او در این باره میگوید: «من برای مدتی طولانی، احساس گمشدگی میکردم و در شناخت هویتم دچار تردید شده بودم و این باعث ناراحتی بسیار من بود. حالا خیلی وضعیتم بهتر شده. اما حتی برگشتن به آن دوران و توضیح فشاری که تحمل میکردم هم برایم ناخوشآیند و دشوار است.»
با وجود افراطیگریهای دوران رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت امریکا، دیگر سینما جایی برای شخصیتهای رنجدیده نداشت. عوضش نوبت تماشای بازوهای عضلانی و رقابت راکی در برابر آرنولد بر پرده سینماها بود. نام سیلوستر استالونه اولین بار به خاطر نامزدی بازیگر و نویسندگیِ فیلم برنده جایزه بهترین فیلم اسکار سال ۱۹۷۷ بر سر زبانها افتاد. اما تصادفی نیست که این ستاره وقتی بدنش را ساخت و در برابر دشمنان دیرینهاش ژستهای بدنسازی و قویهیکلی را گرفت، بیش از پیش درخشید.
کارگردان فیلم اندرو کامینگ و فیلمنامهنویس «خارج از تاریکی»، روث گرینبرگ، داستان فیلم را طوری هدایت کردهاند تا تأکید کنند در عصر حجر هیچکس درباره دنیای پیرامون خود چیزهای زیادی نمیداند و سادهترین چیزها برای آنها تازگی داشته است. همین امر باعث میشود شخصیتهای «خارج از تاریکی» در برابر نیروهایی که ماهیتشان از درک و تصور آنها خارج است، براساس غریزه عمل کنند. در عین حال، قهرمانان «خارج از تاریکی» با ویژگیهای انسانی که در طول دهها هزار سال تداوم داشتهاند، برای مخاطبان فیلم ارتباطپذیر و آشنا شدهاند. اگر انسان مدرن را از تمام تکنولوژیها، فناوریها و اطلاعاتی که در اختیار دارد جدا کنید و در طبیعت وحشی قرار بدهید، عده زیادی از آنها دقیقاً مانند شخصیتهای «خارج از تاریکی» رفتار خواهند کرد.
بعضی از این زوجهای سینمایی که گاها شایعات فراوانی زندگیشان را احاطه میکرد، در بیرون از دنیای سینما هم با یکدیگر روابط عاشقانه داشتند، در حالی که بعضی دیگر دوستانی واقعی بودند و ارتباط کاری قدرتمندی با یکدیگر برقرار کرده بودند. یعضی از بزرگترین زوج های سینمایی هالیوود که متعلق به عصر طلایی آن هستند، از کمدیهای کلاسیک سر بر آوردهاند؛ مانند لورل و هاردی یا ابوت و کاستللو. سایرین توانستهاند شهرت خود را از فیلمهای موزیکال و توانایی خارقالعادهشان در رقصیدن به دست بیاورند؛ مانند فرد آستر و جینجر راجرز. همهی اینها در حالی است که بعضی از بازیگران مانند ویلیام پاول و میرنا لوی برای ایفا کردن نقش زن و شوهر روی پردهی سینما معروف شدند؛ بعضی دیگر از بازیگران هم نقشهای خود در سینما را با واقعیت گره زدند و در زندگی واقعی هم با یکدیگر ازدواج کردند. داستانهای زیادی در رابطه با بهترین زوجهای سینمایی عصر طلایی هالیوود وجود داشتند که دهان به دهان میچرخیدند.
به جز دوران طلایی هالیوود که قصههای عاشقانه لابهلای فیلمهای ژانرهای مختلف گنجانده میشد، دهه هفتاد و هشتاد میلادی با فیلمهای مثل «تازه چه خبر دکتر» (What’s Up Doc?)، «انی هال» (Annie Hall) و «وقتی هری سالی را ملاقات کرد» (When Harry Met Sally) دوران خوبی برای فیلمهای کمدی رمانتیک بود. این ژانر در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی به اوج خود رسید؛ با اینکه بسیاری از آثار کمدی رمانتیک این دوره با توجه به موفقیت جهانی فیلمهایی که به آنها اشاره کردیم، بیشتر فیلمهای زنانه در نظر گرفته میشدند.
اگر یک فیلم اکشن موفق شود داستانی باورپذیر را با صحنههای اکشن جذاب و درست ترکیب کند، میتوان دفعات زیادی به تماشای آن نشست و از دیدنش لذت برد. بازیگران بزرگ ژانر اکشن و اندکی حس شوخ طبعی هم میتوانند کمک زیادی بکنند، اما حیات و مرگ یک فیلم اکشن به این بستگی دارد که تا چه اندازه میتواند دلهره را به مخاطب منتقل کند. بهترین فیلمهای اکشن، هنوز بعد از گذشت چندین دهه از ساخته شدنشان و بعد از این که از نظر داستانی دیگر هیچ غافلگیریای برای مخاطب ندارند، باز هم میتوانند مخاطبان را جذب کنند و آنها را مجبور کنند که دوباره و دوباره به تماشایشان بنشینند.
در طول سالها، سریالهای روانشناسی پرطرفداری وجود داشتهاند که هم از سوی منتقدان و هم از سوی تماشاگران مورد تحسین قرار گرفتهاند. اما تنها تعداد کمی از آنها توانستهاند بیننده را مضطرب و بیقرار کنند و از خواب و خوراک بیندازند! این آثار هیجانانگیز روانشناختی به طرز ماهرانهای ساخته شدهاند و پیرنگ داستانهای این سریالها به خوبی نوشته شده است تا بتوانند اجرایی تحسینبرانگیز را در کنار واقعیتهای تلخ به کار بندند. حال باید دید آزاردهندهترین سریالهای هیجانانگیز روانشناختی کداماند که ارزش دارند در اسرع وقت آنها را تماشا کنیم.
«حافظه» هشتمین فیلم بلند فرانکو کارگردان مکزیکی است که سال ۲۰۱۲ با فیلم «بعد از لوسیا» (After Lucia) در کن سر و صدا کرد. «دختر آپریل» (April’s Daughter) او هم سال ۲۰۱۷ جایزه ویژه هیئت داوران را از کن گرفت. او عمدتاً درام میسازد. دارمهای هنری و گاهی هم به سمت ژانر تریلر حرکت میکند. روابط خانوادگی، خانوادههای نابهنجار، مشکلات روحی یا جسمی از جمله موضوعاتی است که فرانکو در فیلمهایش به آنها میپردازد. در «حافظه» فرانکو روی ایای و اعتیاد به الکل، فراموشی زودرس، پدوفیلی، تجاوز دست گذاشته است؛ هر آنچه لازم است که یک درام تمامعیار دلخراش شکل بگیرد. اما او ترجیح میدهد در مقابل هیولاهای قصهاش چند فرشته هم بگنجاند تا تماشای فیلم برایت آسانتر و دلچسبتر شود؛ و میشود.