پاناسونیک اولین بار سال ۲۰۱۸ بود که دو دوربین فول فریم خود با نام‌های Lumix S1 و S1R معرفی کرد. در آن زمان، پاناسونیک اطلاعات کاملی از این دوربین‌ها ارائه نکرد اما حالا این دو دوربین که اولین محصولات پاناسونیک با سنسور فول فریم هستند، به صورت کامل معرفی شده‌اند. پاناسونیک امیدوار است با این دو دوربین، بتواند آن شهرتی که بین ویدیو سازان دارد را بین عکاسان هم به دست بیاورد. فرمول ساخت این دو دوربین نیز شبیه آن چیزی است که از دو شرکت سونی و نیکون دیده‌ایم. یک دوربین با سنسوری با رزولوشن بالا خواهد بود که برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده است و دوربین دوم با رزولوشن کمتر، برای کاربران هایبرید که به دنبال دوربینی هم برای عکاسی و هم فیلم‌برداری می‌گردند، ساخته شده است.

S1R با سنسور ۴۷.۳ مگاپیکسلی در دسته اول و S1 با سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی، در دسته دوم قرار می‌گیرد. بدنه S1R با قیمت ۳۶۹۹ دلار و با لنز کیت ۲۴-۱۰۵ میلی‌متری، با قیمت ۴۵۹۹ دلار عرضه خواهد شد. دوربین S1 نیز ۲۴۹۹ دلار برای بدنه و ۳۳۹۹ دلار برای لنز کیت ۲۴-۱۰۵ قیمت گذاری شده است.

یک نکته هیجان انگیز در رابطه با این دوربین‌ها، مانت لنز آن‌ها است. این مانت توسط شرکت لایکا ساخته شده و چندی پیش سه شرکت لایکا، پاناسونیک و سیگما، اتحاد L-Mount را ایجاد کردند و قرار شد هر سه شرکت لنزها و دوربین‌هایی برای این مانت بسازند که خبر فوق العاده‌ای در دنیای دوربین‌ها به حساب می‌آید. حالا فعلا خود پاناسونیک سه لنز برای این مانت آماده کرده اما در آینده نزدیک، دو شرکت لایکا و سیگما نیز لنز‌هایی مخصوص این مانت خواهند ساخت. لنزهای پاناسونیک عبارتند از:

  • ۵۰mm f/1.4 S Pro با قیمت ۲۲۹۹ دلار. پاناسونیک می‌گوید فعلا این بهترین لنزی است که برای این دو دوربین ساخته شده و از نظر کیفیت، عملکرد، شارپنس، بوکه و کانتراست، بالاترین کیفیت را دارد
  • ۲۴-۱۰۵mm f/4 Macro با فیمت ۱۲۹۹ دلار. این لنز، به عنوان لنز کیت با دو دوربین S1 و S1R عرضه می‌شود. این لنز جزو دسته‌بندی S Pro نیست اما همچنان کیفیت خوبی دارد و ویژگی منحصر به فرد آن، توانایی ثبت عکس‌های ماکرو خواهد بود بدون آن‌که نیاز باشد کاربر از دکمه‌ای برای تغییر تنظیمات فوکوس روی لنز استفاده کند.
  • ۷۰-۲۰۰mm f/4 S Pro با قیمت ۱۶۹۹ دلار. این لنز هم از سری S Pro خواهد بود و از نظر عدسی، جزو بهترین‌های پاناسونیک است.

پاناسونیک قصد دارد سه لنز دیگر را هم تا پایان سال ۲۰۱۹ عرضه کند. چند لنز لایکا نیز از همین حالا برای این مانت ساخته شده و قابل خریداری هستند. سیگما نیز قرار است تا پایان ۲۰۱۹ چند لنز برای این سیستم عرضه کند. یک نکته از همکاری لایکا و پاناسونیک حاصل شده، این است که لنز‌های پاناسونیک دیگر نام لایکا رو روی بدنه خود ندارند اما لنز‌های S Pro، «تایید شده توسط لایکا» هستند تا کیفیت آن‌ها بار دیگر ثابت شود.

وقتی این دوربین‌ها را بلند می‌کنید، اولین چیزی که متوجه می‌شوید وزن زیاد آن‌ها است. هر دو دوربین S1 و S1R با باتری حدود ۱ کیلو وزن دارند که برای یک دوربین بدون آینه، زیاد است. برای مثال، این دوربین‌ها حتی چند گرم از دوربین Nikon D850 سنگین‌تر هستند. پاناسونیک می‌گوید دلیل این وزن زیاد، عمدتا به خاطر لرزشگیر سنسور است که پاناسونیک خواسته این لرزشگیر، عملکرد عالی داشته باشد. در مجموع این دو دوربین از سری دوربین‌های بدون آینه نیکون Z و کانن EOS R هم سنگین‌تر هستند و تفاوت آن‌ها، کاملا قابل لمس است.

پاناسونک ادعا می‌کند این دوربین‌ها، از هر نظر حتی از قسمت‌های مختلف طراحی محصول، فریاد می‌زنند که برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده‌اند. هر دو دوربین از چشمی الکترونیکی جذابی با نمایشگر OLED که رزولوشن ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای دارد، بهره می‌برند. این چشمی می‌تواند تصاویر را در دو سرعت ۶۰ و یا ۱۲۰ فریم در ثانیه نمایش دهد. جوی‌استیک بخش پشتی دوربین نیز شامل بروزرسانی شده و اکنون در ۸ جهت مختلف جابه‌جا و فشرده می‌شود. یک نمایشگر برای دیدن تنظیمات دوربین در لبه بالایی این دوربین هم قرار گرفته است که پاناسونیک این نمایشگر را از یکی دیگر از دوربین‌های خودش یعنی G9 قرض گرفته است.

دکمه‌های پشت دوربین، همگی دارای نور پس‌زمینه هستند تا کار کردن با آن‌ها در شب راحت‌تر باشد. برای کارت حافظه نیز، دو محفظه در نظر گرفته شده است. یکی از این دو جایگاه برای کارت‌های حافظه UHS-II SD طراحی شده و دیگری برای کارت‌های XQD است. همچنین پاناسونیک یک دکمه در بالای دوربین قرار داده که با فشار دادن آن، همه تنظیمات و حتی نمایشگر، دکمه‌های D-Pad، جوی استیک و پیچ‌ها قفل می‌شوند تا اگر دوربین‌تان را به کسی دادید، نتواند تنظیمات عکاسی شما را بهم بریزد.

دوربین S1R قبل از هرچیزی و بیش از هر چیزی، برای عکاسان طراحی شده است. حرفه‌ای‌هایی که عکاسی از طبیعت می‌کنند و جزئیات برای آن‌ها اهمیت دارد، باید سراغ این مدل بروند. محدوده ISO این دوربین از ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ خواهد بود. همچنین اگر عکاسی با رزولوشن ۴۷.۳ مگاپیکسلی این سنسور برای شما کافی نیست، می‌توانید به کمک یک سه پایه و البته ویژگی High-Res Mode، با رزولوشن ۱۸۷ مگاپیکسل، عکس‌های RAW ثبت کنید! رزولوشن این تصاویر ۱۶۷۳۶ در ۱۱۱۶۸ پیکسل خواهد بود.

درست مثل دوربین پاناسونیک G9، در این دوربین نیز حالت High-Res اینطور عمل می‌کند که لرزشگیر سنسور، سنسور دوربین را هشت بار در جهات مختلف و به اندازه نیم پیکسل جابه‌جا می‌کند تا عکسی با چهار برابر رزولوشن سنسور ثبت کند. برای فلیم‌برداری، دوربین S1R می‌تواند با سرعت ۶۰ فریم و در رزولوشن ۴K فیلم‌برداری کند اما برای این رزولوشن و سرعت، سنسور کمی کراپ می‌شود و همچنین دوربین از تکنیک ترکیب کردن پیکسل‌ها یا Pixel Binning استفاده می‌کند تا فشار کمتری به پردازنده دستگاه بیاید.

دوربین S1 قطعا بیشتر برای فیلم‌برداری کاربرد خواهد داشت تا برادر گران‌قیمت خود. این دوربین می‌تواند به صورت ۴K و بدون کراپ، فیلم‌برداری کند. برای سرعت‌های ۳۰ یا ۲۴ فریم، هیچ محدودیت زمانی در ضبط ویدیو ۴K وجود نخواهد داشت اما در سرعت ۶۰ فریم، این دوربین می‌تواند تا ۳۰ دقیقه فیلم‌برداری داشته باشد. دوربین S1R نیز می‌تواند به اندازه ۱۵ دقیقه، با رزولوشن ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، فیلم‌برداری کند. محدوده ISO دوربین S1 از ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ خواهد بود. همچنین ویژگی High-Res Mode در این دوربین نیز وجود دارد که در نهایت عکس‌هایی ۹۶ مگاپیکسلی به کاربر تحویل می‌دهد.

دوربین S1 برتری‌های بیشتری در زمینه فیلم‌برداری نسبت به S1R دارد. برای مثال این دوربین از فیلم‌برداری ۴:۲:۲ ۱۰-bit با رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین با وصل کردن ریکوردر اکسترنال، این دوربین می‌تواند فیلم‌برداری ۴:۲:۲ ۱۰-bit با رزولوشن ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه داشته باشد. اما این ویژگی‌ها، در زمان عرضه این دوربین حاضر نیستند و اگر کاربران آن‌ها را بخواهند، باید پس از عرضه بروزرسانی مخصوص فیلم‌برداری در این کدک‌ها، مبلغی را بپردازند. این موضوع برای پروفایل تصویری V-Log هم صادق است و کاربران برای داشتن این پروفایل تصویری، آن را به صورت جداگانه خریداری کنند.

اما بیاید دوباره برگردیم سراغ مشترکات این دو دوربین:

لرزشگیر سنسور در این دو دوربین می‌تواند با همکاری با لنز‌های دارای لرزشگیر، تا ۶ پله، لرزش‌های دست را کاهش دهد. بدون لنز‌های دارای لرزشگیر نیز لرزشگیر خود سنسور می‌تواند تا ۵.۵ پله، لرزش‌ها را بگیرد و تصویری بدون لرزش را ثبت کند. هر دو دوربین می‌توانند تا شرایط نوری -۶EV (یا -۳EV در شرایط نوری ضعیف و با کانترست کم) عکاسی کنند که این شرایط، مستلزم دارا بودن لنزی با دیافراگم f/1.4 است.

برخی ممکن است به دلیل نبود سیستم فوکوس خودکار فازی در این دوربین‌ها، از پاناسونیک S1 و S1R نا امید شده باشند. اما پاناسونیک اعلام کرده که سیستم فوکوس مبتنی بر کانتراست در این دوربین‌ها در کنار تکنولوژی DFD، می‌تواند سنسورهایی با سیستم فوکوس فازی را شکست دهد. همچنین پاناسونیک اعلام کرده که سیستم فوکوس این دوربین‌ها را می‌تواند در آینده و با عرضه بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و به لطف «یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی»، بهبود ببخشد. در حال حاضر اما پاناسونیک می‌گوید که این دو دوربین می‌توانند در حالت Single AF تنها در ۰.۸ ثانیه فوکوس کنند.

سیستم فوکوس این دوربین‌ها می‌تواند بدن انسان و بدن حیوانات شامل پرنده‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها و برخی دیگر از حیوانات را برای فوکوس مداوم و دنبال کردن سوژه، تشخیص دهد. ویژگی فوکوس AI-Assisted نیز به کاربر اجازه می‌دهد تا بتوان روی چشم انسان‌ها فوکوس دقیقی داشت.

این دو دوربین همچنین در عکاسی پیاپی با سرعت ۶ فریم در ثانیه با اتوفوکوس مداوم و همچنین ۹ فریم در ثانیه با اتوفوکوس قفل شده روی سوژه، مشترک هستند. نمایشگر هر دو دوربین نیز ۳.۲ اینچی است و رزولوشن ۲.۱ میلیون نقطه‌ای دارد. این نمایشگر در دو جهت رو به بالا و رو به پایین، جابه‌جا می‌شود اما به سمت بیرون، نمی‌چرخد. شاتر هر دو دوربین نیز تا ۴۰۰ هزار عکس گارانتی شده و در پایان، پورت USB دستگاه هم از نوع USB-C 3.1 بوده که به کمک آن می‌توان در حین شارژ دوربین با پاوربانک، اقدام به عکاسی کرد. شما درباره این دوربین چه فکر می‌کنید؟ آیا پاناسونیک می‌تواند رقیب قدرتمندی برای سونی، نیکون و کانن باشد؟

منبع: TheVerge

The post پاناسونیک دو دوربین فول فریم S1 و S1R را معرفی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala