شب گذشته، اتفاق مهم و هیجان انگیزی برای ناسا و البته علاقه‌مندان به فضا افتاد. مریخ نورد اینسایت توانست به خوبی وارد سیاره مریخ شده و روی سطح این سیاره بنشیند. اگر فکر کرده‌اید که روبات اینسایت پس از یک پرواز و فرود سخت، زمانی را برای استراحت کنار می‌گذارد، در اشتباه هستید چرا که بلافاصله پس از فرود، اولین عکس‌ها از سطح مریخ، از این مریخ نورد دریافت شد.

عکسی که در زیر می‌بینید، اولین عکسی است که اینسایت به زمین ارسال کرده است. این عکس توسط دوربین ابزاری این مریخ نورد گرفته شده و به دلیل وجود یک پوشش محافظ روی لنز، شاهد خاک روی سطح تصویر هستیم.

اما خب مریخ نورد اینسایت دوربین دیگری هم دارد که به بازوی روباتیک این وسیله وصل شده است. به کمک این دوربین، عکس زیر گرفته شده که نمای بهتری از سطح سیاره سرخ به ما می‌دهد. این عکس‌ها توسط حساب کاربری اینسایت در توییتر با نام کاربری @NASAInSight توییت می‌شوند.

اگرچه ماموریت InSight مربوط به سطح زیرین سیاره مریخ می‌شود اما در هر صورت، روبات اینسایت به دو دوربین مجهز شده است. دوربین اولین به صورت کامل Instrument Deployment Camera یا IDC نام دارد که روی یک بازو سوار شده و می‌تواند تصاویر کاملا رنگی را ثبت کند. دوربین دوم، به یک لنز فیش‌آی مجهز بوده تا بتواند تصاویری عریض را ثبت کند. این دوربین Instrument Context Camera یا ICC نام دارد و روی بخش جلویی این مریخ نورد نصب شده است. ICC توانسته عکس اول را به ما بدهد و عکس دوم نیز توسط IDC ثبت شده است. در مجموع، مریخ نورد اینسایت می‌تواند به کمک این دو دوربین روی سطح مریخ حرکت کرده و به نوعی چشمان این روبات به حساب می‌آیند.

همانطور که گفتیم، InSight قرار است سطح زیرین سیاره مریخ را کنکاش کند. این روبات از یک ابزار مخصوص استفاده می‌کند تا بتواند از سطح مریخ گذر کرده و دمای سیاره را اندازه گیری کند. ناسا امیدوار است به کمک اینسایت بتواند بیشتر تفاوت‌های دو سیاره مریخ و زمین را درک کند.

منبع: (۱)(۲)

The post اولین عکس‌های مریخ نورد اینسایت از سطح سیاره سرخ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala