وال استریت ژورنال، طی گزارشی جدید، به نحوه‌ی کسب درآمد استریمرهای معروف توییچ (Twitch) پرداخته و به بررسی میزان درآمد و همچنین انواع ترفندهایی که توسط آن‌ها برای تبلیغات یک بازی استفاده می‌شود، پرداخته است. این واقعیت را که استریمرهای معروف بازی‌های ویدئویی، تبدیل به ستارگان دوره‌ی معاصر شده‌اند را نمی‌توان رد کرد. افرادی که […]

گزارش: استریمر های معروف برای هر ساعت ۵۰ هزار دلار درآمد کسب می‌کنند

وال استریت ژورنال، طی گزارشی جدید، به نحوه‌ی کسب درآمد استریمرهای معروف توییچ (Twitch) پرداخته و به بررسی میزان درآمد و همچنین انواع ترفندهایی که توسط آن‌ها برای تبلیغات یک بازی استفاده می‌شود، پرداخته است.

این واقعیت را که استریمرهای معروف بازی‌های ویدئویی، تبدیل به ستارگان دوره‌ی معاصر شده‌اند را نمی‌توان رد کرد. افرادی که به لطف مهارت خود و یا برپایی بسترهای مناسب برای آن‌ها، به افرادی معروف با درآمدی شگفت‌انگیز تبدیل شده‌اند.

حال، طی ارائه‌ی گزارشی توسط روزنامه‌ی اقتصادی وال استریت ژورنال، توانستیم به این مورد آگاه شویم که شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ مانند اکتیویژن-بلیزارد (Activision-Blizzard)، تیک تو (Take Two) و بسیاری دیگر از شرکت‌های مطرح حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی، برای اینکه استریمر‌های معروف به انجام بازی‌ جدید آن‌ها بپردازند، مبلغی بالغ بر ۵۰,۰۰۰ دلار در ازای هر یک ساعت انجام بازی به این استریمرها اهدا می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این میزان، در واقع حداقل مبلغ بوده و گاهی مواقع، شرکت‌ها، رقمی بسیار بالاتر را نیز به استریمرها پرداخت می‌کنند.

امید داریانی (Omeed Dariani)، مدیر یکی از شرکت‌های حوزه پشتیبانی و برنامه‌ریزی برای استریمرها، طی مصاحبه‌ای توضیح داد:

ما در بیشتر مواقع، پیشنهاداتی به مبلغ ۵۰,۰۰۰ دلار دریافت می‌کنیم، اما پذیرفتن شرایط این قراردادها و ارائه‌ی آن‌ به استریمرهای مورد نظر، شامل شرایطی خاص از جمله میزان معروفیت شرکت سازنده و مخاطبین عنوان مورد نظر می‌شود. متاسفانه به دلیل مسائل کاری نمی‌توانم در رابطه با هویت این شرکت‌های طرف قرارداد صحبت کنم اما می‌توانم در رابطه با این مورد مثالی بزنم. یک شرکت سازنده‌ی عناوین AAA حدود سه ماه پیش با قرارداد ساعتی ۶۰,۰۰۰ دلار به سراغ ما آمد اما ما و همچنین استریمر مورد نظر با بررسی بازی آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد این شرکت را رد کنیم. اما آن‌ها برروی درخواست خود پافشاری کرده و دفعه‌ی دوم، تعیین مبلغ قرارداد را بر عهده‌ی ما سپردند که البته، دوباره آن را رد کردیم.

استریم یک بازی و کسب در‌آمد از آن، تنها به تعداد مخاطبین در حال تماشای آن ختم نمی‌شود و مسائلی مانند رده‌ی سنی مخاطبان و همچنین توان مالی‌ آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع همه چیز علاوه بر کمیت به کیفیت دنبال کنندگان استریم مورد نظر نیز بستگی دارد.

برای سازندگان بزرگ این صنعت ۴۳٫۴ میلیارد دلاری، هزینه‌های این چنینی برای تبلیغ بازی‌های خود، رقم زیادی محسوب نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با پرداخت مثلا ۵۰,۰۰۰ دلار به یک استریمر معروف برای انجام بازی به مدت یک ساعت، مبلغی چندین برابر آن را به شرکت خود بازگردانند. البته این مبالغ به رقم‌های کوچکی مانند ۵۰,۰۰۰ دلار ختم نمی‌شوند. برای مثال، شرکت الکتروینک آرتس (Electronic Arts)، برای استریم بازی Apex Legends، مبلغ یک میلیون دلار به Ninja پرداخت کرد.

داریانی همچنین افزود:

همیشه قراردادهایی که به ما ارائه می‎گردند، به تبلیغات مثبت ختم نمی‌شوند و گاهی مواقع، برخی شرکت‌ها به سراغمان می‌آیند و پیشنهاداتی در رابطه با ارائه‌ی تبلیغات منفی علیه یک عنوان به مخاطبین، به ما ارائه می‌دهند.

در واقع می‌توان نتیجه گرفت که همیشه، نقد و بررسی و امتیاز یک عنوان باعث پیروزی و شکست آن‌ نمی‌شود و تبلیغات به سبک استریم بازی‌ها، می‎‌تواند تاثیر بسزایی برروی محبوبیت محصول مورد نظر بگذارد. بینندگان با دیدن روراستی و ارائه‌ی نظرات بی‌پرده توسط استریمر، بیشتر به بازی مورد نظر جذب شده و یا از آن دوری می‌کنند و نمی‌دانند که شرکت‌های بزرگ تولید کننده بازی در پشت پرده‌ی این قضایا قرار دارند. براساس گفته‌های داریانی، این ترفند، شیوه‌ای مرسوم در ارائه‌ی این محتویات به بیننده است.

همچنین آدام لیب (Adam Lieb)، مدیر یکی از شرکت‌های بازاریابی حاضر در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی، طی مصاحبه‌ای، نحوه درآمد شرکت‌های ناشر بازی برروی توییچ را شرح داد:

برای مثال، شرکت الکترونیک آرتس با سرمایه گذاری که برروی Apex Legends انجام داد، به صدر میزان مشاهدات برروی توییچ رسید و توییچ با استفاده از این موقعیت، تبلیغات گسترده‌ای را طی پخش استریم مورد نظر با هماهنگی و البته گاهی بدون هماهنگی با استریمر انجام می‌داد که بخش اعظمی از درآمد این تبلیغات میان دو شرکت الکترونیک آرتس و آمازون که در واقع مالک سایت توییچ هست، تقسیم شده و بخش نسبتا کمی از آن نیز به استریمرها تعلق می‌گرفت.

با افزایش محبوبیت اشخاص حاضر در حوزه‌ی استریم گیم‌پلی بازی‌های ویدئویی، استفاده و بهره‌مندی از این افراد نیز وارد لیست نحوه‌ی انجام تبلیغات و بازاریابی شرکت‌های بزرگ صنعت بازی‌های ویدئویی شده که علاوه بر افزایش درآمد این شرکت‌ها، بستر مناسب کسب و کار را نیز برای بازی‌بازان حرفه‌ای به ارمغان آورده است. براساس این گزارش، می‌توان دریافت که رسم استریم بازی‌ها، تبدیل به بازوی اصلی حوزه‌ی تبلیغات شده و دیگر نمی‌توان گفت که در پشت پرده‌، چه عاملی باعث فروش بالا و یا پایین یک عنوان در این صنعت می‌گردد، تبلیغات ارائه شده توسط یک استریمر محبوب یا استحقاق واقعی بازی مورد نظر؟

منبع متن: gamefa