به نظر میآمد کوبریک هرگز مشتاق ساختن فیلمهای عامیانه یا بلاکباسترها نبود، اما با این حال بیشتر ساختههای او توانستند در گیشه به موفقیت دست پیدا کنند. آن چه در ادامه میآید پرفروشترین فیلمهای استنلی کوبریک هستند. در این لیست توجهی به سه فیلم ابتدایی کارنامهی هنری استنلی کوبریک یعنی «هراس و هوس» (Fear and Desire)، «بوسهی قاتل» (Killer’s Kiss) و «کشتن» (The Killing) نشده است، چرا که اطلاعات فروش موثقی از آنها در دسترس نیست. مانند همین سه فیلم، در رابطه با بعضی دیگر از آثار ابتدایی کوبریک هم اطلاعات فروش دقیقی در دسترس نیست. برای این که بتوانیم تخمین مناسبی از میزان فروش فیلمها در ذهنهای خود داشته باشیم، هیچکدام از اعداد را برحسب تورم حساب نکردهایم. بعضی از این اعداد را نمیتوان خیلی دقیق دانست، اما با تمام اینها نگاهی میاندازیم به ۱۰ فیلم پرفروش استنلی کوبریک.
مهمترین دلیل ارتباط قوی فرانسه با جهان هنر است که ریشهای تاریخی دارد. دلیل دیگر که با این دلیل ارتباط نزدیک دارد، حمایت قوی دولت فرانسه از سینماست که جلوتر به آن خواهیم پرداخت. فرانسه بزرگترین تراکم سالنهای سینما را در دنیا دارد و بسیاری از کارگردانان برای فیلم ساختن به آنجا میآیند. همچنین فرهنگ برگزاری فستیوال سینمایی در کشور قوی است. سردمدار این فستیوالها جشنوارهی کن است که احتمالاً اسم آن را شنیدهاید و در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد. در جشنوارهی کن، ۱۲ فیلم فرانسوی جایزهی بهترین فیلم را برنده شدهاند که رقم قابلتوجهی است. همچنین ۱۲ فیلم فرانسوی اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را برنده شدهاند.
این فیلم با بازی تیموتی شالامه و زندایا در ایالات متحده و کانادا مورد استقبال قرار گرفت. اما اسپانسرهای «تلماسه ۲» به تماشاگران خارج از کشور نیاز دارند تا فروش بلیتها با همین روند جریان داشته باشد. چرا که برادران وارنر و لجندری انترتینمنت ۱۹۰ میلیون دلار برای تولید و تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار برای تبلیغ فیلم برای مخاطبان جهانی هزینه کردند. این هزینههای هنگفت به این معنی است که «تلماسه ۲» برای سودآوری، نیاز به دیده شدن و استقبال بیشتری دارد.
سعید آقاخانی در یکی از شهرهای استان کردستان به اسم بیجار، در سال ۱۳۵۰ به دنیا آمد. جنگ که تمام شد او هم به سن ۱۸ سالگی رسیده بود و به دلیل علاقه زیادی که به بازیگری داشت، در رشته تئاتر دانشگاه تهران پذیرفته شد و به پایتخت آمد. او بیشتر دنبال نویسندگی و کارگردانی تئاتر بود، اما یک اتفاق او را به بازیگری تلویزیون کشاند. رضا بابک او را در تئاتری دید و اولین نقشی که به آقاخانی داده شد، یک بازی کوتاه در سریال «محکمه عدالت» به کارگردانی بابک بود.
گاهی یک فیلم پیچیده، قصهی دیریابی دارد. به این معنا که داستان آن چنان تو در تو و گول زننده است که از دست دادن هر لحظهاش باعث عدم درک ادامهی آن میشود. گاهی هم یک فیلم پیچیده داستان چندان عجیبی ندارد؛ شخصیتها درگیر اتفاقات معمولی هستند اما نگاه فیلمساز به واقعه همه چیز را پیچیده میکند. به عنوان نمونه فیلمی چون «جاده مالهالند» به دستهی اول تعلق دارد و فیلمی چون «یک تشریفات ساده» به دستهی دوم. در فیلمهای دسته اول گویی هیچ چیز سر جای خودش نیست. مخاطب مدام باید بین خیال و واقعیت در رفت و آمد باشد و گاهی تفاوت این دو را حدس بزند. اما در فیلمهای دستهی دوم محتوای لانه کرده پشت قصه است که از آن اثر یک فیلم پیچیده میسازد.
از وقتی «شرک» برنده بهترین فیلم انیمیشن در اسکار سال ۲۰۰۱ این بخش یعنی بخش بهترین انیمیشن اسکار تا حد زیادی تحت سلطه نامهای تثبیتشده در حوزه انیمیشن قرار گرفت. از میان بیست و سه جایزه اسکار که تا به حال به انیمیشن بلند اختصاص داده شده، پانزده جایزه را یا پیکسار برده است یا دیزنی. دریمورکس تنها کمپانی تولید انیمیشن بوده که بیش از یک بار جایزه بهترین انیمیشن اسکار را برده است. به جز انیمیشن «شرک»، فیلم استاپ موشن «والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوشنما» (Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit) بود که رکورد کمپانی دریمورکس در بخش بهترین انیمیشن اسکار به عدد دو رساند.
پس از اینکه بازماندگان متوجه شدند کسی قرار نیست به کمک آنها بیاید، سفری دیوانهوار را برای عبور از کوهها آغاز کردند. آنها برای دو ماه، بدون تجهیزات و لوازم و غذای کافی، راه میروند و از سختترین مسیرهای ممکن عبور میکنند. ساختهی خوان آنتونیو بایونا، روایتی دراماتیک از قصهی ۱۶ بازمانده است که بازار فیلمهای زیرژانر بقا را بار دیگر داغ کرد. حالا شاید بهترین زمان باید تا به ۱۰ فیلم تعلیقآمیز شبیه «انجمن برف» نگاهی داشته باشیم. همهی این آثار دربارهی گرفتار شدن در برف یا سقوط هواپیما نیستند اما تلاش بازماندگان برای عبور از شرایط سخت را به بهترین شکل به نمایش میگذارند.