یکی از کنجکاوی‌‌برانگیزترین مسائل موعد هر جشنواره و جایزه این است که ببینیم برندگان سال‌های قبل امسال مشغول چه کاری هستند و آیا امکان دارد بخت سال گذشته امسال هم به آنها رو کند و با دو سیمرغ آماده سال بعد و یک هت‌تریک احتمالی باشند؟ اتفاقی که البته تا امروز در سینمای ایران نیفتاده که در سه جشنواره فجر پیاپی کسی با گرفتن سه سیمرغ بلورین هت‌تریک کند. به هر حال می‌خواهیم ببینیم برندگان جشنواره فجر ۳۶ امسال در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلمی برای داوری دارند یا نه.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر ۳۶

سعید ملکان سال گذشته با دو سیمرغ به خانه رفت: سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی. هر دو را هم برای فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی گرفت. «تنگه ابوقریب» درام جنگی بود که به ماجرای مقاومت ایرانیان تا نفر آخر در تنگه ابوقریب می‌پرداخت. امسال هم سعید ملکان دوباره با یک بیگ پروداکشن دیگر در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. همکاری دوباره او با بهرام توکلی یکی از فیلم‌های پر سروصدای امسال است. سعید ملکان هم تهیه‌کنندگی و هم چهره‌پردازی فیلم «غلامرضا تختی» را برعهده دارد. فیلمی که به داستان زندگی جهان پهلوان تختی می‌پردازد. از تولیدات مهم امسال است و ملکان دوباره شانس بردن جایزه را دارد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر ۳۶

ابراهیم حاتمی‌کیا و بهرام توکلی. سال گذشته که حاتمی‌کیا با فیلم «به وقت شام» در جشنواره حضور داشت و بعد از نمایش آن فیلم هنوز خبری از پروژه جدید این کارگردان نیست.

بهرام توکلی اما بلافاصله بعد از «تنگه ابوقریب» ساخت فیلم متفاوت «غلامرضا تختی» را شروع کرد. فیلمی که از زمان کودکی تا مرگ جهان پهلوان تختی را روایت می‌کند و اول قرار بود امیر جدیدی در نقش جوانی‌های تختی جلوی دوربین برود. عکس‌های اولیه فیلم هم بیرون آمدند و به نظر گزینه مناسبی می‌آمد اما درست پیش از شروع فیلمبرداری امیر جدیدی از پروژه کنار رفت. در حال حاضر بازیگر نقش غلامرضا تختی از ستاره‌های آشنای سینمای ایران نیست. توکلی امسال هم با فیلم «تختی» شانس بردن جایزه را دارد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره ۳۶

امیر جدیدی برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» برنده سیمرغ بلورین شد و در این بخش یک دیپلم افتخار هم به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله داده شد. غایب بزرگ امسال جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی است. جدیدی می‌توانست با فیلم «غلامرضا تختی» برنده بزرگ جشنواره فجر سی و هفتم هم بشود که بخت با او یار نبود.

در عوض امین حیایی هنوز این شانس را دارد که امسال هم سیمرغ روی شانه‌هایش بنشیند. کافی است به گریم متفاوتش در فیلم «درخونگاه» سیاوش اسعدی نگاه کنید. می‌گویند بازی امین حیایی در این فیلم متفاوت و جذاب از کار درآمده است. بازی‌های فیلم‌های سیاوش اسعدی تا به امروز که جزو نکات شاخص‌ فیلم‌هایش بوده‌اند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ۳۶

سال گذشته سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» جایزه را به خانه برد. این بازیگر فارغ‌التحصیل تئاتر با فیلم «آینه‌های روبه‌رو» نگار آذربایجانی سال ۱۳۸۸ وارد عرصه سینما شد. سال گذشته برای بازی در نقش یک مادر معتاد توانست نظرها را به خودش جلب کند. از آن دسته بازیگرانی است که برای نقش‌اش زحمت زیادی می‌کشد. امسال هم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در فیلم «جمشیدیه» یلدا جبلی کنار حامد کمیلی و کیومرث پوراحمد بازی کرده است. فیلمی که قرار است در دل شهر به روایت روابط آدم‌ها بپردازد. سال سختی برای بهرامی خواهد بود چون فیلم‌های قدر با ستاره‌های بزرگ امسال همگی در کمین سیمرغ هستند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره ۳۶

جمشید هاشم‌پور برای فیلم «دارکوب» سال گذشته سیمرغ را به خانه برد. امسال فیلم «ژن خوک» سعید سهیلی را داشت که به جشنواره نرسید و در فیلم «درخونگاه» سیاوش اسعدی هم نقش مکمل دارد. گرچه در سینمای ایران رسم نیست دو سال پیاپی به یک نفر سیمرغ بدهند اما به هر حال هاشم‌پور بازیگر خوبی است که به ویژه در سال‌های اخیر در نقش‌های مکمل همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره ۳۶

سال گذشته سحر دولتشاهی حسابی در سینما پرکار بود. برای دو فیلم «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» به صورت مشترک سیمرغ بلورین را دریافت کرد اما امسال بیشتر تمرکزش روی تئاتر و به ویژه بیگ پروداکشن «بینوایان» بوده است درنتیجه امسال فیلمی در جشنواره فجر ندارد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره ۳۶

کامبوزیا پرتوی برای نوشتن فیلمنامه «کامیون» و هومن سیدی برای نوشتن فیلمنامه فیلم تحسین‌شده «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به صورت مشترک برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند. هیچ‌کدام‌شان به عنوان فیلمنامه‌نویس امسال در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند اما سیدی که در کنار کارگردانی و نویسندگی کار بازیگری هم انجام می‌دهد در فیلم «طلا» پرویز شهبازی جلوی دوربین رفته و شانس دریافت سیمرغ بازیگری را برای فیلم فرهادی خواهد داشت. به خصوص که معمولا شاهد بازی‌های متفاوتی از او هستیم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری جشنواره ۳۶

فیلمبردار کهنه‌کار، علیرضا زرین‌دست سال گذشته برای فیلم «سرو زیر آب» برنده سیمرغ بلورین این بخش شد. او امسال با فیلم کیومرث پوراحمد به نام «تیغ و ترمه» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. آخرین فیلم‌های پوراحمد چندان موفق نبودند اما امیدواریم بافت بصری ویژه فیلم‌های زرین‌دست در فیلم آخر او برگ برنده‌ باشد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره ۳۶

بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای فیلم «عرق سرد» برنده جایزه شدند. همکاری دفعه پیش سعید روستایی و بهرام دهقانی آنقدر موفق بود و تدوین فیلم «ابد و یک روز» آنقدر تاثیرگذار بود که توقع داشتیم تدوین فیلم «متری شش و نیم» هم به دهقانی سپرده شود و همین اتفاق هم افتاد. به جز آن دهقانی فیلم‌های «آشفته گی»، «ایده اصلی»، «جان دار»، «بنفشه آفریقایی» و «سونامی» را هم تدوین کرده است.

محمد نجاریان هم امسال «پالتو شتری» مهدی علی میرزایی و «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» محمدحسین مهدویان را تدوین کرده است.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره ۳۶

کارن همایونفر برای فیلم «به وقت شام» توانست جایزه بهترین موسیقی را به خانه ببرد. ملودی‌های گوش‌نواز همایونفر اکثرا مورد توجه هیات داوران قرار می‌گیرند. امسال با فیلم «آشفته‌گی» فریدون جیرانی در جشنواره حضور دارد که با توجه به اتمسفر و حال و هوای فیلم قاعدتا موسیقی متفاوتی را طلب می‌کرده است.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری جشنواره ۳۶

رشید دانشمند برای فیلم «تنگه ابوقریب» جایزه را دریافت کرد که امسال دوباره با توکلی همکاری کرده و فیلم «غلامرضا تختی» را دارد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری جشنواره ۳۶

علیرضا علویان برای کارش در دو فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی جایزه را به خانه برد. این صداگذار باسابقه سینمای ایران که نامزد جوایز متعددی هم شده امسال فیلمی در جشنواره ندارد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس جشنواره ۳۶

سارا خالدی‌زاده برای فیلم «بمب: یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی سال گذشته برنده جایزه شد. «بمب» آخرین فیلم خالدی‌زاده در سینماست و او امسال در جشنواره فیلمی ندارد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه جشنواره ۳۶

عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» برنده جایزه شد. او هم از غایبان امسال جشنواره فیلم فجر است.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی جشنواره ۳۶

از آنجایی که امسال فیلم جنگی فقط «بیست و سه نفر» را در جشنواره فیلم فجر داریم محسن روزبهانی را هم در همین فیلم‌ پیدا می‌کنیم که سال گذشته برای فیلم «تنگه ابوقریب» جایزه بهترین جلوه‌های ويژه میدانی را از آن خودش کرد. او برای دو فیلم «به وقت شام» و «سرو زیر آب» هم نامزد دریافت جایزه بود. امسال البته فیلم «تختی» را هم دارد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول جشنواره ۳۶

رضا مقصودی که او را بیشتر به عنوان فیلمنامه‌نویس می‌شناسیم سال گذشته برای فیلم «خجالت نکش» جایزه بهترین فیلمساز فیلم اولی را نصیب خودش کرد. مقصودی بعد از اولین فیلمش امسال نه فیلمی کارگردانی کرده و نه فیلمنامه‌ای نوشته است.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ۳۶

فیلم «بمب: یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی جایزه را به خانه برد. امسال پیمان معادی فیلم نساخته اما در فیلم جدید سعید روستایی دوباره با او همکاری کرده است. دفعه قبل برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» نامزد دریافت سیمرغ شده بود و این‌بار شاید سیمرغ بازیگری فیلم روستایی روی شانه‌هایش نشست.

The post برندگان سیمرغ جشنواره ۳۶ در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر کجا هستند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala