بعد از «خروج» حالا فیلم طلا ساختهی پرویز شهبازی دومین فیلم اکران آنلاین سینمای ایران است که پخش اینترنتی را تجربه میکند. اکران آنلاین فیلم طلا از چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ آغاز میشود. فیلم «طلا» نزدیک به دو سال است که در صف اکران قرار دارد و در نهایت تهیهکننده و سازندگان فیلم تصمیم گرفتند که مثل فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا اکران اینترنتی را تجربه کنند.
تقریبا حدود یک قرن پیش تماشاگران در سالنهای سینما جمع میشدند تا صورت ماریا فالکونتی در فیلم «مصایب ژاندارک» کارل تئودور درایر را نگاه کنند و همهی آن لایههای احساسات را که پشت حرکات چهره پنهان بود کنار بزنند و کشف کنند. چند دهه بعدتر تماشاگران به رویاهای مه گرفتهی تارکوفسکی زل زدند و سعی میکردند اشیایی را که روی پرده میبینند رمزگشایی کنند یا در هزارتوهای روان انسانها در سینمای ژان لوک گدار هدایت شدند. این روزها بعد از این همه سال که خلاقیت در سینما به اوج رسیده و با پیشرفت سریع تکنولوژی، یک نکته مشخص شده است: سینما هنر ثبت چیزهای نگفتنی است. هنر بیان عمیقترین و گریزانترین اجرای تفکر انسان، که روی پرده با رنگ و سایه و نور و پرسپکتیو ترسیم میشود. با این حال علیرغم این که سینما فرمهای متفاوتی برای خلاقیت و بیان هنری دارد، زبان خودش را ثبت کرده و به هر حال لحظات باشکوهی در بیان شفاهی احساسات هم دارد. این جاست که فیلمهایی با دیالوگهای پیچیده وارد قصه میشوند.
در حالت عادی ممکن بود فیلم استخراج (Extraction) را نبینم. امتیاز منتقدان متاکریتیک به آن ۵۶ از ۱۰۰ است. کارگردانش سام هارگریو اولینبار است که در مقام کارگردان فیلم میسازد و پیش از این فقط مدیر بدلکاری پروژههای مهم سینمایی بوده است و فیلم فقط یک ستارهی مشهور دارد که کریس همسورث است. چنین ترکیبی حتی علاقمندان به فیلمهای اکشن را هم کنجکاو نمیکرد اما برای ما فیلم «استخراج» یک نکتهی مهم دارد. این آخرین فیلمی است که گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی مهاجرت کرده در آن بازی میکند.
در طول یک دهه گذشته آثار وسترن برجسته و بهیادماندنی متفاوتی تولید شدهاند که به اشکال مختلف با ژانرهای گوناگون درهم آمیختهاند. ترکیب ژانر وسترن با آثار نئونوار، کمدی، فانتزی و حتی فیلمهای ابرقهرمانی از جمله نمونههای مهم و قابل توجه بودهاند.
جنتلمنها از آن دست فیلمهایی است که بعد از تماشایش به خودتان میآیید و میبینید لبخندی بزرگ روی صورتتان نقش بسته. چون ترکیبی متناسب و اصطلاحا باحال از جنایت، خشونت، کمدی، بازیهای کلامی و دیالوگهای بامزه تحویل مخاطب میدهد و همین تجربهی تماشایش را مفرح کرده.
در این روزهای کرونا که همهی مردم جهان در قرنطینه به سر میبرند ستارههای بزرگ فرهنگ و هنر هم از حال و روزشان در قرنطینه میگویند. پدرو آلمادووار یادداشتهایی مینویسد و از فیلمهایی که در قرنطینه دیده صحبت میکند و هالیوود ریپورتر هم سراغ دیوید لینچ، کارگردان بزرگ رفته و از او دربارهی شیوهی زندگیاش در این روزهای عجیب سوال کرده است. دیوید لینچ در قرنطینه حرفهای جالبی دربارهی کرونا و زمین و آدمها و البته تلویزیون و سینما میزند.
ویروس همه گیر کرونا که اواخر ۲۰۱۹ در جهان پخش شد و همچنان همهی مردم جهان با آن دست به گریبان هستند، تاثیرات اساسی و جدی روی صنعت سینما گذاشت. تاثیر کرونا البته روی همهی هنرها بوده است اما شاید در مورد صنعت سینما به خاطر چرخش مالی گستردهی آن بیشتر به چشم بیاید. طبعا با بسته شدن سینماها به خاطر کرونا تاثیر آن روی باکس آفیس خیلی مشهود بود اما واقعیت این جاست که به جز به تعویق افتادن اکران فیلمها مثل «برای مردن وقت نیست» آخرین فیلم جیمز باند و خیلی از آثار دیگر، کرونا باعث تعطیل شدن فیلمبرداری تعدادی از فیلمها هم شده است. با توجه به پروداکشنهای عظیم فیلمهای بزرگ که عملا نمیشود موارد بهداشتی را رعایت کرد فیلمبرداریها و کارهای تولید فیلمها متوقف شده است. این فهرستی از فیلمهای مهمی است که کرونا تولیدشان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.
فیلم جدید گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی که چند سالی است به خارج از کشور مهاجرت کرده به نام استخراج به بازار آمد. فیلم استخراج که بازیگر اصلی آن کریس همسورث است یکی از معدود فیلمهای جریان اصلی است که گلشیفته فراهانی در خارج از کشور در آن بازی کرده است و توسط کمپانی معتبر نتفلیکس منتشر شد.