پس از اوج گیری بی سابقه بیت کوین و افزایش ارزش آن به رقم بالای ۳۰۰۰ دلار، تب استخراج بیت کوین بالا گرفته و باعث شده است ماینرها برای استخراج بیت کوین در هجومی دیوانه واری به بازار ها کارت گرافیک روی آورند. در کنار کمبود کارت های گرافیکی، پیدا کردن مادربردی که توانایی پشتیبانی و مدیریت کارت های گرافیکی تا مرز ۸ عدد(و بیشتر) را داشته باشد تبدیل به  معذل دیگری برای ماینرها شده است.

اگر شما جزو آن دسته از کاربرانی باشید که از مادربردهای Z270 و Z170  گیگابایت بهره می برید و قصد استخراج بیت کوین را نیز دارید، برای شما خبرهای خوبی داریم. کمپانی گیگابایت به تازگی برای پشتیبانی از ماینترها اقدام به انتشار بایوس های خاصی کرده است که به کاربران امکان می دهد تا از تمامی اسلات های توسعه موجود برای نصب و راه اندازی کارت گرافیکی استفاده کنند و این دقیقا همان چیزی است که هر ماینری برای فارم ماینینگ خود به آن احتیاج دارد. گیگابایت برای مادربردهای Z270X-Gaming k5 و Z170X-Gaming 3 بایوس مربوطه را منتشر و به همراه آن اقدام به انتشار روشی جهت استفاده همه اسلات های توسع جهت ماینینگ نموده است. با ما همراه باشید تا به بررسی و شرح این متد بپردازیم.

برای پشتیبانی و استفاده از ۸ کارت گرافیک توسط مادربردهای مذکور ابتدا باید بایوس مادربرد خود را آپدیت کنید. شما می توانید در محیط بایوس با فشردن کلید F9 از نسخه بایوس مادربرد خود اطلاع پیدا کنید و در صورت لزوم آن را آپدیت کنید.

پس از اطمینان از آپدیت نسخه بایوس باید حداکثر میزان پهنای باند را برای اسلات ها توسعه فراهم کنید. برای این کار به سربرگ MIT رفته و از گزینه های موجود، گزینه Miscellaneous Settings را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینۀ فوق وارد صفحۀ جدیدی می شوید در این صفحه برای گزینۀ MAX Link Speed مقدار Gen 2 را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه حداکثر پهنای باند را در اختیار اسلات های توسعه قرار خواهید داد.

سپس به سربرگ BIOS رفته مقدار Windows 8/10 را برای گزینۀ Windows 8/10 Features انتخاب کنید.

در آخر نیز گزینۀ CSM Support را غیر فعال کنید. پس از انجام دادن مراحل فوق کار تمام است و شما می توانید اقدام به نصب ویندوز کنید. (ویندوز ۱۰ یا ۸).

با دنبال کردن دستورالعمل های  فوق می توانید به همۀ اسلات های توسعه مادربرد خود، کارت گرافیک نصب کنید.

گیگابایت در حال حاضر برای دو مادربرد Z270X-Gaming k5 و Z170X-Gaming 3 بایوس جدید را برای ماینرها ارائه کرده است و در آیندۀ نزدیک نیز برای دیگر مدلها نیز بایوس جدیدی را جهت پشتیبانی از ماینرها ارائه خواهد داد. تا کسانی که در پی استخراج بیت کوین هستند مادربردهای خود را برای مصارف ماینینگ و استخراج بیت کوین بهینه کنند.

منبع متن: digikala