می‌توانیم بگوییم امروزه تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی از یک نوع فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند اما همه آن‌ها امن نیستند. بسیاری از این گوشی‌ها تنها از دوربین سلفی دستگاه برای تشخیص چهره و باز کردن قفل گوشی کاربران استفاده می‌کنند که متاسفانه می‌توان دوربین سلفی را به سادگی گول زد. سیستم‌های امن‌تر مثل Face ID اپل از چندین سنسور مختلف شامل دوربین جلویی دستگاه، سنسور ToF، سنسور اینفرارد و یک پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند. این سنسورهای اضافه می‌تواند امنیت فناوری تشخیص چهره را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد و دیگر قفل گوشی تنها با یک عکس از چهره شما، باز نخواهد شد.

حالا به نظر می‌رسد گوگل برای اندروید بعدی، می‌خواهد سیستم تشخیص چهره در اندروید را امن‌تر و بهتر کند. آنطور که تعدادی از توسعه دهندگان در وب‌سایت XDA Developers از نسخه‌های اولیه اندروید Q متوجه شده‌اند، کد‌های زیادی در رابطه با فناوری تشخیص چهره در فریم‌ورک سیستم عامل، SystemUI و APKهای تنظیمات، وجود دارد. برای مثال برای زمانی که گوشی مجهز به اندروید Q به سخت‌افزار مربوط به تشخیص چهره مجهز نباشد، پیامی اختصاصی وجود دارد.

و اگر گوشی مورد نظر دارای سخت‌افزار مربوط به تشخیص چهره باشد، نه تنها کاربر قادر خواهد بود که قفل گوشی خود را به کمک این تکنولوژی باز کند، بلکه می‌تواند از آن برای خرید اپلیکیشن و یا ورود به اپلیکیشن‌های مختلف، استفاده کند. البته در کنار این موضوع، همچنان کاربران قادر خواهند بود رمز عبور، PIN و یا پترن به عنوان راه پشتیبان برای باز کردن قفل گوشی خود داشته باشند.

یک مثال خوب برای گوشی اندرویدی که دارای سخت‌افزار مربوط به فناوری تشخیص چهره باشد، هواوی میت ۲۰ پرو است. این گوشی فناوری مشابه Face ID در آیفون‌ها دارد. البته هواوی برای قرار دادن این فناوری در گوشی خود، مجبور شد با گوگل همکاری کند و تا بتواند اندروید پای را با این فناوری، سازگار کند. اما خب به نظر می‌رسد از سال آینده، شرکت‌های دیگر هم می‌توانند بدون نیاز به هیچ کار اضافه‌ای، فناوری تشخیص چهره را در گوشی‌های خود قرار دهند..

این خبر این موضوع را تایید نمی‌کند که پیکسل ۴ قرار است فناوری تشخیص چهره پیشرفته داشته باشد. اما خب بعید نیست گوگل حالا که می‌خواهد پشتیبانی از این فناوری را به اندروید اضافه کند، گوشی بعدی خود را هم به سخت‌افزار مربوطه مجهز کند. اندروید Q در کنفرانس Google I/O 2019 که بین روز‌های ۱۸ تا ۲۰ فروردین برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد. گوشی بعدی گوگل نیز به احتمال بسیار زیاد در پاییز سال آینده و در ماه اکتبر معرفی می‌شود. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟

منبع: AndroidAuthority

The post اندروید Q احتمالا از فناوری تشخیص چهره امن‌تر پشتیبانی می‌کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala