The post برنده‌شدن جوایز اسکار برای فیلم‌ها چقدر خرج دارد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

شاید تیتر این مطلب به نظرتان عجیب برسد. اما واقعیت این است که برنده‌شدن در هر بخش از مراسم اسکار واقعا هزینه‌های زیادی روی دست تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی می‌گذارد و برنده‌شدن جوایز مهم‌تر مثل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی و بهترین بازیگر زن نقش اصلی حتی هزینه‌های بیشتری نیز به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

شایستگی و ارزش هنری اثر به تنهایی برای شرکت در ماراتن فرسایشی اسکار کافی نیست.

در یک فضای ایده‌آل اساسا باید انتظار داشت فیلم‌های برنده اسکار صرفا براساس شایستگی‌های هنری‌شان انتخاب شوند اما واقعیت این است که لزوما همه جوایز صرفا تحت تاثیر شایستگی توزیع نمی‌شوند و میزان مبلغی که حاضرید برای تبلیغ فیلم‌ و تاثیرگذاشتن روی رای اعضای آکادمی خرج کنید هم اهمیت قابل‌توجهی دارد.
به عنوان مثال طبق یکی از گزارش‌هایی که خبرگزاری ورایتی منتشر کرده هزینه تبلیغات و تاثیرگذاری بر اعضای آکادمی در بخش بهترین فیلم برای استودیوهای کوچکتر چیزی حدود ۳ میلیون دلار و برای استودیوهای قدرتمندتر تا رقمی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار تخمین‌زده می‌شود.

این پول‌ها خرج برپایی مجموعه‌ای از مراسم‌ها می‌شود که چندین هزار عضو آکادمی به آن دعوت‌شده و تلاش می‌شود از طریق آن‌ها بر رای اعضا تاثیرگذاشته شود. همچنین هزینه ارسال فیلم‌های دارای واترمارک برای همه اعضای آکادمی هم چیزی حدود ۳۰۰ هزاردلار هزینه در بر دارد.
در گذشته عمده این هزینه‌ها صرف تبلیغ فیلم‌ها در رسانه‌های گوناگون می‌شد اما با تغییر استراتژی‌های بازاریابی استودیوهای بزرگ آنچه اثرگذاری فردی نامیده می‌شود بیشتر‌ قوت گرفت و این تولیدکنندگان به راه‌هایی اندیشیدند که بتوان از طریقش تک تک اعضا را تحت تاثیر قرار داد.
برگزاری مراسم‌های گوناگون از جمله ضیافت‌ها و برنامه‌های خاص تبلیغاتی، سلفی گرفتن هنرپیشه‌ها و کاراکترهای مهم فیلم‌ها با اعضای آکادمی و مجموعه گسترده‌‌ای از ترفندهای تبلیغاتی هر ساله به همین منظور به کار می‌روند.
در عین حال هزینه‌های دیگری نیز صرف تاثیرگذاری بر مخاطب عام می‌شود. حجم قابل توجهی از این هزینه‌ها آنطور که بررسی‌های ورایتی نشان می‌دهد صرف سفرهای تبلیغاتی عوامل فیلم به شهرهای مختلف می‌شود که البته تمرکز بیشتری روی دو شهر لس آنجلس و نیویورک دارد.
به این ترتیب آیا می‌شود گفت که رای اعضای آکادمی از قبل خریده شده؟ جواب این سوال منفی است. آکادمی چندین هزار عضو دارد و طبیعتا در نهایت همین اعضا هستند که باید درباره بهترین فیلم‌های سال تصمیم‌گیری کنند. با این وجود کمپین‌های تبلیغاتی بسیار قدرتمندی نیز به‌ موازات نزدیک‌شدن به مراسم اسکار فعالیت‌های خود را شتاب می‌بخشند و تلاش می‌کنند از طریق هر نوع شیوه اثرگذاری ممکن نظر اعضای آکادمی را به خود جلب کنند.

طبیعتا این کمپین‌ها پول و زمان زیادی را نیز صرف شناخت سلیقه بلوک‌های مختلف آکادمی می‌کنند و از طریق آموز‌ه‌های روانشناسی تلاش می‌کنند شیوه‌های بازاریابی خود را به هدفمندترین شکل ممکن پیش ببرند تا بیشترین میزان اعضای آکادمی را با فیلم یا ستاره خود همراه کنند.
واقعیتی که باید بپذیریم این است که قطعا شایستگی فیلم‌ها تاثیر مهمی در انتخاب آن‌ها به عنوان برندگان اسکار دارند اما شایستگی و ارزش هنری اثر به تنهایی برای شرکت در ماراتن فرسایشی اسکار کافی نیست.

منبع متن: digikala