مطلب چرا باید با دوربین موبایل عکاسی کنیم؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

از زمانی که اولین آیفون به بازار آمد و شیوه‌ی عکاسی ما را به طور کامل دگرگون کرد، دوربین گوشی موبایل برای بخش زیادی از عکاسان آماتور به انتخاب اول تبدیل شده است. حتی عکاسان جدی و حرفه‌ای هم هر روز بیشتر برای گرفتن عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند (یا حتی می‌فروشند) به گوشی‌های هوشمند خود روی می‌آورند. مجله‌های اینترنتی، وبلاگ‌ها و به طور خاص شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام از این نوع آثار استقبال می‌کنند و تعداد زیادی از مردم جذب محبوبیت بسیار زیاد عکاسی موبایل می‌شوند.

قطعا تمام کسانی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند روی شبکه‌های اجتماعی مشهور نخواهند شد و برای عکس‌هایی که می‌گیرند درآمدی کسب نخواهند کرد. با این حال همین‌طور که دوربین گوشی‌های موبایل هر سال امکانات بیشتری پیدا می‌کنند و سایر کمپانی‌ها هم به نوآوری در زمینه‌ی ساختن محصولات جانبی برای بالاتر بردن قابلیت‌های آن‌ها ادامه می‌دهند، شانس تمام مردم برای گرفتن عکس‌های بهتر، بیشتر می‌شود.

در این سری مقالات عکاسی موبایل ما در مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ قصد داریم به تمام جنبه‌های عکاسی با دوربین گوشی موبایل، از ترکیب‌بندی گرفته تا تنظیمات دوربین، عکاسی پرتره و منظره، ویرایش عکس‌ها و بسیاری نکات دیگر بپردازیم. درس اول نقش آشنایی با عکاسی موبایل و به ویژه مزیت‌های آن را خواهد داشت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

عکاسی موبایل یعنی گرفتن عکس‌های بیشتر

به احتمال زیاد مهم‌ترین راحتی عکاسی با دوربین گوشی موبایل این است که دوربینتان را همیشه همراه دارید. همراه داشتن همیشگی دوربین به این معنی است که شانس بیشتری برای عکاسی نصیب شما خواهد شد. هر چه بیشتر عکاسی کنید، مهارت شما بیشتر خواهد شد. به همین سادگی! هر چه بیشتر گوشی را از جیب بیرون بکشید و عکس بگیرید، توانایی‌های شما هم سریع‌تر رشد خواهد کرد.

آموزش عکاسی موبایل - عکاسی با دوربین گوشی موبایل

این موضوع به ویژه در مورد یکی از اصول بنیادی عکاسی صدق می‌کند: ترکیب‌بندی. قطعا دوربین گوشی موبایل به قدرتمندی دوربین نیکون D810 نیست؛ ولی این موضوع بدین معنی نیست که نمی‌توانید با گوشی موبایل اصول گرفتن یک عکس خوب را تمرین کنید. در واقع دوربین گوشی موبایل برای تمرین ترکیب‌بندی یک ابزار کاملا ایدئال محسوب می‌شود، چرا در مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای تنظیمات فنی کمتری دارد. این یعنی مجبور هستید برای ساختن یک تصویر خوب، به نگاه عکاسانه‌ی خود متکی باشید. در نتیجه برای بالا بردن جذابیت بصری تصویر بیشتر به دنبال عناصری نظیر نور و سایه، رنگ و کنتراست، خطوط و بافت‌ها خواهید گشت. این موضوع چیز خوبی است.

عکاسی موبایل یعنی دریافت کردن بازخوردهای بیشتر

دومین مزیت استفاده از دوربین گوشی موبایل برای فرا گرفتن عکاسی این است که راحت‌تر می‌توانید نظر دیگران را نسبت به عکس‌های خود دریافت کنید. عکسی بگیرید و بلافاصله آن را به دوستان خود نشان دهید تا نظر آن‌ها را بفهمید. اندکی عکس را ویرایش کنید و سپس آن را در اینستاگرام، توییتر یا فلیکر به اشتراک بگذارید تا نظر فالوورهایتان را در مورد کارتان ببینید. یا حتی می‌توانید شانس خود را برای گرفتن نظر افرادی که در عکاسی سرمشق شما هستند امتحان کنید. آن‌ها را در یکی از پست‌هایتان تگ کنید تا ببینید آیا واکنشی نسبت به آن نشان می‌دهند.

آموزش عکاسی موبایل - عکاسی با دوربین گوشی موبایل

گوشی موبایل علاوه بر این که دریافت کردن بازخورد را آسان‌تر می‌کند، اجازه می‌دهد با افرادی در ارتباط باشید که آن‌ها هم به عکاسی علاقه دارند. قطعا بازخوردها، لایک‌ها و نظرات دیگران بسیار مفید هستند، ولی در واقع این تعامل مستمر شما با عکاسان دیگر است که یادگیری و رشد شما را در مقام یک عکاس آسان‌تر می‌کند. عکاسی موبایل همچنین باعث می‌شود در عکاسی کردن و منتشر کردن عکس ثبات بیشتری داشته باشید. به زبان ساده‌تر، عکاسی موبایل کمک می‌کند با دیگران در تعامل باشید و آتش علاقه‌ی خود به عکاسی را به شیوه‌ای فروزان‌تر کنید که با دوربین‌های عکاسی دیگر به راحتی ممکن نیست.

لوازم جانبی، قابلیت‌های دوربین گوشی موبایل را بیشتر می‌کند

زمانی که اولین بار عکاسی موبایل پای به میدان گذاشت، محکوم به استفاده از دوربین‌های بی‌کیفیتی بودیم که به جز ثبت کردن تصویر تقریبا هیچ قابلیت یا امکانات دیگری نداشتند. ولی در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. حالا شما امکان خریدن تقریبا هر نوع لوازم جانبی که فکرش را بکنید دارید. ابزارهایی که کمک می‌کنند دوربین موبایل شما بیشتر به یک دوربین بزرگ شباهت پیدا کند. می‌توانید کیس‌هایی بخرید که بدنه‌ی گوشی را ارگونومیک‌تر و کار کردن با آن را ساده‌تر می‌کند. تعداد بی‌شماری سه‌پایه و سیستم‌های نگه‌دارنده تولید شده که اجازه می‌دهد گوشی را برای کارهایی نظیر ضبط ویدیوهای تایم‌لپس یا گرفتن عکس‌هایی با نوردهی طولانی مدت ثابت نگه دارید. حتی می‌توانید برای گوشی خود فلش خارجی قوی تهیه کنید تا در نور کم عملکرد بهتری داشته باشد.

آموزش عکاسی موبایل - عکاسی با دوربین گوشی موبایل

لوازم جانبی مربوط به عکاسی با دوربین گوشی موبایل در یک زمینه به طور ویژه درخشان ظاهر شده‌اند. در حال حاضر انواع متنوعی از لنزها در دسترس شما است. البته مانند هر نوع لوازم جانبی دیگر، در این مورد هم هرقدر پول بدهید همان‌قدر آش می‌خورید. لنزهای ارزان نتایج ضعیفی تولید می‌کنند. از سوی دیگر لنزهای باکیفیتی هم برای گوشی‌های موبایل تولید شده‌اند که تصاویر شارپ و درخشان آن‌ها با در نظر گرفتن قیمت حتی می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت کند.

کلام آخر

اگر واقعا قصد دارید در زمینه‌ی عکاسی رشد کنید، باید مزیت‌های عکاسی کردن با دوربین گوشی موبایل را در نظر بگیرید. عکاسی موبایل نه تنها کار عکاسی را راحت‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود برای ارتقا دادن مهارت‌های خود بیشتر تمرین کنید و همچنین بتوانید آسان‌تر و سریع‌تر بازخورد دیگران را نسبت به عکس‌هایتان بگیرید. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از لوازم جانبی متنوع نظیر لنزهای گوشی‌های موبایل کیفیت عکس‌های خود را بالاتر ببرید.

آموزش عکاسی موبایل - عکاسی با دوربین گوشی موبایل

در مقاله‌ی بعدی این مجموعه نگاهی خواهیم انداخت به برخی از قوانین کلی عکاسی که باید هنگام عکاسی با دوربین گوشی موبایل آن‌ها در نظر داشته باشید. با مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

منبع: Photography Talk

منبع متن: digikala