همانطور که می‌دانید مایکروسافت در جریان کنفرانس خود در مراسم E3 2019، نمایش‌های مختلفی از بازی‌هایی چون Gears 5 ،Borderlands 3 و حتی سرویس اکس‌باکس گیم پس آلتیمیت و نسل جدید کنترلر الیت ارائه کرد. ولی حسن ختام این نمایش چیزی نیود جز رونمایی از نسل جدید کنسول بازی‌ این شرکت که فعلا با اسم […]

۱۰ نکته‌ی جدیدی که باید در ارتباط با اکس باکس اسکارلت بدانید

همانطور که می‌دانید مایکروسافت در جریان کنفرانس خود در مراسم E3 2019، نمایش‌های مختلفی از بازی‌هایی چون Gears 5 ،Borderlands 3 و حتی سرویس اکس‌باکس گیم پس آلتیمیت و نسل جدید کنترلر الیت ارائه کرد. ولی حسن ختام این نمایش چیزی نیود جز رونمایی از نسل جدید کنسول بازی‌ این شرکت که فعلا با اسم رمز پروژه‌ی اسکارلت از آن یاد می‌شود. جالب توجه است که اگر قابلیت‌هایی که مایکروسافت طی مراسم به آن‌ها اشاره کرد حقیقت داشته باشند، اکس‌باکس جدید یک کنسول بازی تمام عیار و قدرتمند خواهد بود. حال در ادامه‌ی این مقاله به بررسی ۱۰ ویژگی جدید از این کنسول که در مراسم E3 2019 به آن‌ها اشاره شده است می‌پردازیم.

۱- درایو حالت جامد (SSD)

SSD‌ها یا درایوهای حالت جامد در دسته‌ی‌ تکنولوژی‌هایی هستند که این روزها به شدت فراگیر شده‌اند. از آنجا که طی اخبار گذشته از سمت شرکت سونی اعلام شد، آن‌ها بیان کردند که در کنسول نسل بعدی خود برای افزایش سرعت پردازش و بارگزاری مراحل از SSD استفاده می‌کنند؛ پس در همین راستا شرکت مایکروسافت نیز برای اینکه از رقیب اصلی خود به دور نماند، اعلام کرد که اکس باکس اسکارلت قطعاً دارای SSD خواهد بود که طبق مقایسه‌ای باعث می‌شود تا ۴۰ برابر سریع‌تر نسبت به کنسول فعلی عمل کند.

۲- پردازنده‌ی سفارشی

اگر بخواهیم درباره‌ی پردازنده به کار رفته در این کنسول صحبت کنیم، باید بگوییم که این پردازنده به صورت سفارشی با همکاری شرکت‌های مایکروسافت و AMD تولید شده است. در این چیپست از فناوری Zen 2 و Navi استفاده شده است که در اصل شباهاتی به پردازنده‌ی کنسول نسل بعدی سونی نیز دارد. قاعدتا این ساخت سفارشی از طرف هر دو شرکت باید ویژگی‌های جالب توجهی را برای کاربران به ارمغان آورد.

۳- حافظه‌ی رم GDDR6

تنها موردی که مایکروسافت در رابطه با حافظه‌ی رم دستگاه جدید خود اعلام کرد، نام آن بود که مشخص شد در این سری، از GDDR6 استفاده می‌شود. با وجود اینکه جزییات بیشتری از آن در دست نداریم ولی می‌دانیم که حافظه‌ی آن در حدود ۱۶ تا ۲۴ گیگابایت بوده که خود بسیار بیشتر از حافظه‌ی ۱۲ گیگابایتی Xbox One X است. مصرف انرژی کمتر، پهنای باند بیشتر و سرعت انتقال بسیار بالا از ویژگی‌های این حافظه‌ی رم است.

۴- تا چهار برابر سریع‌تر از Xbox One X

در اینکه سرعت کنسول نسل بعدی بالاتر خواهد بود شکی نیست اما مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرده است که پس از آزمایش‌های گوناگون این افزایش سرعت تا چهار برابر نسبت به کنسول قبلی بیشتر خواهد بود. اگرچه با ترکیب استفاده از پردازنده‌ی سفارشی، حافظه‌ی رم GDDR6 و SSD نتیجه‌ای جز این نیز مورد انتظار نبود.

۵- رزولوشن ۸K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه

پشتیبانی یا عدم پشتیبانی بازی‌های حال حاضر از رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه یک سوال رایج است، ولی آیا برای نسل بعد نیز این سوالات معقول هستند؟ به گفته‌ی مایکروسافت، کنسول اکس‌باکس اسکارلت از رزولوشن ۸K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که در صورت تحقق یافتن این امر، قطعاً به کابل HDMI پیشرفته‌تری نیاز خواهید داشت.

۶- فناوری رهگیری پرتو

و اما Ray tracing (رهگیری پرتو)، تکنولوژی دیگری که در عصر حاضر چشم‌ها  را به سمت خود جذب کرده است. این فناوری که تا به امروز در اختیار رایانه‌های شخصی، آن هم برای برخی از عناوین بوده است، به گفته‌ی شرکت مایکروسافت برای کنسول نسل بعدی آن‌ها نیز در دسترس خواهد بود. البته کنسول جدید شرکت سونی نیز در این زمینه اعلام حضور کرده و هر دوی این شرکت‌ها از این فناوری در کنسول بعدی خود استفاده خواهند کرد.

۷- قابلیت پشتیبانی از نسل قبل

قابلیت پشتیبانی از نسل قبل، یکی از نکات مثبت عصر حاضر است و به نوعی می‌توان از آن به عنوان مرکز توجه کاربران امروزی یاد کرد. اگرچه کنسول پلی‌استیشن ۵ نیز این قابلیت را به‌طور کامل خواهد داشت، ولی باید بگوییم که مایکروسافت از کنسول قبلی خود این فرآیند را آغاز کرده است و با قدرت هرچه بیشتر این مسیر  ادامه‌ می‌دهد؛ چرا که اکس‌باکس اسکارلت نیز از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد.

۸- سرویس xCloud مایکروسافت

با اینکه مایکروسافت در طول مراسم E3 2019 به صورت رسمی از سرویس پخش ابری جدید خود، تحت عنوان Microsoft’s xCloud صحبتی نداشت ولی به وضوح مشخص است که با انتشار کنسول جدید، این سیستم نیز به طور کامل در دسترس قرار خواهد گرفت. چرا که به گفته‌ی مایکروسافت این ویژگی در سال جاری به دست کاربران می‌رسد و تا انتشار کنسول جدید تمام مراحل ارتقا و بهبود خود را طی خواهد کرد.

۹- تاریخ عرضه 

و اما بالاخره در نمایشگاه E3 2019 به صورت قطعی اعلام شد که اکس‌باکس اسکارلت در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی در اختیار عموم قرار می‌گیرد که در اصل همان چیزی است که انتظارش را داشتیم. به احتمال زیاد جزئیات بیشتر به مانند تاریخ انتشار دقیق، نام کنسول و قیمت آن در مراسم E3 سال آینده اعلام خواهد شد.

۱۰- بازی Halo Infinite

و اما در انتها به جذاب‌ترین بخش از این  نکته می‌رسیم، بازی Halo Infinite همزمان با انتشار کنسول در دسترس طرفداران این مجموع قرار خواهد گرفت. اگر به خاطر داشته باشید، مایکروسافت این کار را به هنگام عرضه‌ی اکس‌باکس اول خود با بازی Halo نیز انجام داده بود.

نکاتی که مطرح شد تمامی مواردی است که تا به حال در رابطه با کنسول نسل بعدی شرکت مایکروسافت در اختیار داریم. برای دریافت اخبار بیشتر در این زمینه با گیمفا همراه باشید.

منبع متن: gamefa