در ۶ ماه گذشته، شرکت‌های اپل، کوالکام و هواوی تراشه‌های مبتنی بر معماری ۷ نانومتری را معرفی کرده‌اند و طبق یک گزارش تازه، در ۶ ماه آینده می‌توانیم انتظار معرفی تراشه‌های جذاب‌تری را داشته باشیم.

بهره‌گیری از فناوری پیشرفته‌تر برای تولید تراشه

تراشه‌های A12، اسنپ‌دراگون ۸۵۵ و کایرین ۹۸۰ از جمله مهم‌ترین تراشه‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند که توسط سه شرکت مختلف طراحی شده‌اند. اما در یک نکته مشترک هستند؛ تمام آن‌ها توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته می‌شوند.

همانطور که این شرکت وعده داده، به‌زودی برای ساخت نسل جدید تراشه‌های ۷ نانومتری از فناوری لیتوگرافی ماوراءبنفش موسوم به EUV استفاده می‌شود. با بهره‌گیری از این فناوری، می‌توان تراشه‌های کوچک‌تری ساخت که این موضوع منجر به بهبود بهره‌وری هم می‌شود. طبق این گزارش، هواوی و اپل از اولین شرکت‌هایی هستند که برای تراشه‌های خود این فناوری را مورد استفاده قرار می‌دهند.

هواوی

ظاهرا در این شرکت از فناوری EUV مختص معماری ۷ نانومتری تحت عنوان N7+ یاد می‌شود. گفته می‌شود نسل بعدی تراشه پرچم‌دار هواوی کایرین ۹۸۵ نام دارد که عدم استفاده از عدد ۹۹۰، به معنای بهبود جزئی این تراشه نسبت به نسل قبلی آن است. در رابطه با این تراشه هنوز جزئیات زیادی منتشر نشده است اما به لطف فناوری EUV، می‌توانیم انتظار بهبود ۱۰ درصدی در عملکرد کلی را داشته باشیم. در ضمن این فناوری احتمالا به هواوی اجازه می‌دهد که کایرین ۹۸۵ را حدود ۱۵ درصد کوچک‌تر از نسل فعلی بسازد که البته هنوز نمی‌توان با قاطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد.

گفته می‌شود تولید انبوه کایرین ۹۸۵ در پایان این فصل آغاز خواهد شد و این یعنی TSMC برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مربوط به تولید آن چند ماه زمان دارد تا در نهایت این تراشه همراه با گوشی‌های هواوی میت ۳۰ روانه‌ی بازار شوند.

هواوی

علاوه بر هواوی، یکی دیگر از شرکت‌هایی که برای تراشه خود می‌خواهد از فناوری جدید TSMC استفاده کند، شرکت اپل است. همانطور که پیش از این اعلام شده، TSMC تنها سازنده نسل جدید تراشه اپل تحت عنوان A13 است. به دلیل ارتباط بسیار سودآور بین این دو شرکت، ظاهرا TSMC برای تولید تراشه A13 از یک فناوری پیشرفته‌تر به نام N7 Pro استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر هنوز از جزئیات تفاوت بین این دو فناوری اطلاعاتی در دست نداریم. ولی در هر صورت، تولید انبوه این تراشه هم در حوالی پایان این فصل آغاز خواهد شد تا برای تعبیه در آیفون ۱۱ آماده باشند. در نهایت باید ببینیم که آیا فناوری N7 Pro مختص به شرکت اپل خواهد ماند یا اینکه مدتی بعد دیگر شرکت‌ها هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

منبع: Phone Arena

The post تولید انبوه تراشه‌های A13 اپل و کایرین ۹۸۵ هواوی به‌زودی آغاز می‌شود appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala