انتخاب عطر مناسب، فراتر از انتخاب برند است. عطری مناسب ماست که با شخصیت ما سازگار باشد یا بهتر بگوییم، عطری که استفاده می‌کنیم، تکمیل‌کننده‌ی کاراکترمان است. برخی ترجیح می‌دهند یک عطر را همیشه استفاده کنند و آن را اصطلاحا امضای خود قرار دهند، برخی دیگر بنابر حال‌و‌هوای آن لحظه، عطر خود را انتخاب و روزشان را آغاز می‌کنند. اگر از بهترین ساعت، پوشاک و کفش هم استفاده کنید، بدون یک عطر مناسب، پوشش شما کامل نمی‌شود؛ همچنین یک عطر خوب تا حد زیادی اعتماد به‌نفس را بالا می‌برد. اما عطر خوب به معنای عطر گران‌قیمت نیست، منظورمان عطری است که با پوشش و ظاهر شما هم‌خوانی داشته باشد و علاوه‌بر خودتان اطرافیان هم از آن لذت ببرند. اگر شما یک عطر (حتی بسیار گران‌قیمت) بخرید و در هر موقعیتی از آن استفاده کنید، احتمالا بازخوردهای منفی از اطرافیان دریافت می‌کنید و همین مسئله باعث دلسردی شما می‌شود یا ممکن است رایحه‌ی آن برای شما تکراری و خسته‌کننده شود؛ پس اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهند یک عطر به عنوان امضای خود داشته باشند، بهتر است در انتخاب آن، دقت زیادی به خرج دهید.

اما در میان انبوهی از عطرها و برندها کدامیک مناسب ماست؟ گرم یا خنک؟ تلخ یا شیرین؟ چوبی، گلی یا مرکباتی؟

در این راهنمای خرید قصد داریم شما را در رسیدن به عطر مناسب همراهی کنیم.

o.47926

پوشش و موقعیت

انتخاب عطر مناسب تا حد زیادی به نحوه‌ی پوشش و موقعیت ما مربوط می‌شود.

عطری که با کت و شلوار برای یک جلسه‌ی کاری و رسمی هماهنگ است، با عطری که برای یک دورهمی دوستانه در یک شب سرد و برفی، یا یک گردش گروهی با تی‌شرت و شلوار جین، مناسب است خیلی تفاوت دارد یا عطری که برای محل کار یا کلاس درس انتخاب می‌کنید، نباید به قدری سنگین و قوی باشد که اطرافیان را آزار دهد؛ همچنین برای میهمانی یا جشن عطری مناسب است که انرژی‌بخش باشد و قدرت پخش خوبی داشته باشد.

fragm6

برای فصول سرد سال بهتر است به سراغ عطرهایی با گروه بویایی چوب، چرم و شرقی بروید. همچنین برای بهار و تابستان عطرهایی از گروه گل، مرکبات و آروماتیک مناسب‌تر است.

بسیاری از عطرهایی که معمولاً ساختار گیاهی دارند، برای سنین پایین مناسب نیستند و هارمونی مناسبی ایجاد نمی‌کنند.

عطرها به دو دسته‌ی دیزاینری و نیش تقسیم می‌شوند. عطرهای نیش یا دست‌ساز برخلاف عطرهای دیزاینری از نت‌های زیادی تشکیل نشده‌اند و رایحه‌ای خطی و تا حدی ثابت دارند. در ساخت این نوع عطرها وسواس و دقت خاصی به‌ کار گرفته‌ شده است و گاهی از مواد اولیه طبیعی و کمیاب در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود که به همین دلیل، قیمت بالاتری نسبت به عطرهای دیزاینری دارند و تعداد محدودی از آن‌ها ساخته می‌شود. عطرهای نیش قدمتی به مراتب بیشتر از دیزاینری‌ها دارند؛ پس اگر به دنبال یک عطر خاص به عنوان امضای شخصی خود می‌گردید که دوست ندارید آن را همه جا استشمام کنید و هر فروشگاهی آن را بفروشد، مطمئنا می‌توانید در بین عطرهای نیش، عطر خاص خود را بیابید.

ماندگاری

عوامل زیادی در ماندگاری عطرها موثر است. ازجمله این عوامل می‌توان به نت‌های به‌کاررفته در عطر و غلظت آن اشاره کرد. نت‌هایی مانند وانیل و عود از ماندگاری زیادی برخوردار هستند.

غلظت

پرفیوم (Parfum)

خالص‌ترین و  معمولا گران‌ترین عطر‌ها از این دسته هستند. پرفیوم شامل ۲۰ تا ۳۰ درصد اسانس است که ماندگاری آن بیش از ۲۴ ساعت است.

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

ادوپرفیوم‌ از ۱۵ تا ۲۰ درصد اسانس خالص تشکیل می‌شود که معمولاً ماندگاری بین ۵ تا ۸ ساعت دارند.

01

ادوتویلت (Eau de Toilette)

رایج‌ترین نوع عطرهای موجود در بازار ادوتویلت است که از ترکیب ۵ تا ۱۵ درصد اسانس و الکل به دست می‌آید. به‌دلیل ماندگاری پایین‌تر این نوع، بهتر است که یک نمونه‌ی کوچک از آن را به همراه داشته باشید تا هرچند ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

ادوکلن و ادوفریش (Eau de Cologne, Eau de Fraiche)

ادوکلن قدیمی‌ترین نوع عطر است که ۲ تا ۴ درصد اسانس در آن به‌ کار رفته است. ادوفریش هم ماندگاری کمتر از یک ساعت دارد و از حدود۱ تا ۳ درصد اسانس عطر تشکیل ‌شده است.

پخش بو

تا حالا برایتان پیش آمده شخصی با فاصله‌ی نه‌چندان نزدیک از کنارتان عبور کند و بلافاصله متوجه عطر آن شخص شده باشید؟ اما عطری را که قیمت قابل توجهی هم برای آن پرداخت کرده‌اید، توجه کسی را به ‌خود جلب نکند؟ پخش بوی عطر هم به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از عوامل نوع آن است؛ اما این‌بار پرفیوم را نمی‌توان برتر دانست. پرفیوم‌ها رایحه‌ای غلیظ و سنگین دارند و ماندگاری آن‌ها بیشتر است؛ اما ادوتویلت رایحه‌ای شفاف‌تر و تمیز‌تر نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم‌ها دارد و پخش‌بوی بیشتری ارائه می‌کند. پس اگر پخش‌بوی زیاد برایتان اهمیت دارد، بهتر است سراغ ادوتویلت‌ها بروید. مصرف درست عطر یا همان Full Wearکردن آن هم از عوامل مهم در ماندگاری و پخش بوی عطر است. Full Wear کردن یا پوشش کامل عطر به‌گونه‌ای که ۸ تا ۱۲پاف آن روی نقاط مختلف بدن ازجمله مچ دست‌ها، گردن و قفسه‌ی سینه اسپری شود، حداکثر توان عطر در پخش بو و ماندگاری را به همراه دارد.

چه حجمی مناسب است؟

عطرها با اندازه‌های مختلفی از شیشه‌ راهی بازار می‌شوند که معمولاً شامل ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ میلی‌لیتر هستند، برخی هم دارای حجم‌های ۳۰، ۱۲۵ و ۲۰۰ میلی‌لیتر هستند. اگر عطری را برای اولین بار می‌خواهید تهیه کنید، بهتر است به سراغ ظرفیت‌های کمتر آن بروید. این کار کمترین ریسک را به همراه دارد.

Untitled-12

با تست عطر در زمانی کوتاه، نمی‌توان به تمام خصوصیات آن عطر پی برد. ممکن است نت‌های ابتدایی یک عطر بسیار دل‌نشین و متناسب باسلیقه‌تان باشد، اما پس از چند ساعت و تغییر نت‌ها نظرتان عوض شود و دیگر آن حس دل‌نشین را برایتان تداعی نکند؛ اما اگر عطری را برای چندمین بار می‌خواهید تهیه کنید و کاملاً با آن آشنا هستید، بی‌شک ظرفیت بالای آن از نظر مالی توجیه بیشتری دارد.

سبک خود را پیدا کنید

دنیای عطرها بسیار گسترده است و ما را با طیف وسیعی از رایحه‌ها مواجه می‌کند. از گل، میوه و ادویه‌‌جات گرفته تا چوب و عود. همین امر تصمیم‌گیری هنگام خرید عطر را بسیار دشوار می‌سازد؛ اما اگر فضا و قالب رایحه‌ی موردپسند خود را بشناسید، کار خیلی راحت می‌شود. لازم نیست تک‌تک نت‌ها را بشناسید، تنها کافی است بدانید می‌خواهید با چه رایحه‌ای شما را بشناسند. با این کار تا حد زیادی می‌توانید از خرید آنلاین خود مطمئن باشید.

تعدادی از عطرهای مناسب پاییز و زمستان

رسمی

مردانه

زنانه

مشترک

‌‌‌

فضای باز

مردانه

زنانه

مشترک

‌‌‌

میهمانی

مردانه

زنانه

‌‌‌

روزمره

مردانه

زنانه


منبع متن: digikala