی های مختلف، Rage به آن سطح موفقیتی که انتظار میرفت نرسید. حال پس از گذشت نزدیک به یک دهه، و در اواخر نسل هشتم، شاهد عرضه دومین نسخه از سری Rage هستیم…با من و گیمفا همراه باشید با پیش نمایش این بازی…

Rage 2 با گیم پلی جذاب، هیجان انگیز و دیوانه وار، می خواهد تجربه ای لذت بخش را برای هواداران به ارمغان بیاورد…در ادامه با گیمفا همراه باشید با پیش نمایش این بازی مورد انتطار.

بد نیست قبل از هر چیز در مورد روند توسعه و ساخت بازی صحبت کنیم. چون همانند هنرمندی که درک بهتر شخصیت او می تواند به تحلیل و درک بهتر آثار او کمک کند، شناخت از استودیو سازنده می تواند اطلاعات بیشتری در اختیار ما بگذارد. سازنده نسخه اول استودیو id Software بود، اما برای ساخت و توسعه نسخه دوم، این استودیو تصمیم به همکاری و تعامل با یک استودیو دیگر داشت تا بتواند به خوبی از پس توسعه و ساخت این عنوان بر بیاید. کاندیداها و گزینه های مختلفی برای همکاری با id Software مطرح بودند، اما در نهایت استودیو Avalanche که به واسطه ساخت سری Just cause با آن آشنایی داریم، به عنوان شریک و همکار انتخاب گردید. تنی چند از اعضای بلند بالای id Software و Bethesda, علت این تصمیم گیری را به Just cause 3 مرتبط دانستند. آنها با اشاره به این نکته که عملکرد آنها در بازی Just cause 3 بسیار رضایت بخش بوده، به این نکته اشاره کردند که استودیو Avalanche به خوبی موفق شد گیم پلی جذاب، سریع و هیجان انگیز را خلق کند. و چون آنها هدفی مشابه با ساخت نسخه دوم Rage داشتند، تصمیم با همکاری با این استودیو گرفتند. اگر بخواهیم به نوعی نگاهی به نتیجه احتمالی همکاری این دو استودیو بیاندازیم، باید بگوییم وقتی سازندگان Just cause با سازندگان بازی هایی چون Doom و Rage همکاری کنند، احتمال بسیار زیاد شاهد گیم پلی به شدت سریع، با ریتم بالا، تخریب پذیری قابل توجه، ابزارها و سلاح های پرتعداد خواهیم بود. و تقریبا تمامی موارد بالا به دفعات در گیم پلی های منتشر شده از Rage دو قابل مشاهده هستند. البته باید دید آیا استودیو Avalanche برخی از ایده های عجیب و غریب که برخی از آنها را در سری Just cause دیده ایم را به Rage 2 نیز منتقل کرده اند. چون با وجود اغراق در گیم پلی و ریتم به شدت بالا، گیم پلی و مبارزات Rage به مراتب عقلانی تر از سری Just cause دنبال می شود. حال باید دید این تصمیم سازندگان و ناشر بازی بوده، یا این که سورپرایز هایی برای مخاطبان در راه است…در هرصورت برای چشیدن طعم همکاری Avalanche و id Software, باید صبر کرد…

هر چند Rage 2 در دنیایی پسا-پسا آخرالزمانی جریان دارد، اما تمامی محیط بازی خرابه و بیابان نیست، بلکه شاهد انواع و اقسام محیط ها، مناطق و پوشش گیاهی در بازی هستیم.

برویم سراغ داستان بازی. داستان و اتفاقات بازی ۵۰ سال پس از نسخه اول، و در سال ۲۱۸۵ روایت می شوند. جایی که هنوز دنیای بازی حالت آخرالزمانی و هرج و مرج خود را حفظ کرده، گروه های مختلفی در دنیای بازی با اهداف مختلف تشکیل شده اند. اما دشمن اصلی و مهم ترین گروه، Authority نام دارد که نوعی خود را مالک و پادشاه دنیای بازی می داند. دیکتاتوری قدرتمند، حدس زدن بقیه اش چندان سخت نیست مگر نه؟… بازیبازان کنترل Walker، آخرین Ranger را بر عهده می گیرند و هدف اصلی و ئهایی آنها در یک کلمه خلاصه می شود، “بقا”… البته نه آن بقا و زنده ماندنی که در ذهن داریم و با گرسنگی و بیماری و موجودات آخرالزمانی پیوند خورده. هر چند محیط و دنیای بازی بسیار رنگارنگ، پر نشاط و جذاب است، اما در پس این زیبایی ها خطرات بسیاری وجود دارند. حال Walker هم باید در مقابل انواع و اقسام دشمنان و گروه های مختلف و ربات ها و موجودات مختلف زنده بماند، و هم همانطور که احتمالا حدس زده اید باید گروه Authority را نابود کند. البته از لحاظ داستانی دقیقا نمیدانیم هدف نهایی Walker چیست، اما به احتمال فراوان به همان دو مورد بالا مربوط می شود.

نکته جالبی که در مورد زمان وقوع Rage 2 وجود دارد، این است که به لطف گذشت پنجاه سال، دنیا رنگ و رو به خود گرفته و طبیعت تا حد خوبی موفق به ترمیم پیرامون خود شده است. بنابراین Rage 2 با این که عنوانی آخرالزمانی محسوب می شود، اما جنس دنیای آن با عناوینی مانند Fallout تفاوت بسیار دارد.

فقط نگاه کردن به این تصویر هم حذاب و هیجان انگیز است. تصور کنید تجربه بازی چه حس و لذتی دارد!!!

البته جالب است بدانید سازندگان معتقدند Rage 2 را نباید پسا آخرالزمانی دانست و بهتر است از آن به عنوان بازی پسا-پسا آخرالزمانی یا Post-Post Apocalyptic یاد کرد. دلیل این نام گذاری از سوی سازندگان این است که در عناوین آخرالزمانی، چون زمان جریانات و اتفاقات، به رویداد اصلی که به نوعی حالت آخرالزمانی ایجاد کرده نزدیک بوده، معمولا دنیای بازی بسیار خرابه و سیاه به تصویر کشیده می شود. اما در عناوین پسا-پسا آخرالزمانی، مانند Rage 2 و شاید هم Far cry new dawn, شاهد دنیایی هستیم که تا حد قابل توجهی خود را ترمیم کرده و زیبایی های آن بازگشته است. البته همانطور که گفتم زیبایی محیط های بازی، اصلا به معنای کمبود خطرات نیست بلکه در پس هر پایگاه، هر منطقه و هر قسمت از محیط، خطر و تهدیدی جان Walker را تهدید می کند. دیگر تغییری که این فاصله پنجاه ساله در دنیای بازی ایجاد کرده، پیشرفت تکنولوژی و علم است. بنابراین شاهد ابزار ها، گجت ها، سلاح ها و صد البته دشمن هایی جدید تر، پیشرفته تر و به روز تر نیز هستیم.

سازندگان به طور کلی اطلاعات و جزئیات خاصی در مورد داستان و وقایع مربوطه منتشر نکرده اند و بیشتر تمرکز آنها در مراسم ها و کنفرانس های گوناگون، بر روی گیم پلی و ویژگی‌های آن بوده است. حال ممکن است دلیل این کار تازه نگه داشتن بخش داستانی و حفظ جذابیت آن باشد، یا این که عملا بخش داستانی نکته خاصی در بر ندارد و مانند سری Just cause با داستانی طرف هستیم که فقط بتواند هدف ها و مراحل را توجیه کند. البته امیدواریم داستان بازی سطحی و قابل پیش بینی کار نشده باشد و حداقل های یک روایت استاندارد را دارا باشد.

در این نسخه شاهد ابزار ها، گجت ها و سلاح های جدیدتر و به روز تر خواهیم بود که قابلیت های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند. با استفاده از این ابزارها و توانایی ها می توانید محافظ درست کنید، دشمنان را معلق نگه دارید، منفجر کنید و خیلی کارهای جذاب و دیوانه وار دیگر…

در زمینه گیم پلی، شاهد تیراندازی های به شدت دیوانه وار، ریتم مبارزاتی سریع، تنوع بسیار بالای ابزار ها و سلاح ها و موارد این چنینی هستیم. نسخه اول Rage نیز با ارائه دادن مبارزاتی جذاب و چشم نواز، موفق به کسب هواداران قابل توجهی برای خود شد. حال با حضور استودیو Avalanche, جاه طلبی های id Software و Bethesda و همچنین انتظارات هواداران، شاهد اضافه شدن موارد بسیاری به گیم پلی بازی هستیم. حضور استودیو Avalanche نیز باعث شده برخی دیوانگی ها و ایده های عجیب و غریب سری Just cause به Rage 2 نیز انتقال پیدا کند. و البته اگر عنوان Doom را تجربه کرده باشید، احتمالا اشتراکات زیادی بین این دو عنوان را در تریلر ها و گیم پلی های منتشر شده یافته اید. ناسلامتی به نوعی Doom و Rage برادر یکدیگر محسوب می شوند و اشتراکات قابل توجهی دارند. هر چند در Doom بازیبازان با شیاطین و هیولاها طرف هستند و در Rage, با انواع و اقسام دشمنان انسانی و غیر انسانی.

سازندگان مانور بسیار زیادی روی گیم پلی داده و اعلام کردند بسیاری از ایده ها و ویژگی‌هایی که قصد داشتند در نسخه اول پیاده کنند اما به علت نبود تکنولوژی کافی و مشکلات مربوطه در سال ۲۰۱۰ نتوانستند آنها را انجام دهند، حال در Rage 2 به کار گرفته شده اند. شاید بتوان مهم ترین دلیل همکاری با Avalanche را نیز همین موضوع دانست.

لذت دیوانگی…

در Rage 2 تقریبا می توانید هر بلایی سر دشمنان بیاورید. آنها را به اسمان پرتاب کنید، به دیوار بکوبید، از روی بلندی به پایین رها کنید، منفجر کنید و هر کاری که گیم پلی بازی اجازه آن را می دهد، شما توانایی انجام آن را دارید. دست شما برای پذیرایی از دشمنان بسیار باز است و میتوانید به خوبی دشمنان را به جهنم بدرقه کنید! تنوع سلاح های بازی، به استناد به نمایش های پرتعداد بازی و البته وعده های سازندگان بسیار زیاد است. از Assault Rifle های قدرتمند و تمام اتوماتیک گرفته، تا سلاح های قدرتمند با آسیب و قدرت بسیار بالا، تا انواع Shotgun و سلاح های مختلف کوچک و بزرگ که این سلاح ها انتخاب های بسیار گوناگونی را پیش روی شما قرار می دهند. مسأله ای که بد نیست به آن اشاره کنم این است که بر خلاف Doom که سلاح ها دارای حالت Aim نبوده، و همچنین نیازی نیز به Reload نداشتند، در Rage 2 هم سلاح ها دو حالته هستند و قابلیت استفاده از آنها را با یا بدون نشانه گیری دارید، و هم این که سلاح ها نیاز به پر شدن و خشاب گذاری دارند. البته وجود این موارد در Rage 2 منطقی به نظر می رسد چون قرار نیست کاملا شاهد عنوانی فانتزی باشیم و وجود مواردی مثل Reload, هم ریتم مبارزات و تیراندازی را در سطح تعادل نگه می دارد، هم استراحتی کوتاه به بازیبازان داده تا کمی اوضاع را ارزیابی کنند و نفس راحتی بکشند، و هم این که کمی واقع گرایی به گیم پلی بازی تزریق می کند. به صورت کلی گیم پلی Rage 2 برای موفقیت پتانسیل بسیار بالایی دارد و اگر درگیر مسائلی مانند افت فریم و مشکلات گرافیکی یا ضعف هوش مصنوعی نشود، می تواند تجربه ای بی نظیر را به ارمغان بیاورد…

وسایل نقلیه گوناگونی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. نکته قابل توجه این است هنگام کنترل وسایل نقلیه، دوربین بازی به حالت سوم شخص تبدیل می شود. باید دید این تغییر زاویه دوربین به دل بازی نشسته است یا خیر…

در ابتدای مقاله اشاره کردم که دنیای Rage 2 سرسبز تر، جذاب تر و زیبا تر از نسخه اول، و بسیاری از عناوین آخرالزمانی دیگر است. به جای بیابان ها و خرابه ها که رنگ و نشانی از زندگی به ندرت در آن ها یافت می شود، شاهد محیط های بزرگ، سرسبز، رنگارنگ و پر از گل و شکوفه و طراوت هستیم. به نوعی طبیعت خود را بازسازی کرده است. رنگ های استفاده شده در محیط نیز بسیار قابل توجه است و طیف وسیعی دارد. سبز، قرمز، صورتی، نارنجی ، زرد، تمامی رنگ های روشن در طراحی محیط ها، ساختمان ها، پوشش گیاهی و موارد مختلف به کار رفته اند تا یک تابلوی نقاشی را خلق کنند. این جذابیت ظاهری فوق العاده، کمک می کند مخاطب بیشتر درگیر محیط و اتمسفر بازی شود و از سوی دیگر از تکراری شدن جریان بازی تا حدی مشخص می تواند جلوگیری کند. البته این بخش گرافیک فقط به جلوه های ظاهری و گرافیک هنری-بصری خلاصه نمی شود و از لحاظ فنی نیز گرافیک یک بازی باید در سطح استاندارد قرار داشته باشد. مهم ترین انتظار من از بازی، این است که کمترین میزان افت فریم را در آن شاهد باشیم چون متاسفانه در نسل هشتم، کم نبودند عناوین درخشانی که به واسطه مشکلات افت فریم، نتوانستند به موفقیت برسند. در کنار حداقل بودن مشکلات افت فریم، با توجه به ریتم تیراندازی و تخریب پذیری بازی، امیدوارم مشکلات و باگهای گرافیکی تاثیرگذار در گیم پلی و جریان بازی نیز در حداقل میزان خود قرار گیرند. برای دیدن نتیجه نهایی و دستپخت سازندگان، البته راهی جز صبر کردن وجود ندارد.

آیا Rage 2 می تواند تجربه ای جذاب را ارائه دهد و به یکی از برترین و درخشان ترین عناوین سال ۲۰۱۹ و حتی نسل هشتم تبدیل شود؟

سخن پایانی:

بازی Rage 2 یکی از عناوین مورد انتظار سال ۲۰۱۹ به شمار می رود. بازی که به لطف گیم پلی دیوانه وار، ریتم سریع و سلاح ها و ابزارهای مختلف، توانسته است نظر تعداد قابل توجهی از عاشقان FPS های جذاب و اکشن را به خود حذب کند. همچنین از لحاظ ظاهری نیز Rage 2 فوق العاده جذاب و چشم نواز به نظر می رسد. مدت زیادی به عرضه Rage 2 باقی نمانده است و باید دید این عنوان، جه عملکردی را از حیث فروش و امتیازات از خود به جای می گذارد…آیا Rage 2 می تواند به یکی از برجسته ترین عناوین FPS نسل هشتم تبدیل شود؟

منبع متن: gamefa