فیلم سینمایی «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) از آخر هفته گذشته در سینماهای ایالات متحده و سایر نقاط جهان اکران خود را آغاز کرده و با بررسی آمار فعلی حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها قبلی ظاهر شده است.

با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد انتقام‌جویان در گیشه عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد اما پیش‌بینی دقیقی از واکنش منتقدان وجود نداشت. هرچند برخی معتقدند آثاری چون فیلم‌های مجموعه انتقام‌جویان به دلیل مخاطب‌های گسترده امتیازات ویژه‌ای دارند که آن‌ها را در برابر نقدهای منفی آسیب‌ناپذیر می‌کند اما این ایده لزوما درباره همه فیلم‌های ابرقهرمانی محبوب دقیق نبوده است.

سابقه بررسی نظرات منتقدان نشان می‌دهد در موارد قابل توجهی پرمخاطب بودن اثر باعث ایجاد نگاه مثبت در منتقدان نشده و نوعی اختلاف چشمگیر میان نظر مخاطبان و منتقدان پدید آمده است.

درباره «انتقام‌جویان: پایان بازی» اما نظر عموم منتقدان مثبت بوده است و در مورد این اثر ابرقهرمانی نوعی همفکری میان تماشاگران و منتقدان پدید آمده. بررسی نظرات منتقدان در وبسایت راتن تومیتوز حاکی از رضایت ۹۶ درصدی منتقدان از این فیلم سینمایی است.

از میان ۵۴ نقدی که در وبسایت متاکریتیک ثبت‌ شده نیز ۵۰ نقد مثبت بر این فیلم نوشته شده و تنها ۳ نقد میانه و ۱ نقد منفی درباره «انتقام‌جویان: پایان بازی» به چشم می‌خورد که برای این فیلم سینمایی نمره متای ۷۷ را رقم زده است.

در ادامه به بررسی بخش‌هایی از نظرات تعدادی از منتقدان می‌پردازیم:

مایکل اُسولیوان – واشینگتن پست

نمره متا: ۱۰۰

فیلم جدید مجموعه انتقام‌جویان … هم‌زمان غم‌انگیز و عمیقا رضایت‌بخش به نظر می‌رسد؛ فیلمی پیچیده و به شکل غافلگیرکننده‌ای واجد جنبه‌های کمیک. اگر خیلی از ما با جهان سینمایی مارول بزرگ شده‌ایم، خود این فیلم‌ها هم به تدریج پخته‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند.

 

پیتر بردشاو – گاردین

نمره متا: ۱۰۰

قصد ندارم در این نقد روند داستان را لو بدهم ولی باید گفت طرح داستانی فیلم به شخصیت‌های اصلی این امکان را می‌دهد که با برخی از پیروزی‌های بزرگ‌شان در کل این مجموعه دوباره روبه‌رو شوند و باید قبول کرد که درون بزرگ‌نمایی‌های سورئال فیلم و پوچی هذیانی آن با رسیدن به پایان ِ بزرگ، نوعی هجمه احساسی و هیجانی عظیم وجود دارد.

 

دیوید سیمز – آتلانتیک

نمره متا: ۸۵

بزرگترین غافلگیری «انتقام‌جویان: پایان بازی» روند آهسته و با آرامش خاطر آن است … با در نظر گرفتن زمان ۱۸۲ دقیقه فیلم ممکن است مخاطبان انتظار فضایی طوفانی را داشته باشند اما فیلم زمان طولانی‌اش را پر از صحنه‌های اکشن نکرده بلکه با روندی آهسته از طریق جذابیت و گیرایی مجموعه عواملش روی مخاطبان اثر می‌گذارد.

 

پیتر دبروج – ورایتی

نمره متا: ۷۰

عنصر غافلگیری و هیجان ناشی از کشف در این فیلم نقش اصلی را بازی می‌کند؛ به همین دلیل هم سازندگان تمام تلاش‌شان را به کار بستند تا داستان فیلم به کمترین میزان ممکن لو برود.

«انتقام‌جویان: پایان بازی» گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین فیلمی است که در این مجموعه ساخته شده و تلاش می‌کند نوعی فضای احساسی ویژه برای چندین و چند تن از شخصیت‌های محبوب تماشاگران پدید بیاورد. می‌توان گفت تمرکز اثر از نمایش ابرقهرمان‌هایی که جهان را نجات می‌دهند برداشته شده و به سمت نمایش هزینه انسانی قهرمانی و شجاعت حرکت کرده؛ قهرمان‌بودنی که محصول ایثارهای بزرگ شخصی است.

 

The post بررسی نظرات منتقدان درباره فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala