سامسونگ با سر و صدای زیاد، خانواده گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ را معرفی کرد. این گوشی‌ها طراحی جذابی دارند و بهترین رابط کاربری که سامسونگ تا به حال ساخته است نیز روی این گوشی‌ها نصب شده است. اما جدا از این موارد، طرفداران سامسونگ انتظار داشتند که در گوشی گلکسی اس ۱۰ شاهد پیشرفت بزرگی در زمینه دوربین باشیم اما اینطور به نظر نمی‌رسد. اگرچه باید صبر کنیم این گوشی‌ها عرضه شوند و در بررسی‌ها ببینیم که دوربین این گوشی‌ها چقدر خوب هستند اما هرچه هست، آنطور که در مراسم معرفی شاهد بودیم، پیشرفت بزرگی در زمینه دوربین در این گوشی‌ها اتفاق نیفتاده است.

البته نمی‌گوییم که سامسونگ در مراسم خود روی قابلیت‌های دوربین این گوشی‌ها مانور نداد. مدیر بازاریابی محصولات سامسونگ درباره دوربین‌های جدید این گوشی‌ها گفت که دوربین گلکسی اس ۱۰ به سطح حرفه‌ای رسیده و شما لازم نیست یک عکاس خبره باشید تا بتوانید بهترین عملکرد آن‌ها را داشته باشید. این گفته بیشتر به دوربین سه گانه در بخش پشتی گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس اشاره دارد که به کاربران اجازه می‌دهد از لنزی با زاویه دید ۱۲۳ درجه، به دوربین معمولی با زاویه ۷۷ درجه و سپس دوربین تله فوتو با زاویه دید ۴۵ درجه، سوییچ کنند. درواقع منظور سامسونگ این بوده که در پرچمدار جدید این شرکت، قابلیت تعویض لنز مثل دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد.

سامسونگ باید درباره کیفیت تصاویر صحبت می‌کرد!

اما خب نمی‌توان به واسطه وجود سه دوربین، این گوشی را انقلابی دانست چرا که پیش از گلکسی اس ۱۰، گوشی ال جی V40 که چند ماه پیش معرفی شده بود نیز همین قابلیت را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. درواقع نکته‌ای که می‌تواند یک گوشی را به واسطه دوربین آن متمایز کند، کیفیت تصاویر ثبت شده است که متاسفانه سامسونگ چیزی در این زمینه اعلام نکرد.

در کنفرانس موبایل بارسلون در سال گذشته، سامسونگ تاکید زیادی روی دوربین گلکسی اس ۹ داشت و سر تا سر نمایشگاه را با بنرهای این گوشی و عبارت “The Camera. Reimagined.” پر کرده بود. بزرگ‌ترین دلیلی که سامسونگ این شعار را برای گلکسی اس ۹ انتخاب کرده بود، امکان تغییر دیافراگم در دوربین این گوشی بود که به کاربر اجازه می‌داد بین دیافراگم f/1.5 و f/2.4 انتخاب داشته باشد. این ویژگی چیزی جدید در دنیای گوشی‌ها بود اما در نهایت مشخص شد که این تغییر دیافراگم، بیش از آن که یک تغییر انقلابی به حساب بیاید، یک نکته تبلیغاتی بوده است چراکه موقعیت‌های کمی وجود دارد که کاربر بخواهد نور کمتری از لنز دوربین گوشی عبور دهد و عکس بهتری ثبت کند.

حالا در گوشی گلکسی اس ۱۰ دوباره شاهد همان ترکیب سنسور و لنز برای دوربین اصلی هستیم و سامسونگ حتی به این موضوع اشاره‌ای هم نکرد بلکه ترجیح داد روی سه دوربین و در واقع وجود سه لنز در دوربین این گوشی صحبت کند. ما به دوربین‌های عریض علاقه زیادی داریم و امکان خوبی برای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید اما پیش‌تر چنین دوربین‌هایی را در گوشی‌های ال جی دیده بودیم و چیز آنقدر جدیدی به حساب نمی‌آید که دوربین گلکسی اس ۱۰ را متمایز کند. چیزی که مارا نگران کرده، این است که سامسونگ به چیزهای پایه‌ای‌تر در دوربین گلکسی اس ۱۰ مثل کیفیت بهتر ثبت تصاویر، توجهی نکرده است.

البته شاید اشتباه باشد که عبارت «پایه‌ای» را برای کیفیت تصاویر به کار ببریم زیرا این موضوع، می‌تواند خیلی پیچیده‌تر باشد. برای مثال شرکت گوگل سلطان بلامنازع پردازش تصاویر در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید و گوشی پیکسل ۳ تنها با یک دوربین می‌تواند تصاویری جذاب و دلپذیر را تولید کند. دلیل این موضوع این است که گوگل تلاش خود را روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گذاشته تا با تکیه بر این‌ها، پردازش تصاویر را به مرحله جدیدی وارد کند و در نهایت عکس‌هایی فوق العاده تنها با یک دوربین در پیکسل ۳ ثبت شود. حتی هنوز نمی‌توانیم اپل را هم که پردازش تصاویر در گوشی‌های آیفون XS را بسیار بهبود بخشیده، در سطح گوگل در زمینه پردازش تصاویر بدانیم و حالا به نظر می‌رسد سامسونگ نیز نمی‌تواند با گلکسی اس ۱۰، پاسخ محکمی به گوگل بدهد.

روی صحنه معرفی گلکسی اس ۱۰ به هوش مصنوعی اشاره شد اما منظور سامسونگ، عکاسی محاسباتی و پردازش تصاویر پس از ثبت آن‌ها نبوده بلکه گلکسی اس ۱۰ حالا می‌تواند با استفاده از واحد پردازش عصبی پردازنده خود و استفاده از هوش مصنوعی، در زمان ثبت تصاویر، صحنه را شناسایی کرده و تنظیمات را مرتبط با آن، تغییر دهد. این ویژگی را پیش‌تر در گوشی‌های خود سامسونگ و همچنین برخی رقبای دیگر مثل گوشی‌های هواوی دیده‌ایم و این هم چیزی نیست که به دنبال آن هستیم.

اما خب باز هم مشخص نیست که واحد پردازش عصبی چقدر می‌تواند در تصاویر تاثیر گذار باشد. مخصوصا این که گلکسی اس ۱۰ در دنیا با دو نوع پردازنده مختلف عرضه می‌شود که قابلیت‌های واحد پردازش عصبی هر کدام از این پردازنده‌ها، با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در کشور ما، این گوشی با پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ عرضه می‌شود که خود سامسونگ در زمان معرفی این پردازنده، روی قابلیت‌های آن برای هوش مصنوعی، مانور زیادی داده بود. شاید هوش مصنوعی در عکاسی با این گوشی، آنقدری که فکر می‌کنیم به این واحد پردازش عصبی نیاز نداشته باشد و در نتیجه هوش مصنوعی در عکاسی، در دو نسخه یکسان باشد اما این مورد را هم باید صبر کنیم تا این گوشی عرضه شود و در بررسی‌ها، تفاوت‌ها را مشاهده کنیم.

برای ما مهم‌ترین ویژگی دوربین گلکسی اس ۱۰ این است که می‌تواند با استاندارد HDR10+ فیلم‌برداری کند که این یعنی دامنه دینامیکی ویدیوهای ضبط شده با این گوشی، باید بسیار بهتر از رقبا باشد. ضبط ویدیو HDR از هر نوعی، هنوز ویژگی جا افتاده‌ای در گوشی‌های هوشمند نیست اما HDR10+ می‌تواند میزان روشنایی نقاط مختلف ویدیو را در هر فریم جوری تنظیم کند که هم Highlight و هم Shadow روشن و واضح باشد. همچنین دیدن ویدیوهای ضبط شده در حالت HDR10+ با نمایشگر فوق العاده گلکسی اس ۱۰ که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند نیز باید هیجان انگیز باشد.

با تمام این تفاسیر، هنوز هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم بگوییم دوربین گلکسی اس ۱۰ بد خواهد بود. موضوع پردازش تصاویر را که کنار بگذاریم، با توجه به سابقه‌ای که از گوشی‌های گلکسی اس سراغ داریم، دوربین این گوشی نیز عالی خواهد بود ولی بعید است که بهترین دوربین‌های موبایلی را بتواند شکست دهد. موضوع کلی این است که نوآوری در دوربین یک گوشی باید هم در زمینه سخت‌افزاری صورت گرفته باشد و هم در زمینه نرم افزاری. اضافه شدن یک لنز واید به سیستم دوربین گلکسی اس ۱۰ یک چیز است و بهتر شدن پردازش تصاویر و ثبت عکس‌های بهتر، چیز دیگری.

و در نهایت بهبود پردازش تصاویر باید یک نگرانی منطقی برای سامسونگ در سال ۲۰۱۹ باشد؛ مخصوصا این که در زمانی هستیم که شرکت‌های چینی نیز گوشی‌هایی فوق العاده با قیمت‌های رقابتی‌تر عرضه می‌کنند. در سال‌های اخیر، عملکرد دوربین یک فاکتور مهم در انتخاب گوشی برای کاربران بوده و همین موضوع سبب شده تا بسیاری پرچمداران سامسونگ را به گوشی‌هایی مثل وان پلاس یا آنر ترجیح دهند. حالا فقط باید صبر کنیم تا بررسی‌های گلکسی اس ۱۰ منتشر شود و ببینیم که آیا دوربین این گوشی مثل دیگر نسل‌های قبلی گلکسی اس، چقدر خوب و تاثیر گذار در انتخاب کاربران خواهد بود.

منبع: TheVerge

The post به نظر می‌رسد دوربین گلکسی اس ۱۰ آنقدرها که باید، پیشرفت نکرده است appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala