روز گذشته، بالاخره فروش رسمی نسخه ۵G از گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ شروع شد و قیمت این محصول نیز ۱۳۰۰ دلار تعیین شده است. حالا یکی از کارکنان اپراتور ورایزن آمریکا، نتیجه تست سرعت اینترنت ۵G این گوشی را منتشر کرده که واقعا هیجان انگیز است.

گوشی گلکسی اس ۱۰ نسخه ۵G، توانسته روی شبکه ۵G اپراتور ورایزن، با سرعتی بیش از یک گیگابیت دانلود داشته باشد. با چنین سرعتی، خبرنگار وب‌سایت Digital Trends، توانسته بازی PUBG را به صورت کامل و با فایل‌های آن، تنها در ۲۶ ثانیه از فروشگاه پلی استور دانلود کند. همین بازی را اگر بخواهید در همین شرایط و همان منطقه با اینترنت ۴G ورایزن دانلود کنید، ۹۳ ثانیه تمام شدن دانلود بازی طول می‌کشد. اگر با این بازی آشنایی ندارید، بگذارید بگوییم که فایل نصل این بازی حدود ۱.۸۶ گیگابایت حجم دارد!

بدون شک این سرعت دانلودی که منتشر شده، فوق العاده است و دقیقا همان چیزی است که شرکت‌ها می‌گفتند باید از ۵G انتظار داشته باشیم. اما با این وجود، هنوز تکنولوژی ۵G به بلوغ نرسیده و نمی‌توانیم تصویر فوق‌العاده‌ای که شرکت‌ها از این شبکه و آینده آن ترسیم کرده‌اند را به این زودی‌ها داشته باشیم.

همچنین آنطور که وب‌سایت Digital Trends نوشته، پوشش ۵G هنوز آنقدر قوی نیست و فعلا مکانی که در آن این تست‌ها انجام شده، در حد یک محله کوچک است. این یعنی فعلا زمان زیادی باقی مانده تا پوشش شبکه ۵G بتواند به گستردگی پوشش ۴G LTE برسد. همچنین پوشش شبکه ۵G در درون ساختمان‌ها نیز تقریبا ناچیز است و قابل استفاده نیست.

استفاده از فرکانس‌های پایین، می‌تواند برای بالا بردن پوشش شبکه در داختل ساختمان‌ها بهتر باشد و این دقیقا همان کاری است که اپراتور T-Mobile انجام می‌دهد. این اپراتور در تبلیغات خود اعلام کرده شبکه ۵G آن‌ها، روی باند ۶۰۰ مگاهرتز (یا باند ۷۱) خواهد بود که از این باند برای LTE نیز استفاده می‌شود. هرچه فرکانس بالاتر برود، پوشش امواج در داخل ساختمان‌ها ضعیف‌تر می‌شود. به همین دلیل است که پوشش شبکه ۵G ورایزن که روی باند ۲۸ گیگاهرتز تنظیم شده، در داخل ساختمان‌ها ضعیف‌تر است. اپراتور AT&T نیز فرکانس ۳۹ گیگاهرتز را برای شبکه ۵G خود انتخاب کرده که اوضاع را در داخل ساختمان‌ها و فضاهای بسته، بدتر هم می‌کند.

همچنین، فعلا ۵G از آپلود پشتیبانی نمی‌کند! هر دو گوشی گلکسی اس ۱۰ ۵G و موتو Z3 با موتو ماد ۵G، فقط می‌توانند در شبکه ۵G دانلود داشته باشند و برای آپلود، از شبکه LTE استفاده می‌کنند.

این درواقع شروع شبکه ۵G است و تا بلوغ آن زمان زیادی باقی مانده است. قطعا سال آینده میلادی و سال‌های پس از آن، این شبکه بهتر و بهتر خواهد شد و شرکت‌های بیشتری نیز گوشی‌های ۵G خود را روانه بازار می‌کنند. امیدواریم زیرساخت این شبکه در کشور ما نیز همگام با دیگر نقاط دنیا، فراهم شود و شاهد اینترنت ۵G در ایران نیز باشیم.

منبع: GSMArena

The post گلکسی اس ۱۰ ۵G توانست سرعت دانلود یک گیگابیتی را با اپراتور ورایزن ثبت کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala