این هفته باکس آفیس سینماهای جهان شاهد اکران دو اثر تازه‌وارد بود و فیلم ملفیسنت سردسته اهریمنان (Maleficent: Mistress of Evil) صدرنشین این هفته‌ی باکس آفیس سینماهای جهان شد و از «جوکر» جلو زد.  با این حال محصول کمپانی دیزنی کمتر از حد انتظار تحلیل‌گران فروخت. فیلم «سرزمین زامبی‌ها: شلیک نهایی» (Zombieland: Double Tap) تازه‌وارد دیگری بود که این یکی بیشتر از انتظار فروش کرد. در همین حال البته «جوکر» برادران وارنر هم به فروش قوی‌اش ادامه می‌دهد و به زودی فروش‌اش در گیشه‌ی سینماهای آمریکا از ۲۵۰ میلیون دلار هم فراتر می‌رود.

در سکوت خبری ناگهان در سایت سینماتیکت پیش‌فروش بلیت‌های فیلم خانه پدری ساخته‌ی کیانوش عیاری آغاز شد. اکران فیلم خانه پدری طبق پیش فروش بلیت‌ها از چهارشنبه اول آبان ماه آغاز می‌شود و در حال حاضر دو سینمای مگامال و آستارای تهران بلیت فیلم عیاری را می‌فروشند. خبر رفع توقیف فیلم خانه پدری بعد از نزدیک به یک دهه مهم‌ترین خبر این روزهای سینمای ایران شد.

وقتی در یک فیلم سوال‌هایی مطرح می‌شود که تماشاگر را وادار می‌کند آن سوال‌ها را از خودشان بپرسند، متوجه می‌شویم که درگیر یک تجربه‌ی سینمایی موفق شده‌ایم. فیلم‌های سوال برانگیز که ما را به قلاب می‌اندازند باعث می‌شوند که ما بخواهیم انتخاب‌ها و احساساتی را که کاراکترها درگیرشان هستند احساس کنیم. این فیلم‌ها وقتی حقیقتا استثنایی می‌شوند که بازتابی از انتخاب‌های محتمل ما، تصمیم‌گیری‌ها و سوالاتی هستند که باید با آن‌ها روبه‌رو شویم. این فهرست ده فیلمی است که سوالات غیرممکنی برای تماشاگر مطرح می‌کنند.

چندی پیش مارتین اسکورسیزی فیلم‌های مارول را با پارک‌های تفریحی مقایسه کرد و گفت نمی‌توان این فیلم‌ها را سینمای حقیقی در نظر گرفت. این اظهارنظر اسکورسیزی اخیرا مورد حمایت یک کارگردان آمریکایی برجسته دیگر یعنی فرانسیس فورد کاپولا قرار گرفته است.

وقتی  فیلمی را تماشا می­‌کنیم گاهی چنان روابط میان شخصیت‌های فیلم عالی و جذاب و دوست داشتنی به نظر می­رسد که ناخودآگاه با خود فکر می­‌کنیم قطعا بازیگران این نقش‌ها سر صحنه و در عالم واقعیت هم دوستان خوبی هستند که توانسته‌­اند این‌طور حس مثبتی در تماشاگر ایجاد کنند. اما وقتی به فهرست بلند بالایی از بازیگرانی که سر صحنه با هم دچار مشکل شده­‌اند نگاه می­‌کنیم متوجه می­‌شویم که ماجرا به این سادگی‌ها نیست. در میان این فهرست فیلم‌هایی حضور دارند که در زمره بهترین­‌های سینمای جهان قرار می­‌گیرند و تصور وجود مشکلاتی از این دست در آن‌ها کمی عجیب به نظر می‌­رسد. در اینجا نگاهی داشته­‌ایم به تعدادی از مشهورترین دشمنی‌­های سینما.‌

فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time In Hollywood) جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو به دلیل شکایت دختر بروس لی در کشور چین برای اکران با مانع مواجه شده است.

در روزهای گذشته شایعات و اخبار جدیدی درباره قسمت سوم از مجموعه فیلم‌های مرد مورچه‌ای (Ant-Man) منتشر شده است. براساس این شایعات که هنوز به تایید رسمی استودیوی مارول نرسیده است جدیدترین فیلم از مجموعه ابرقهرمانی مرد مورچه‌ای تابستان ۲۰۲۱ جلوی دوربین می‌رود و در تابستان ۲۰۲۲ شاهد اکران آن خواهیم بود.

در مدخلی از کتاب مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی اثر سوزان هیوارد از فردریک جیمسن نقل شده است که پسامدرنیزم مظهر از بین رفتن تمایز بین هنر متعالی و فرهنگ عامیانه است. پسامدرنیزم در واقع نه بر سبک که بر مفهومی از دوره‌بندی دلالت دارد که کارکرد آن عبارت است از مرتبط کردن پیدایش ویژگی‌های فرمال جدید در فرهنگ، با پیدایش نوع جدیدی از زندگی و نظم اقتصادی جدید. قاعدتا نقد فیلم مسخره‌باز باید از دریچه‌ی پسامدرنیزم صورت بگیرد.