این روزها هیچ موضوعی به اندازه فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games) و تلاش آن‌ها برای عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها بحث برانگیز نیست. اگرچه بسیاری از سازندگان کوچک و بزرگ تصمیم به انتشار انحصاری عناوین خود برروی فروشگاه اپیک گیمز می‌گیرند ولی برخی نیز با چنین اقدامی مخالف هستند. یکی از توسعه دهندگان مستقلی که پیشنهاد شرکت […]

سازنده‌ی DARQ از دلایل رد پیشنهاد انتشار انحصاری بازی برروی اپیک گیمز می‌گوید

این روزها هیچ موضوعی به اندازه فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games) و تلاش آن‌ها برای عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها بحث برانگیز نیست. اگرچه بسیاری از سازندگان کوچک و بزرگ تصمیم به انتشار انحصاری عناوین خود برروی فروشگاه اپیک گیمز می‌گیرند ولی برخی نیز با چنین اقدامی مخالف هستند. یکی از توسعه دهندگان مستقلی که پیشنهاد شرکت اپیک گیمز را رد کرده، سازنده‌ی بازی ترسناک و ماجراجویی DARQ است. ولد مارهولتس (Wlad Marhulets) اخیرا توضیح داده که چرا عرضه‌ی بازی برروی چندین فرشگاه را به عرضه‌ی انحصاری آن برروی فروشگاه اپیک گیمز ترجیح داده و در همین بین اطلاعات جالبی از سیاست‌های شرکت اپیک را نیز منتشر کرده است.

آقای مارهولتس با انتشار یک مطلب نسبتا طولانی تایید کرده است که تنها چند روز پس از مشخص شدن زمان انتشار بازی برروی فروشگاه استیم، شرکت اپیک گیمز با او تماس گرفته و پیشنهاد انتشار انحصاری بازی برروی فروشگاه خود را مطرح کرده است. آقای مارهولتس در مطلب منتشر شده پیش از ارائه‌ی دلیل رد پیشنهاد شرکت اپیک گیمز، بیان کرده است که «هر استودیوی مستقلی با مشکلات منحصر به فردی روبه‌رو می‌شود» و این که «درست است که رد چنین پیشنهادی برای ایشان ممکن بوده ولی این موضوع ممکن است برای دیگر توسعه دهندگان مستقل درست نباشد».

به نظر می‌رسد آقای مارهولتس چندین دلیل مختلف را برای رد پیشنهاد شرکت اپیک گیمز در ذهن داشته است. اول از همه این‌که ایشان احساس کرده‌اند که اگرچه پذیرش یک پیش‌پرداخت و تضمین یک حداقل فروش می‌تواند در کوتاه مدت مفید باشد (بسیاری از بازی‌سازان به صراحت از شرکت‌هایی که به این دلیل بازی خود را به صورت انحصاری برروی فرشگاه اپیک گیمز عرضه می‌کنند، انتقاد کرده‌اند) ولی پذیرش این پیشنهاد آن هم تنها چند روز پس از اعلام زمان انتشار بازی برروی استیم می‌تواند در بلند مدت به اعتبار استودیو ضربه زده و باعث آزار تعداد زیادی از مخاطبین شود.

اگرچه این اولین ساخته‌ی من است ولی من نسبت به فعالیت در این صنعت برای مدت طولانی بسیار جدی و مصمم هستم. من تازه تاریخ انتشار بازی برروی فرشگاه استیم را اعلام کرده بودم و حذف بازی از این فروشگاه آن هم تنها چند روز پس از اعلام تاریخ انتشار بازی، برای همیشه به اعتبار استودیوی من لطمه وارد می‌کرد. من می‌خواهم مشتریان من این اطمینان را داشته باشند که وعده‌های من اعتبار دارند؛ به خصوص زمانی که صحبت از مسائل مهمی مانند زمان انتشار یا پلتفرم مقصد می‌شود. رد پیشنهاد شرکت اپیک گیمز، در کوتاه مدت یک تصمیم احمقانه به نظر می‌رسد؛ به خصوص اگر میزان پولی که می‌توانست پیشنهاد شود را در نظر بگیرید. با این حال، اگر به مسائل در دراز مدت نگاه کنید، گرفتن این تصمیم بسیار آسان و واضح بود.

آقای مارهولتس در ادامه بیان کردند که بازی اواخر سال ۲۰۱۸ به پلتفرم استیم اضافه شده است و از آن زمان، بسیاری از کاربران این بازی را به لیست عناوین مورد انتظار خود (Wishlist) اضافه کرده‌اند.

بسیاری از کاربران استیم بازی DARQ را به لیست عناوین مورد انتظار خود اضافه کرده‌اند و حدود یک سال است که صبورانه منتظر انتشار بازی هستند. حذف بازی از پلتفرم استیم آن هم کمی مانده به انتشار، بسیاری از هواداران DARQ را ناراحت خواهد کرد.

آقای مارهولتس اضافه کردند که به احتمال بسیار زیاد، انتشار بازی برروی پلتفرم استیم در مقایسه با پذیرش پیشنهاد شرکت اپیک گیمز، پول کم‌تر را نسیب ایشان خواهد کرد ولی به نظر آقای مارهولتس «این یک بهای منصفانه برای ایجاد یک ارتباط خوب و بر پایه‌ی اعتماد بین استودیو و کاربران است».

آقای مارهولتس در انتها به این موضوع اشاره کردند که کاربران و خریداران باید گزینه‌ها و انتخاب‌های مختلفی را پیش رو داشته باشند (بازی DARQ علاوه بر استیم، برروی فروشگاه GOG نیز عرضه می‌شود). ایشان در ادامه به تفاوت برخورد فروشگاه اپیک با بازی‌های مستقل و بازی‌های بزرگ و عدم اجبار عناوین بزرگ برای انتشار انحصاری برروی اپیک گیمز اشاره کردند.

من دوست دارم شرکت اپیک گیمز همانند بازی‌ها بزرگ و منتشر نشده (مانند Cyberpunk 2077)، به بازی‌های مستقل نیز اجازه دهد به صورت غیرانحصاری برروی این فرشگاه عرضه شوند تا کاربران بتوانند از آن چیزی که دوست دارند، لذت ببرند.

آقای مارهولتس به صورت ویژه به پیام منتشر شده توسط مدیر ارشد اجرای شرکت اپیک گیمز، آقای تیم سویینی (Tim Sweeney)، که برروی داشتن «یک آینده با چندین فرشگاه بزرگ برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی که باعث ایجاد شکاف در بین جامعه نمی‌شود» تاکید کرده بود، اشاره کرده و بیان کردند که اکثر کاربران در حال مخالفت با سیاست‌های داخلی این شرکت هستند. براساس صحبت‌های آقای مارهولتس، به نظر می‌رسد شرکت اپیک گیمز در پیشنهاد خود، به صراحت به ضرورت انتشار انحصاری بازی برروی فرشگاه خود به عنوان یک نیاز برای انتشار بازی برروی این فروشگاه اشاره کرده است.

ای کاش یک استاندارد دوگانه وجود نداشت و بازی‌های مستقل نیز فرصتی مساوی برای انتشار برروی فروشگاه مختلف در اختیار داشتند تا بازی‌بازان بتوانند از انتخاب خود لذت ببرند.

آقای مارهولتس در انتهای مطلب منتشر شده، تصویری از مکالمه‌ی خود با شرکت اپیک گیمز را به اشتراک گذاشته است. انتشار این تصاویر به طور حتم یک حرکت جسورانه از سوی این استودیو و توسعه دهنده‌ی مستقل به شمار می‌رود ولی اطلاعات جالبی از نحوه‌ی عملکرد شرکت اپیک گیمز و سیاست‌های این شرکت را در اختیار ما قرار می‌دهد. نحوه‌ی برخورد متفاوت این شرکت با عناوین مستقل در مقایسه با بازی‌های AAA و پرطرفدار غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. به همین دلیل، امیدوار هستیم که انتشار این مطالب از سوی آقای مارهولتس بتواند شرایط را تغییر دهد. البته با وجود همه‌ی این مسائل، براساس اطلاعات منتشر شده، باید انتظار معرفی چندین بازی انحصاری جدید برای فروشگاه اپیک گیمز در شب افتتاحیه‌ی مراسم Gamescom امسال را داشته باشم.

بازی DARQ در تاریخ ۲۴ مرداد ماه سال جاری (۱۵ آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی) در دسترس کاربران پلتفرم رایانه‌های شخصی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید تصاویر منتشر شده از صحبت‌های آقای مارهولتس با شرکت اپیک گیمز را در ادامه مشاهده کنید.

منبع متن: gamefa