بالاخره بعد از گذشت حدود دو سال از آغاز درگیری‌های حقوقی بین اپل و کوالکام، این دو کمپانی تمام اختلافات را کنار گذاشتند و بار دیگر برای همکاری با یکدیگر به توافق رسیدند. علاوه بر اینکه اپل قرار است مبلغ نامشخصی را به کوالکام بپردازد، آن‌ها توافق‌نامه ۶ ساله برای پتنت‌ها امضا کرده‌اند و برای چند سال آینده هم قرار است اپل بار دیگر از مودم‌های ساخت کوالکام استفاده کند.

هنوز معلوم نیست که چرا بعد از سال‌ها درگیری حقوقی این شرکت‌ها بالاخره اختلافات کنار گذاشته‌اند؛ در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که چند روز قبل دادرسی مربوط به این پرونده در دادگاه فدرال آمریکا کلید خورد. طی این دو سال، هم اپل و هم کوالکام در دادگاه‌های سرتاسر جهان در تعدادی پرونده برنده شدند. ولی در این میان فروش برخی از آیفون‌ها-حتی آنهایی که دارای مودم کوالکام نبودند-به‌صورت موقت در برخی از مناطق ممنوع شد که مطمئنا اپل علاقه‌ی زیادی به تکرار این موضوع نداشته است. در این میان هم کوالکام نگران محکومیت‌های مربوط به نقض قانون رقابت بوده است.

بعد از اعلام این خبر، سهام کوالکام‌ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است.

البته اپل برای کنار گذاشتن این اختلافات دلایل فنی زیادی هم دارد. اپل می‌خواهد آیفون‌های ۲۰۲۰ از اینترنت ۵G پشتیبانی کنند ولی ظاهرا شرکت اینتل تا آن زمان نمی‌تواند این مودم‌ها را آماده کند. در هر صورت حالا با این توافق‌نامه، اپل دیگر چنین دردسرهایی نخواهد داشت و به جای اینکه ناچار به همکاری با رقبایی مانند هواوی شود، می‌تواند بار دیگر از مودم‌های باکیفیت کوالکام‌ استفاده کند. بر اساس وضعیت بازار بورس، می‌شود گفت که دستیابی به این توافق پیروزی بزرگی برای کوالکام به حساب می‌آید زیرا بعد از اعلام این خبر، سهام کوالکام حدود ۲۳ درصد رشد داشته ولی در وضعیت سهام اپل تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.

طبق گزارش‌ها، طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، اپل برای مودم‌های کوالکام‌ مبلغ ۱۶.۱ میلیارد دلار پرداخته است و علاوه بر این، باید به پرداخت ۷.۲۳ میلیارد دلار برای پتنت‌های شرکت کوالکام‌ هم اشاره کنیم. اگرچه اپل همواره به هزینه بالای پتنت‌ها و مودم‌های کوالکام معترض بوده است، ولی ظاهرا همکاری با این شرکت همچنان بهتر از گزینه‌های جایگزین محسوب می‌شود.

منبع: Engadget

The post اپل و کوالکام تمام اختلافات را کنار گذاشتند و به توافق رسیدند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala