برای دومین سال متوالی، سونی رسما خبر داده است که برنامه‌ای برای حضور در رویداد E3 ندارد. طبق بیانیه‌ای که سونی منتشر کرده، از نظر آن‌ها حضور در رویداد E3 2020 کمکی به برنامه‌های آن‌ها در سال جاری نمی‌کند و در نتیجه، پلی‌استیشن حضوری در این نمایشگاه نخواهد داشت.

سخنگوی سونی به خبرگزاری گیم‌اینداستری گفته است که آن‌ها احساس نمی‌کنند که این رویداد مناسب آن‌هاست. به جای حضور در E3 2020، سونی برنامه دارد تا در صدها رویداد دیگر به نمایش بازی‌های آینده‌ی پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ بپردازد.

در این بیانیه آمده است: «پس از بررسی کامل، سونی تصمیم گرفته است تا در رویداد E3 2020 شرکت نکند. ما احترام بالایی برای سازمان ESA داریم، ولی با توجه به آنچه در سال جاری روی آن تمرکز خواهیم داشت، احساس می‌کنیم که E3 2020 رویداد مناسب ما نخواهد بود.»

با این حال، حضور نیافتن پلی‌استیشن در E3 2020 به معنای سکوت سونی در ماه‌های آینده نخواهد بود. در ادامه‌ی بیانیه آمده است: «ما استراتژی جهانی خود را با شرکت در صدها رویداد مختلف در تمام دنیا پیاده خواهیم کرد. تمرکز ما این است تا مطمئن شویم که طرفداران پلی‌استیشن، خود را بخشی از یک خانواده ببینند و به حجم بزرگی از محتوای مورد علاقه‌شان دسترسی داشته باشند. بازی‌های شگفت‌انگیزی برای عرضه روی پلی‌استیشن ۴ در نظر داریم و با عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ در آینده‌ی نزدیک، اتنظار داریم تا سال جاری را با طرفداران جشن بگیریم.»

پلی‌استیشن E3

از ابتدای شروع به کار رویداد E3 به عنوان بزگترین نمایشگاه صنعت بازی، سونی نه تنها در این رویداد حضوری پررنگ داشته، بلکه حتی جزییات عرضه‌ی کنسول‌های آینده‌ی خود را هم در این رویداد مشخص کرده است. با این حال، سال‌هاست که رویداد E3 روند سابق خود را دنبال نمی‌کند و حتی به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت بازی هم شناخته نمی‌شود. سونی هم برای دومین سال است که از تصمیم خود برای شرکت نکردن در رویداد E3 می‌گوید و تصور می‌کنیم این تصمیم، در آینده هم ادامه داشته باشد.

«شاون لیدن»، مدیر سابق استودیوهای بازی‌سازی پلی‌استیشن، سال گذشته و پیش از اعلام رسمی سونی درباره‌ی حضور نیافتن در E3، از دلایل این تصمیم گفته بود. طبق گفته‌ی لیدن، نمایشگاه E3 کار خود را به عنوان یک رویداد مختص صنعت بازی شروع کرده بود، ولی سال‌هاست که به یک نمایشگاه عمومی تبدیل شده است. طبق گفته‌ی مدیر سابق استودیوهای بازی‌سازی پلی‌استیشن، سال‌هاست که نه تنها آن‌ها نیازی به نمایشگاه E3 برای عقد قرادادهای خود با شرکت‌های مختلف ندارند، بلکه در واقع این رویداد تمرکز خود را به عنوان یک نمایشگاه برای صنعت بازی از دست داده است.

کاملا واضح است که سونی با این حرکت خود، رویداد E3 و برگزارکنندگان آن را مورد حمله قرار داده. اینکه آن‌ها در E3 شرکت نمی‌کنند ولی طبق گفته‌ی خودشان در «صدها رویداد دیگر سال» حضور خواهند داشت، مشخصا به این موضوع اشاره دارد.

ساعتی پس از انتشار رسمی این خبر از سوی سونی، سازمان Electronic Software Association یا همان ESA بیانیه‌ای منتشر کرد تا ضمن اعلام وجود، از هیجان‌های حاضر در این نمایشگاه بگوید.

پلی‌استیشن E3

بیانیه‌ی رسمی منتشر شده از سوی ESA از این قرار است:

«نمایشگاه E3 رویدادی شناخته شده برای تحسین صنعت بازی و به تصویر کشیدن افراد، برندها و خلاقیت‌های این سرگرمی است. نمایشگاه E3 2020 رویدادی پرهیجان و پرانرژی است و تجربه‌های جدید، شرکت‌ها، غرفه‌ها و برنامه‌هایی را در خود جای داده که بینندگان و بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را سرگرم خواهد کرد. علاقه‌ی شرکت‌کنندگان به این فعالیت‌ها موجب جذب شرکت‌ها و همکارهای مختلفی شده است که رویداد E3 را به عنوان یک موقعیت کلیدی برای ارتباط با طرفداران بازی‌های ویدیویی در تمام دنیا می‌بینند.»

تحلیل‌گران صنعت بازی چند سالی است که از وضعیت نابه‌سامان رویداد E3 می‌گویند؛ مراسمی که در کنار مشکلات کوچک و بزرگ خود، سال گذشته اطلاعات کامل بیش از ۲ هزار نفر شرکت‌کننده را به بیرون پخش کرد. مقبولیت نمایشگاه E3 چه از سوی شرکت‌هایی که در آن حضور پیدا می‌کنند و چه از سوی رسانه‌ها، روز به روز در حال کاهش است.

آخرین آمارهای ارایه شده درباره‌ی تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های مختلف بازی، به وضوح وضعیت بسیار بد رویداد E3 را به تصویر می‌کشد. نگاهی به آمار بازدیدکنندگان تعدادی از نمایشگاه‌های سال های‌اخیر بیاندازید:

  • گیمزکام: ۳۷۳ هزار نفر
  • چاینا‌جوی: ۳۶۵ هزار نفر
  • برزیل گیم شو: ۳۲۵ هزار نفر
  • تایپه گیم شو: ۲۳۰ هزار نفر
  • پاریس گیم ویک: ۳۱۶ هزار نفر
  • توکیو گیم شو: ۲۶۲ هزار نفر
  • جی‌استار کره: ۲۳۵ هزار نفر

و نهایتا نمایشگاه E3 سال گذشته: ۶۶ هزار نفر

نکته این جاست که طی یکی دو سال گذشته، سونی در تمام این نمایشگاه‌ها، البته به غیر از E3، حضوری بزرگ داشته است؛ طوری که می‌توانیم حرکت سونی برای هزینه کردن و شرکت در دیگر نمایشگاه‌ها و در مقابل حضور نیافتن در E3 را حرکتی کاملا درست بدانیم.

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که نمایشگاه E3 تا پیش از چند سال اخیر، مشخصا افراد صنعت بازی را در خود جای داده بود. رکورد بیشترین تعداد بازدیدکننده‌های این نمایشگاه مربوط به سال ۲۰۰۵ و برابر با ۷۰ هزار نفر است. اینکه چند سال گذشته، نمایشگاه E3 ضمن راه اندازی بخش عمومی، شاهد کاهش تعداد بازدیدکننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها بوده، از وضعیت نه چندان خوب این نمایشگاه می‌گوید.

کنسول پلی‌استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ و طی مراسمی که سونی خود برگزار کرده بود، رونمایی شده بود. این رویداد به اسم PlayStation Meeting و در ماه فوریه برگزار شد. می‌توانیم کم و بیش مطمئن باشیم که سونی برای پلی‌استیشن ۵ هم این کار را تکرار می‌کند؛ یعنی امسال هم با یک PlayStation Meeting دیگر روبرو خواهیم شد.

برگزاری یک مراسم مجزا برای رونمایی از پلی‌استیشن ۵، ارایه‌ی جزییات این کنسول و نمایش بازی‌های آن، بدون شک بهترین روش ممکن است. یک مراسم مجزا را با رونمایی «ایکس‌باکس سری ایکس» و شکل ظاهری و یکی از بازی‌های این کنسول مقایسه کنید. سر و صدایی که یک مراسم جداگانه می‌تواند ایجاد کند، در مقایسه با یک بخش چند دقیقه‌ای در گیم اواردز بارها سر و صدای بیشتری راه خواهد انداخت؛ مخصوصا که سونی مطمئنا پیش از برگزاری مراسم تبلیغات بسیاری خواهد کرد تا حتی جو بیشتری حول آن تولید کند. از طرف مقابل، غافلگیری مایکروسافت در گیم اواردز به جای اینکه به سود ایکس‌باکس باشد، به نفع جف کیلی و مراسم گیم اواردز او تمام شد.

پلی‌استیشن ایکس‌باکس E3

به این موضوع هم باید اشاره کنیم که مایکروسافت برنامه‌های بسیار بزرگی برای E3 2020 دارد. سونی با جدا کردن خود از این نمایشگاه، می‌تواند پلی‌استیشن ۵ را به دور از سر و صدایی که مایکروسافت برای نسل بعدی ایکس‌باکس راه انداخته، معرفی و رونمایی کند.

الکترونیک آرتز سال‌هاست که مشخصا در E3 شرکت نمی‌کند و رویداد جداگانه‌ی خود را دارد و نینتندو هم مدت‌هاست که بی‌خیال برگزار کردن یک کنفرانس در طول این نمایشگاه شده است. پیوستن سونی به این شرکت‌ها، نه‌تنها غافلگیرکننده نیست، بلکه از رویدادهای بزرگتری که سونی مشخصا برای معرفی پلی‌استیشن ۵ برنامه‌ریزی کرده، خبر می‌دهد.

در حال حاضر، نمی‌توانیم زمان دقیق رویداد PlayStation Meeting امسال و رونمایی رسمی از پلی‌استیشن ۵ را پیش‌بینی کنیم. سونی سال گذشته در E3 حضور پیدا نکرد، ولی یک هفته قبل از شروع این رویداد، در قالب برنامه‌ی State of Play بازی‌های بزرگ خود را نشان داد و برای مثال، تاریخ عرضه‌ی قسمت دوم لست آو آس را مشخص کرد.

ممکن است سونی رونمایی از پلی‌استیشن ۵ را مثل پلی‌استیشن ۴ برای ماه فوریه در نظر گرفته باشد و ممکن است با مراسمی بعد از E3 روبرو شویم.

با تمام این اوصاف، مطمئنا باید منتظر برگزاری رویداد جداگانه‌ی بزرگی از سوی سونی باشیم.

منابع: GameIndustry.biz، ZhugeEX

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post سونی امسال هم به E3 نمی‌آید و این بهترین تصمیم است appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala