اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره فجر ۹۸ معرفی شد. اعضای هیات انتخاب سی و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر پس از پایان جمع‌بندی آرا فیلم‌های بخش نگاه نوی جشنواره‌ی امسال را معرفی کردند. اعضای هیات انتخاب جشنواره‌ی فجر ۹۸ عبارتند از: محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی.

فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره‌ی فجر ۹۸ به شرح زیر است:

آن شب

کارگردان: کورش آهاری
تهیه‌کننده: محمد درمنش

مهم‌ترین نکته‌ای که از فیلم می‌دانیم بازی شهاب حسینی در آن است و این که فیلم در آمریکا فیلمبرداری شده. جفری آلارد سرمایه‌گذار فیلم مشهور «کشتار با اره برقی» در تگزاس هم در تامین سرمایه‌ی فیلم مشارکت داشته است. این فیلمی معمایی و رمزآلود است.

داستان فیلم «آن شب» راجع به زوجی ایرانی است که در یکی از هتل‌های آمریکا حبس شده‌اند و نیروهای بیگانه‌ای در آن جا حضور دارند که می‌خواهند آن‌ها با رازهایی که از یکدیگر پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند. فیلم سینمایی «شب» محصولی از کمپانی ماموت پیکچرز است. این فیلم با همکاری کمپانی (Seven Skies Entertainment) به مدیریت شهاب حسینی تولید خواهد شد. این فیلم اولین فیلم شهاب حسینی در آمریکا خواهد بود.

بی‌صدا حلزون

کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده
تهیه‌کننده: مرتضی شایسته

بهرنگ دزفولی‌زاده به عنوان عکاس سینمایی چهره‌ی شناخته‌شده‌ای است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی بازیگران فیلم هستند. محمد رهگذر فیلمنامه را نوشته و فیلم داستان زنی است که بین احساس و منطقش باید تصمیم بگیرد. نکته‌ی فیلم این جاست که بیش از ۳۰ لوکیشن برای فیلمبرداری داشته و به این ترتیب یکی از پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های اولی امسال و حتی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

پدران

کارگردان: سالم صلواتی
تهیه‌کننده: شهرام مسلخی

هدایت هاشمی و گلاره عباسی بازیگران این فیلم هستند که خبر چندانی از آن منتشر نشده. محمدرضا گوهری فیلمنامه را نوشته و داستان آن ‌رویارویی دو نسل را روایت می‌کند که می‌تواند حادثه بیافریند. در «پدران» حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.

سالم صلواتی از فیلمسازان کردستانی با فیلم «زمستان آخر» به شهرتی بین‌المللی رسید و این فیلم جوایز متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم لبنان و بغداد را از آن خود کرد. نخستین فیلم او، فیلم کوتاهی به نام «رویاهای برفی» بود که این فیلم، هم در ایران و هم به صورت بین‌المللی مورد تحسین واقع شد.

پوست

کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح

برادران ارک تبریزی هستند و فیلم «پوست» بعد از چند فیلم ویدیویی نخستین فیلم ترکی سینمای ایران محسوب می‌شود. سال ۱۳۹۶ فیلم کوتاه «حیوان» ساخته‌ی بهمن و بهرام ارک جایزه‌ی سینه فونداسیون کن و سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فجر را به دست آورده بود. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره‌ی خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. فیلم‌برداری این فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام شده و بازیگرانش هم ترک‌زبان هستند.

دشمنان

کارگردان: علی درخشنده
تهیه‌کننده: مجید برزگر

مجید برزگر خودش فیلمساز خاصی است و می‌شود انتظار داشت که سراغ فیلمسازانی برود که ایده یا سبک خاصی داشته باشند. رویا افشار و ندا جبرئیلی بازیگران فیلم «دشمنان» هستند. فیلم در شهرک اکباتان فیلمبرداری شده که اولین اثر مجید برزگر یعنی «فصل باران‌های موسمی» هم آن جا ساخته شده بود.

علی درخشنده به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در سینمای ایران فعال بوده است. او پیش‌تر درباره‌ی فیلم «دشمنان» گفته بود: ««دشمنان» فیلمی با موضوع اجتماعی و درباره‌ی تنهایی انسان‌هاست. به طور کلی تنهایی موضوعی است همه به نوعی درگیر آن هستند و می‌خواهند یک حریم شخصی و خصوصی داشته باشند اما کمتر چنین موقعیتی برای افراد پیش می‌آید زیرا به محض اینکه کسی تنها می‌شود دیگران می‌خواهند علت را بیابند و ببینند که چرا او تنهاست.»

در خلاصه‌ی داستان فیلم «دشمنان» آمده است: «آدم فکر می‌کنه هر چی سن و سالش بالاتر می‌ره قوی‌تر می‌شه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند.»

روز صفر

کارگردان: سعید ملکان
تهیه‌کننده: سعید ملکان

این فیلم احتمالا کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم اولی امسال است چون نام سعید ملکان را بر خودش دارد. سعید ملکان چهره‌پرداز مشهور سینمای ایران و تهیه‌کننده‌ و پشت یکی از مهم‌ترین فیلم اولی‌های سال‌های اخیر یعنی «ابد و یک روز» سعید روستایی. او از آن کسانی است که وقتی سر یک فیلم حضور دارد می‌شود به نتیجه‌اش امیدوار بود. حالا اولین فیلم خودش را ساخته است که امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند.

درباره‌ی فیلم اخبار چندانی منتشر نشده و فقط شنیده می‌شود که روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است.

فیلمنامه‌ی «روز صفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی با همکاری هم نوشته‌اند.

ریست

کارگردان: محمدرضا لطفی
تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده

محمدرضا لطفی منتقد سینما پیش‌تر چند فیلم ویدیویی ساخته بود که در بخش هنر و تجربه هم به نمایش درآمدند. مهم‌ترین فیلمش «روایت ناپدید شدن مریم» بود و حالا با فیلم «ریست» در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

رضا بهبودی بازیگر فیلم است و فیلمنامه را هم خود لطفی نوشته است. فیلم گویا ساختار متفاوتی را در سینمای ایران تجربه کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم. یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم. اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره، یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می‌کنه!»

شنای پروانه

کارگردان: محمد کارت
تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی

یکی دیگر از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره‌ی فجر به خاطر اسم کارگردانش که از مستندسازان مشهور و حرفه‌ای سینمای ایران است و تهیه‌کننده‌اش که رسول صدرعاملی فیلمساز قدیمی است.

جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی و پانته‌آ بهرام از بازیگران فیلم هستند. فیلمنامه‌ی «شنای پروانه» با مضمونی اجتماعی توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده است، در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند». از حسین امیری و پدرام پورامیری این روزها فیلم «جان‌دار» روی پرده‌ی سینماست که فیلم اول خودشان محسوب می‌شود و پارسال با این فیلم در بخش «نگاه نو» حضور داشتند.

گویا فیلم حال و هوای فیلم‌های خود صدرعاملی را دارد و بحث نوجوانان مساله‌ی اصلی آن است. صدرعاملی گفته بود کسانی که با فیلم‌های «دیشب باباتو دیدم آیدا» و «من ترانه پانزده‌سال دارم» ارتباط برقرار کرده‌ بودند احتمالا از این فیلم هم لذت خواهند برد.

فیلم در جنوب تهران فیلمبرداری شده است. پارسال هم در بخش نگاه نو آرش لاهوتی را با «روزهای نارنجی» داشتیم که از سینمای مستند به داستانی آمده بود.

کشتارگاه

کارگردان: عباس امینی
تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

این هم یک فیلم مهم دیگر بخش نگاه نو است. عباس امینی را با فیلم «هندی و هرمز» می‌شناسند که جوایز زیادی کسب کرد. او سابقه‌ی ساخت چندین فیلم ویدیویی دارد و در فیلم جدیدش مانی حقیقی، حسن پورشیرازی و باران کوثری بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان «کشتارگاه» آمده است: «امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او بخاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود.»

لباس شخصی

کارگردان: امیرعباس ربیعی
تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد

یکی از محصولات سازمان فرهنگی و هنری اوج که امسال گویا چندین اثر برای حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر دارد.

بخشی از این فیلم در زندان قزلحصار فیلمبرداری شده است. بندر انزلی هم جزو لوکیشن‌های فیلم بود. در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!»

اسم و خلاصه‌ی داستانش باعث می‌شود که جزو فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز بخش نگاه نو شود. البته در میان گروه بازیگرانش نام شناخته‌شده‌ای وجود ندارد.

بعد از اعلام اسامی بخش فیلم‌های نگاه نو البته یک سری حرف و حدیث هم پیش آمد از جمله این که حضور سه فیلمی که فیلم اول سازندگانشان نیستند تعجب برانگیز شده. «ریست» دومین فیلم محمدرضا لطفی بعد از «روایت ناپدید شدن مریم است». فیلمی که در جشنواره فجر هم حضور داشته و حتی اکران هم شده. سالم صلواتی پیش از این «زمستان آخر» را ساخته که چندین جایزه جهانی گرفته و عجیب ‌رین مورد عباس امینی است که با چهارمین فیلمش در بخش نگاه نو حضور یافته و دو فیلمش هم اکران شده است. اتفاقی که قاعدتا هیات انتخاب برای آن توضیحی خواهند داشت یا ممکن است به پروانه‌ی فیلم‌ها مربوط باشد.

در سال‌های اخیر بخش نگاه نو با معرفی فیلمسازانی مثل سعید روستایی، محمدحسین مهدویان و همایون غنی‌زاده اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در توضیح اعضای هیات انتخاب هم بدانید که دکتر محمد احسانی عضو شورای پروانه نمایش فیلم سینمایی و مدیر شبکه‌های تماشا، نمایش و نسیم، دکترمحمود اربابی فیلمنامه‌نویس و عضو پیشین شورای نظارت و ارزشیابی، عضو شورای پروانه ساخت و معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، همایون اسعدیان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما، یلدا جبلی فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان جوان سینما، رضا درستکار منتقد، نویسنده کتاب‌های سینمایی و مستندساز، سید محمود رضوی تهیه‌کننده‌ی سینما و عضو شورای صنفی نمایش و دکتر حسین کرمی عضو شورای پروانه‌ی ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی و قائم مقام معاونت سیما هستند.

سی و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نام‌های کنجکاوی برانگیز متقاضی حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸

The post فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره فجر ۹۸ معرفی شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala