تنها یک فصل از سریال پرطرفدار گیم آف ترونز باقی مانده که شش سال است هر تابستان شبکه‌های مجازی، اینترنت و هواداران سریال‌ها را تسخیر می‌کند. امشب بالاخره اولین اپیزود از فصل هشتم بازی تاج و تخت بعد از یک سال و نیم پخش می‌شود. سریالی که با اقتباس از کتاب «نغمه آتش و یخ» جورج.آر.آر.مارتین شروع شد و بعد حتی از کتاب جلو زد و به مسیر دیگری رفت، هر سال به تعداد هواداران خودش اضافه کرده. این فصل یکی مانده به آخر جنجال‌های زیادی هم درست کرد از هک شدن شبکه اچ.بی.او بگیرید که باعث شد هر اپیزود سریال زودتر از پخش از تلویزیون لو برود تا رکوردشکنی در دانلودهای غیرقانونی و البته وارد شدن قانون در کشورهای مختلف برای حراست از سریال. در هند چهار نفر به جرم آپلود غیرقانونی سریال دستگیر شدند و استرالیا ۵۹ سایت را که لینک سریال را برای دانلود گذاشته بودند، بلاک کرد. «بازی تاج و تخت» سریال عدد و رقم‌های بزرگ و عجیب و غریب است. از هزینه‌ها تا تعداد بینندگانش که هر فصل رکورد خودش را می‌شکند. یک سری از این عددهای جالب را برایتان جمع کرده‌ایم که یکی از تحلیلگران تلویزیون گفته: یک سریال تلویزیونی بدون آمار و ارقام تاثیرگذار تبدیل به یک پدیده پرطرفدار جهانی نمی‌شود.

۱

این رتبه‌ای است که سریال «بازی تاج و تخت» در جدول بیشترین دزدی‌های اینترنتی و دانلودهای غیرقانونی دارد. رتبه دوم مربوط به سریال «واکینگ‌دد» است. مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» برای سومین سال متوالی در صدر لیست سریال‌هایی قرار گرفته که بیشترین تعداد دانلود غیرمجاز را شاهد بوده‌اند. فصل هفتم «بازی تاج و تخت» رکورد دانلود غیرقانونی بیش از ۹۰ میلیون بار را در سراسر جهان به ثبت رسانده است. این آمار به مراتب بیشتر از تعدادی است که برای مشاهده قانونی این مجموعه تلویزیونی ثبت شده است. بیشترین تعداد مشاهده غیرقانونی فصل هفتم با ۱۵.۱ میلیون بیننده غیرقانونی در ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده است. پس از این، بریتانیا با ۶.۲ میلیون، آلمان با ۴.۹ میلیون و هند با ۴.۳ میلیون دانلود غیرقانونی در رده‌های بعدی قرار می گیرند.

۱۶.۱

اپیزود افتتاحیه فصل هفتم «بازی تاج و تخت» با جذب ۱۶.۱ میلیون بیننده در تاریخ شبکه اچ.بی.او رکوردشکن شد. از این میزان مخاطب، بیش از ۱۰ میلیون نفر از طریق شبکه کابلی و بقیه نیز از طریق گیرنده‌های دیجیتال (DVR) و پخش آنلاین به تماشای فصل جدید پربیننده‌ترین سریال تاریخ شبکه اچ.بی.او نشستند. اما غافلگیرکننده‌ترین پدیده امسال، افزایش ۵۰ درصدی شمار مخاطبان اپیزود افتتاحیه این سریال در مقایسه با سال گذشته بوده است.

۲ میلیون

در میان پست‌های توییتری با مضمون سریال‌های تلویزیونی، اپیزود افتتاحیه فصل هفتم با نام «سنگ اژدها» رکورد بیش‌ترین تعداد توییت را به خود اختصاص داد. در جریان پخش این اپیزود بیش از ۲ میلیون توییت منتشر شد.

۷

تعداد قربانیانی که ما در سکانس مشهور کشتار «عروسی خونین» می‌شناختیم. راب استارک، لیدی کاتلین استارک، تالیسا استارک، لرد گرگور فورستر، بچه هنوز متولد نشده راب و تالیسا، سر وندل مندرلی و گری ویند(باد خاکستری-اسم گرگ راب استارک بود) کسانی بودند که در این سکانس به قتل رسیدند و چهره‌های آشنای سریال برای مخاطبانش بودند.

۸

این عدد بازگوکننده تعداد کشورهایی است که تا امروز لوکیشن سریال «بازی تاج و تخت» بوده‌اند. ایرلند شمالی، کرواسی، ایسلند، مراکش، اسپانیا، جزیره مالت، کانادا و آمریکا کشورهایی هستند که لوکیشن‌های سریال در آنها قرار داشته است.

۹

تعداد اپیزودهایی که ند استارک، یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای سریال در فصل پیش از اینکه گردنش را بزنند در سریال حضور داشت. این عدد ۹ در فصل اول برای هواداران سریال خیلی مهم است. اپیزود گردن زدن ند استارک. بعد از آن طبق یک قرار ناگفته اپیزود نهم هر فصل مهم‌ترین و مهیج‌ترین اتفاقات فصل را به تصویر می‌کشد.

۶

تعداد اپیزودهای باقی‌مانده از سریال. فصل آخر فقط شش اپیزود دارد.

۲۱

تعداد صفحاتی است که در شماره ویژه تیرماه سال گذشته مجله مهم «تایم» به سریال «بازی تاج و تخت» اختصاص داده شد. شماره‌ای که عکس جلدش هم مربوط به این سریال بود و سر و صدای زیادی به پا کرد بخصوص که روی جلدهای تایم اهمیت تاریخی و حتی سیاسی دارند.

۲۵

تعداد روزهایی که فیلمبرداری یکی از مهم‌ترین اپیزودهای سریال یعنی «نبرد حرامزاده‌ها» طول کشید. نبردی که شکلی حماسی پیدا کرد و بعد از ۵ فصل دوباره وینترفل را به صاحبان اصلی‌اش رساند.

۳۸

تعداد جوایز امی که سریال تاکنون دریافت کرده است. از جمله دو جایزه مهم بهترین درام تلویزیونی سال در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶.

۶۸

جورج آر.آر.مارتین خالق اصلی سریال «بازی تاج و تخت» و کاراکترهایش ۶۸ سال دارد.

۱۰۰

تعداد چیزهایی که طرفداران سریال «بازی تاج و تخت» باید درباره‌اش بدانند و کارهایی که پیش از مرگ‌شان باید انجام بدهند. اگر بنظرتان حرف عجیب و غریبی می‌رسد حق دارید ولی این کتاب جدید سرگرم‌کننده‌ای است که توسط روان کایزر، نویسنده آمریکایی نوشته شده که خودش جزو هواداران سریال است.

۱۷۰

تعداد کشورهای جهان که سریال به صورت رسمی در آنها پخش می‌شود. البته اگر قرار باشد کشورهایی که سریال را به صورت غیرقانونی دانلود می‌کنند و می‌بینند را هم در نظر بگیرید عدد از این بالاتر می‌رود.

۵۰۰

تعداد سیاهی لشگرهایی است که فقط در سکانس «نبرد حرامزاده‌ها» حضور داشتند. به جز جان اسنو و غول و یکی دو تا از وحشی‌ها و سانسا و لرد بیلیش و رمزی بولتون، در آن سکانس ۵۰۰ نفر می‌جنگیدند.

۱۲۴۳

تعداد کاراکترهایی است که در شش فصل اول سریال کشته شدند. در نبرد اژدهای فصل هفتم این تعداد افزایش قابل توجهی پیدا کرده. البته این عدد شامل سیاهی لشگرها هم می‌شود. این یکی از معدود سریال‌هایی است که هر چه جلوتر رفت تعداد کشته‌هایش بیشتر هم شد و البته هواداران سریال از این ماجرا استقبال هم کردند. فقط در فصل اول ۵۹ نفر را گردن زدند که طبق گزارش واشنگتن پست در مقایسه با فصل ششم که ۵۴۰ نفر سرشان را از دست دادند حالا دیگر شبیه شوخی بنظر می‌رسد.

۵۰۰ هزار

این یکی عدد به دلار است. دستمزدی است که پنج ستاره اول سریال «بازی تاج و تخت» یعنی پیتر دینکلیج(لرد تیریون)، لنا هدی(سرسی لنیستر)، کیت هرینگتون(جان اسنو)، امیلیا کلارک(دنریس تارگرین) و نیکلای کاستر والداو(سر جیمی لنیستر) برای هر اپیزود از سریال دریافت می‌کنند. آنها برای فصل هفتم و هشتم، یعنی دو فصل آخر موقع بستن قرارداد زودهنگامی بستند که علاوه بر دستمزدشان برای هر اپیزود وقتی سریال در ۱۷۰ کشور خارجی دیگر روی آنتن رفت درصدی از پرداختی شبکه‌های خارجی به اچ.بی.او به آنها تعلق بگیرد. دستمزد بازیگران یکی از هزینه‌های اصلی سریال «بازی تاج و تخت» است. به این ترتیب این پنج نفر رکورد بیشترین دستمزد دریافتی را در تاریخ تلویزیون زدند.

۱۰ میلیون

این عدد هم به دلار است. ۱۰ میلیون دلار متوسط میزان هزینه‌ای است که شبکه اچ.بی.او برای هر اپیزود فصل ششم پرداخت کرده. یعنی ساخت فصل هفتم با ۷ اپیزود بیش از ۷۰ میلیون دلار برای شبکه خرج داشته است که «بازی تاج و تخت» را تبدیل به یکی از گرانترین سریال‌های تاریخ تلویزیون می‌کند. فصل قبلی هزینه ساخت هر اپیزود تقریبا ۶ میلیون دلار بود. که البته این رقم هزینه متوسط هر اپیزود است. با توجه به اپیزود «جنگ حرامزاده‌ها» که گرانترین اپیزود فصل قبل بود و سر صحنه آن ۶۰۰ نفر از عوامل فیلم، ۵۰۰ سیاهی لشگر، ۱۶۰ تن شن، ۷۰ اسب، ۲۵ بدلکار، ۴ دوربین با عواملش حضور داشتند، مجموعه هزینه ساخت فصل ششم ۱۰۰ میلیون دلار شد. بیشتر سریال‌های تلویزیونی هزینه ساخت هر اپیزودشان از ۲ میلیون دلار فراتر نمی‌رود. اولین اپیزود گرانقیمت سریال جنگ «بلک‌واتر»  در فصل دوم بود که وقتی اعلام شد هزینه تولیدش ۸ میلیون دلار شده همه شوکه شدند.

۲۲۴ میلیون

۲۲۴ میلیون دلار پولی است که سریال برای لوکیشن اصلی یعنی بلفاست ایرلند به ارمغان آورده. موسسه اسکرین در ایرلند شمالی که لوکیشن را برای فیلمبرداری «بازی تاج و تخت» در اختیارشان قرار داد تا آخر فصل ششم ۱۸.۲۸ میلیون دلار برای این سریال هزینه کرده بود اما نگران‌شان نباشید. سریال «بازی تاج و تخت» بیش از ۲۲۴ میلیون دلار از طریق آمدن توریست و مسائل جانبی دیگر مربوط به سریال به آنها سود رسانده است.

ایسلند و کرواسی هم از «بازی تاج و تخت» سود برده‌اند. ایسلند قراردادی با اچ.بی.او امضا کرد و ۵۰۰ ماشین و ۳هزار اتاق هتل در طول فیلمبرداری سریال در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به آنها اجاره داد.

بیشتر بخوانید: به استقبال بازی تاج و تخت‌؛ همه اتفاقات فصل اول تا هفتم گیم آف ترونز

The post عددهای مهم سریال بازی تاج و تخت در آستانه پخش فصل هشتم گیم آف ترونز appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala