اواسط فروردین‌ماه سال ۱۳۵۲ (۱۹۷۳ میلادی) بود که مارتین کوپر، یکی از مهندسان ارشد شرکت موتورولا با افتخار اولین دستگاه تلفن همراه را به جهان معرفی کرد. این دستگاه شگفت‌انگیز (البته ابدا نه با تعریفی که امروز از مفهوم شگفت‌انگیز داریم) می‌توانست به شما امکان برقراری تماس تلفنی در حد ۳۰ دقیقه را بدهد و برای این‌که شارژش کامل شود، به چیزی حدود ده ساعت زمان نیاز داشت. از آن روز تا امروز نسل‌های متفاوتی از انواع دستگاه‌های تلفن همراه به دنیا معرفی شده و حالا به روزی رسیده‌ایم که می‌توانیم جهان را توی دست‌های‌مان داشته باشیم و حسابی توی آن گردش کنیم! اما چیزی که از حدود نیم‌قرن پیش در تلفن‌های همراه ثابت بوده این است که این دستگاه‌ها همیشه به باتری نیاز داشته و دارند.

گرچه امروز دستگا‌ه‌های تلفن هوشمند ما با امکاناتی بسیار فراتر از اجدادشان در دهه‌های گذشته به لطف فناوری‌هایی از قبیل شارژ سریع می‌توانند یک یا دو روز کامل را بدون نیاز به شارژ مجدد کنارمان باشند و برای شارژ کامل هم تنها نیاز به زمانی کمتر از ۲ ساعت دارند، رویای داشتن گوشی‌هایی بدون نیاز به باتری و شارژ همچنان تحقق پیدا نکرده است. با این وجود باید گفت نشانه‌هایی از تحقق این رویا در آینده وجود دارد؛ نمونه‌اش دستگاهی است که به تازگی از آن صحبت می‌شود که البته فعلا فقط قادر به برقراری تماس تلفنی بدون نیاز به باتری است.

مارتین کوپر در سال ۱۹۷۳ میلادی اولین دستگاه تلفن همراه دنیا را معرفی کرد

تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن در سیاتل به سرپرستی ومسی تالا، برنامه‌هایی برای ارایه‌ی نمونه‌ی اولیه‌ای از دستگاه‌هایی را دارد که انرژی محیط را برداشت کرده و با استفاده از آن تماس تلفنی را برقرار می‌کنند.این تیم که در گروه مهندسی برق و علوم رایانه‌ی دانشگاه تشکیل شده از سال‌ها پیش در فکر ساختن دستگاه‌های تلفن همراه بدون باتری است. جاشوا اسمیت سرپرست آزمایشگاه این تیم می‌گوید: «گوشی‌های تلفن همراه حالا دیگر تبدیل به ابزارهایی شده‌اند که بدون آن‌ها خانه را ترک نمی‌کنیم. حالا تصور کنید روزی برسد که باتری گوشی‌تان تمام شود و هنوز بتوانید با آن تماس برقرار کنید و پیامک بفرستید.»

برای رسیدن به تکنولوژی تلفن‌های همراه بدون باتری، تیم تحقیقات ناچار شد در مرحله اول امکانات گوشی را به حداقل برساند تا مصرف انرژی در آن به حداقل برسد. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این گوشی از سیستم انتقال صوت آنالوگ استفاده می‌کند. همچنین برای این دستگاه از تکنولوژی امواج رادیویی مخصوصی استفاده می‌شود که شوروی سابق هم از آن برای استراق سمع سفارت آمریکا استفاده می‌کرده است. این امواج همزمان هم امکان برقراری تماس را فراهم کرده و هم قدرت دستگاه را تامین می‌کنند. این به آن معناست که برای تلفن‌های همراه بدون باتری همچنان نیاز به منبع خاص وجود دارد اما ومسی تالا می‌گوید دکل‌های مخابراتی تلفن‌های همراه به راحتی می‌توانند این نیاز را برطرف کنند.

در حال حاضر نمونه‌ی اولیه‌ای که از آن گفتیم، تنها دارای صفحه کلید و یک چراغ LED است اما برای نسخه‌ی بعدی، صفحه‌نمایشی مجهز به جوهر الکترونیکی هم برای نوشتن پیامک در نظر گرفته شده است.

منبع: Wired

منبع متن: digikala