بازی Cyberpunk 2077 توانست یکی از بهترین نمایش‌های مراسم E3 2019 امسال را به خود اختصاص دهد. پس از مشخص شدن تاریخ عرضه‌ی این عنوان، بسیاری دست به پیش‌خرید آن زده‌اند تا مطمئن باشند که از همان ابتدا آن را تجربه خواهند کرد. حال اما طبق گفته‌ی یکی از موسسان استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD […]

Cyberpunk 2077 | آیا شاهد گان‌پلی ضعیف و کلیشه‌های مصنوعی خواهیم بود؟

بازی Cyberpunk 2077 توانست یکی از بهترین نمایش‌های مراسم E3 2019 امسال را به خود اختصاص دهد. پس از مشخص شدن تاریخ عرضه‌ی این عنوان، بسیاری دست به پیش‌خرید آن زده‌اند تا مطمئن باشند که از همان ابتدا آن را تجربه خواهند کرد. حال اما طبق گفته‌ی یکی از موسسان استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red)، میزان پیش‌فروش این عنوان از بازی The Witcher 3 نیز پیشی گرفته است.

با اینکه این بازی در زمینه گرافیک بسیار خیره‌کننده به چشم می‌خورد ولی باز هم تصورات ما از این بازی خارج از یک عنوان کشت و کشتار ساده و کلیشه‌ای است، که باید بگوییم هر دوی این موارد کمی نگران کننده‌ هستند.

در این دمو ما در شهری به نام Pacifica قرار داریم که کاملا درگیر آشوب است در طول تریلر سینماتیک بازی شاهد جستجو در ابن شهر هستیم، جایی که به گفته‌ی توسعه دهنده هر شخصی یک لینک مخصوص به خود دارد. در دموی بازی شما به صورت مخفیانه وارد مخفیگاه دشمن می‌شوید. اگر نمی‌دانید باید بگوییم که این بای را می‌توان بدون کشتن کسی به اتمام رساند. در دمو ما به عنوان یک Netrunner که قابلیت هک کردن ابزار مختلف را دارد بازی می‌کنیم که البته بسیار کلیشه‌ای انجام می‌شود، تنها با زدن یک دکمه!

سپس دمو ریست شده و همین مرحله را با شخصیتی در سبک Strong Solo که از قدرت زیادی برخوردار است تکمیل و شروع به کشتن آدم‌ها می‌کنیم. لازم به ذکر است که اسم بردن از دشمنان سیاه‌پوست در بازی با نام Animals نیز اصلا جالب نیست. در کنار همه‌ی این موارد گان‌پلی بازی نیز زیاد جالب نیست، تیراندازی در بازی کمی شل و آهسته است! برخورد گلوله و کم شدن از نوار سلامت کمی مصنوعی به نظر می‌رسد. سپس در برگشت مجدد به شخصیت هکر پس از لو رفتن پوشش وی مجبور به هک کردن افراد می‌شویم و آن‌ها نیز شروع به خودکشی می‌کنند که صحنه‌های بسیار ترسناکی را رقم می‌رند. حتی پس از صحبت با سازندگان بازی آن‌ها نیز جواب منطقی در قبال این خشونت‌ها در بازی نداند.

در طرف دیگر جنبه‌ی نگران‌کننده این است که بازی نتواند از فرهنگ‌های غیر سفید پوستان به خوبی دفاع کند. تیم سازنده در این باره می‌گوید:

ما تمام تلاش خود را کردیم تا به تمام فرهنگ‌های مختلف در بازی احترام بگذاریم. حتی شرکت ما خود افراد مختلفی را از نژاد‌های مختلف مشغول به کار دارد پس ما در کنار تمام ریسک و خطر این موضوع باز هم سعی بر کنترل این داستان داشته‌ایم. حتی همان گروه Animals نیز همه تشکیل شده از سیاه پوستان نیستند.

به هرحال ما تنها بخش کوچکی از بازی را دیده‌ایم و ممکن است نسخه‌ی نهایی تغییرات بیشتری داشته باشد. ولی همین بخش کوچک حساسیت‌های بسیاری را در پی داشته است. در هر حال برای گرفتن اخبار بیشتر تنها راه پیش رو صبر کردن است. بازی Cyberpunk 2077 در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ( ۱۶ آوریل ۲۰۲۰ میلادی) برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ ،اکس‌باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

منبع متن: gamefa