پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ همیشه جزو کارهای هیجان‌انگیز هفته منتهی به اسکار است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که چند ماه اخیر برای اسکار خیلی زمان درخشانی نبوده است. از آن تلاش نافرجام‌شان برای پیدا کردن مجری و سر باز زدن کوین هارت بگیرید، شغلی که قبلا آرزوی هر کسی بود و برایش سر و دست می‌شکستند و حالا هیچ‌کس قبولش نمی‌کند، تا تصمیم برای قطع پخش زنده چهار جایزه فنی از جمله فیلمبرداری که با واکنش هالیوود مواجه شد و مجبور شدند از تصمیم‌شان بازگردند.

بزرگترین شب هالیوود حالا برایش تبدیل به بزرگترین دردسر شده است. اما همچنان محبوب‌ترین رقابت سینمایی سال است. این‌بار می‌خواهیم برندگان اسکار ۲۰۱۹ را در بخش‌های اصلی پیش‌بینی کنیم.

بهترین فیلم

بهترین فیلم

برنده: روما (آلفونسو کوارون)

رقابت اصلی بین فیلم‌های «روما» ساخته آلفونسو کوارون و «کتاب سبز» (گرین بوک) ساخته پیتر فارلی است. «کتاب سبز» درواقع اشاره به کتابی دارد که در دهه ۵۰ و ۶۰ به عنوان مرجعی برای سیاهپوستان بود. کتابی توهین‌آمیز که در آن به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و رستوران‌هایی که سیاهپوستان هم می‌توانستند از آن استفاده کنند اشاره داشت.

تا چند روز پیش فیلم «کتاب سبز» پیشتاز بود اما جوایز اتحادیه کارگردانان ورق را به نفع فیلم آلفونسو کوارون برگرداند. طبق نظر تحلیلگران گلددربی فیلم «روما» در حال حاضر بخت اصلی بردن جایزه بهترین فیلم اسکار است.

این فیلم بعد از یک دهه دومین تجربه شخصی آلفونسو کوارون است که خارج از معادلات هالیوود و در کشور زادگاهش، مکزیک ساخته شده است. فیلم داستان یک زن خدمتکار مکزیکی در دهه هفتاد است که قرار است از خلال داستان او با زندگی طبقاتی و سیاسی مکزیک در آن دهه آشنا شویم.

خیلی‌ها تحت‌تاثیر فیلمبرداری درخشان سیاه و سفید فیلم قرار گرفته‌اند که کار خود آلفونسو کوارون است و خیلی‌های دیگر هم معتقدند «روما» قصه‌ای انسانی و احساس برانگیز است.

اما «کتاب سبز» هنوز هم شانس دوم دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم است هر چند فاصله آن با «روما» زیاد شده است. این فیلم اقتباسی از داستان زندگی تونی واللونگاست. واللونگا در کلوپی در نیویورک کار می‌کرد و برای مدت سه هفته این ایتالیایی‌تبار قلدر راننده دان شرلی پیانیست سیاهپوستی شد که می‌خواست به جنوب آمریکا سفر کند. جایی که تهدیدهای زیادی برای یک سیاهپوست وجود داشت حتی اگر پیانیست و مورد حمایت باب کندی بود.

بهترین کارگردان

بهترین کارگردان

برنده: آلفونسو کوارون

با توجه به جایزه گلدن گلوب در این بخش جایزه آلفونسو کوارون قطعی است. بیش از ۹۹ درصد تحلیلگران مطمئن هستند که کوارون اسکار کارگردانی را به خانه خواهد برد. «روما» کارگردانی ظریف و ماهرانه‌ای دارد و البته در نبود دیمین شزل مهم‌ترین رقیبش احتمالا پاول پاولیکوفسکی کارگردان لهستانی فیلم «جنگ سرد» محسوب می‌شد که تصاویر چشم‌نواز و قاب‌های خارق‌العاده‌ای در این فیلم که اتفاقا آن هم سیاه و سفید است به تصویر می‌کشد.

اما در حال حاضر صدرنشین جدول احتمالات در بخش بهترین کارگردان آلفونسو کوارون است و در رتبه بعدی در کمال تعجب اسپایک لی برای فیلم «بلکککلنزمن» قرار گرفته است. خوشبختانه به نظر می‌رسد کوارون جایزه را برده است چون کارگردانی «بلکککلنزمن» نکته چشمگیری نداشت.

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهترین فیلمنامه اقتباسی

برنده: بلکککلنزمن

به نظر می‌رسد همچنان برگ برنده برخی فیلم‌ها در فصل جوایز استفاده از موج مبارزه با تبعیض نژادی یا تبعیض جنسیتی باشد. فیلم «بلکککلنزمن» اسپایک لی اقتباسی از کتابی به همین نام است که ران استالورث واقعی نوشته است. ران استالورث قهرمان فیلم «بلکککلنزمن» اسپایک لی است.

«بلکککلنزمن» در حقیقت ترکیبی از واژه «بلک» برای فرد سیاهپوست با سه حرف K است که یادآور حروف اختصاری گروه کوکلوکس کلان است. گروهی متشکل از سفیدپوستان که بعد از جنگ داخلی آمریکا سیاهپوستان را مورد آزار و اذیت و حمله قرار می‌دادند.

ران استالورث افسر پلیس آمریکایی سیاهپوستی بود که توانست در نیروی پلیس کلرادو استخدام شود و با پشتکاری که از خودش نشان داد بعدتر به دپارتمان کارآگاهی نیروی پلیس کلرادو برود. او توانست تلفنی تنها سیاهپوست تاریخ باشد که وارد فرقه کوکلوکس کلان شده!

با فاصله زیاد از این فیلم احتمال دوم هم مربوط به یکی دیگر از فیلم‌ها با مضمون تبعیض نژادی است. «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» براساس یک رمان داستانی نوشته جیمز بالدوین ساخته شده است.

بهترین فیلمنامه اریجینال

بهترین فیلمنامه اریجینال

برنده: سوگلی

این یکی از بخش‌های اسکار است که رقابت بسیار نزدیکی میان دو فیلم اول و دومش وجود دارد. رتبه اول فعلا در اختیار فیلم «سوگلی» یورگوس لانتیموس است. لانتیموس پیش از این یک‌بار دیگر برای نوشتن فیلمنامه «لابستر» (خرچنگ) نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش فیلمنامه اریجینال شده بود. البته داستان او برمبنای کاراکترهای واقعی است اما درامش را بر اساس تخیل خودش گسترش داده است. کمااینکه از قدرت‌نمایی ملکه آن در فیلم خبری نیست.

در مقابل «کتاب سبز» که تا چند هفته قبل‌تر با کسب جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلمنامه شانس زیادی داشت که در اسکار هم جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خودش کند حالا در رده دوم قرار دارد. فیلم «کتاب سبز» برمبنای یک داستان حقیقی و کاراکترهای حقیقی ساخته شده درست مثل «سوگلی» اما این فیلم هم منبع اقتباسی مثل کتاب یا نمایشنامه یا حتی فیلم نداشته است و به همین دلیل در بخش بهترین فیلمنامه اریجینال نامزد شده است. داستان واقعی دکتر دان شرلی پیانیست سیاهپوست و راننده‌ سفیدپوست بی‌ظرافت ایتالیایی‌اش در سفری که به جنوب آمریکا دارند.

بهترین فیلم خارجی زبان

برنده: روما (مکزیک)

اگر هیچ اتفاق خاصی نیفتد فاتح بزرگ امسال اسکار طبق پیش‌بینی‌ها «روما» خواهد بود که هم برنده بهترین فیلم خارجی‌زبان و هم برنده بهترین فیلم ۲۰۱۹ خواهد شد.

به هرحال اگر خواستید به دومین احتمال فکر کنید «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی از لهستان هم می‌تواند گزینه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیلگران کدام بازیگران را برنده اسکار ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده‌اند؟

The post پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش‌های اصلی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala