درست یک دهه بعد، در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۹، سیارک آپوفیس (Apophis) از فاصله‌ی کمی از زمین گذر می‌کند. گذر این سیارک بزرگ از کنار زمین نه تنها باعث ترس دانشمندان نشده بلکه موجی از هیجان برای کاوش این سیارک در میان دانشمندان ایجاد شده است.

این سیارک ۳۴۰ متری از فاصله‌ی ۳۱ هزار کیلومتری سطح زمین عبور خواهد کرد. هر چند که شاید عبور این سیارک از این فاصله، که حدود یک دوازدهم فاصله‌ی ماه تا زمین است، ترسناک به نظر برسد، اما به گفته‌ی دانشمندان سیارک آپوفیس خطری را متوجه زمین نمی‌کند. به این ترتیب دانشمندان بدون هیچ نگرانی گذر این سیارک از نزدیکی زمین را فرصتی فوق‌العاده برای بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین می‌دانند.

ریچارد بینزل (Rochard Binzel)، دانشمند سیاره‌ای در MIT، در این باره گفته: «چنین جرم بزرگی در هر هزار سال از چنین فاصله‌ای گذر می‌کند». آپوفیس در زمان گذر از نزدیکی زمین به اندازه‌ای پرنور می‌شود که حدود دو میلیارد نفر از ساکنان زمین می‌توانند گذر آن را با چشمان غیرمسلح نظاره کنند.

سیارک آپوفیس

تصویری از سیارک آپوفیس.
Credit: UH/IA

دانشمندان نیز ده سال تمام وقت دارند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای مطالعه‌ی این سیارک را انجام دهند. این زمان حتی برای طراحی یک فضاپیما کافی است.

با این که نباید‌ نگران برخورد سیارک آپوفیس با زمین در سال ۲۰۲۹ بود، اما سیارک‌های پرشمار دیگری در همسایگی زمین به دور خورشید می‌گردند و می‌توانند در آینده سیاره‌ی ما را تهدید کنند. بررسی دقیق آپوفیس به شناخت بیشتر این سنگ‌های آسمانی کمک زیادی خواهد کرد. چرا که آپوفیس شبیه بسیاری از سیارک‌هایی است که ممکن است برای زمین خطرآفرین باشند.

دانشمندان حوزه‌ی سیارک‌ها از همین اکنون کار خود را آغاز کرده‌اند و تلاش دارند تا با دو زاویه‌ی دید متفاوت به این سیارک بنگرند. نکته‌ی اول شناخت این سیارک به منظور آشنا شدن بشر با خطرات احتمالی است و دومین مسئله درک بهتر منظومه‌ی شمسی از نظر علمی. به طور مثال بررسی ساختار درونی آپوفیس اطلاعات ارزشمندی به مهندسان می‌دهد تا شرایط و امکان نابود کردن یک سیارک (در صورت وجود خطر برای زمین) را بسنجند. از سویی دیگر همین اطلاعات درباره‌ی ساختار درونی آپوفیس نشانه‌هایی از روند شکل‌گیری این سیارک را برای دانشمندان به همراه خواهد داشت.

موضوعات دیگری همچون تاثیرات گرانشی زمین بر مدار آپوفیس و تاثیر تابش خورشید بر مدار این سیارک از دیگر مواردی است که باید به دقت آن را بررسی کرد.

سیارک آپوفیس

مسیر سیارک آپوفیس. نقاط آبی رنگ ماهواره‌هایی هستند که در نزدیکی مسیر این سیارک قرار دارند.
Credit: NASA/JPL-Caltech

صحبت‌هایی نیز درباره‌ی امکان ارسال فضاپیما به سمت این سیارک مطرح شده است. یکی از ایده‌های مطرح شده ارسال ماهواره‌های کوچک به سمت این سیارک است. ایده‌ی دیگر دانشمندان قرار دادن لرزه‌نگار بر سطح این سنگ آسمانی است تا به کمک آن نواحی درونی سیارک آپوفیس و تاثیرات گرانشی زمین را بررسی کنند. ماموریتی مشابه آن چه که فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ انجام داده نیز پیشنهاد شده است. هایابوسا ۲ چندی پیش با شلیک گلوله‌ای بزرگ یک دهانه‌ی برخوردی مصنوعی در سطح سیارک ریوگو ایجاد کرد تا مواد زیر سطح این سیارک را بررسی کند.

البته برخی از این ماموریت‌ها ممکن است خطرآفرین باشند و باید با احتیاط کامل درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری کرد. قطعا گذر این سیارک از نزدیکی زمین توجه عموم مردم و حتی سیاستمداران را به خود جلب خواهد کرد. سازمان‌های فضایی نیز باید با هوشیاری تمام بیشترین بهره‌ی علمی را از این فرصت ببرند، بدون این که باعث اضطراب در جامعه و یا حتی ایجاد خطر احتمالی شوند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیارک آپوفیس در نزدیکی زمین.

The post دانشمندان برای دیدار نزدیک با سیارک آپوفیس آماده می‌شوند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala