دو روز قبل کوالکام از تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرد و حالا به لطف انتشار جزییات آن، با خیال راحت می‌توانیم به ویژگی‌های این تراشه قدرتمند بپردازیم که قرار است در نسل جدید شمار زیادی از پرچم‌داران اندرویدی قرار بگیرد. به گفته کوالکام، اسنپدراگون ۸۶۵ در زمینه‌هایی مانند عملکرد، هوش مصنوعی، عکاسی و گیمینگ نسبت به نسل قبلی بهبودهای قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد.

ارتباطات و عملکرد اسنپدراگون ۸۶۵

مشخصا، فناوری ۵G در مرکز توجه کوالکام قرار گرفته است. با توجه به اینکه این تراشه از مودم X55 بهره می‌برد و مودم مذکور چند ماه قبل معرفی شده، نکات جدیدی در مورد این مودم نمی‌توان مطرح کرد. برای یادآوری، باید بگوییم که این مودم نسبت به نسل قبلی یعنی X50 امکانات بهتری ارائه می‌دهد و مثلا حداکثر سرعت دانلود از ۵ گیگابیت بر ثانیه به ۷ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. از این مهم‌تر، مودم مذکور به‌خصوص در بین فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز از فرکانس‌های متنوع‌تری پشتیبانی می‌کند که چنین موضوعی برای بهره‌گیری از شبکه‌های ۵G اهمیت زیادی دارد.

اسنپدراگون 865

چنین ویژگی‌هایی برای تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ بسیار حائز اهمیت هستند زیرا این تراشه فاقد هرگونه مودم یکپارچه‌ای است و در عوض برای اینترنت موبایل کاملا به مودم X55 وابستگی دارد. همین موضوع تفاوت مهم اسنپدراگون ۸۶۵ با مدل قبلی خود محسوب می‌شود که سال گذشته با مودم یکپارچه LTE به نام X24 معرفی شد. به همین خاطر شرکت‌هایی که علاقه‌ای به ارائه فناوری ۵G نداشتند، می‌توانستند تراشه مذکور را به تنهایی تعبیه کنند تا گوشی موردنظر بدون هیچ مشکلی از اینترنت ۴G بهره ببرد. اما حالا با اسنپدراگون ۸۶۵، شرکت‌ها به اجبار باید پشتیبانی از اینترنت ۵G را برای کاربران خود ارائه کنند.

در رابطه با عملکرد هم شاهد بهبودهای قابل توجهی هستیم. پردازنده جدید Kryo 585 حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و در رابطه با پردازنده گرافیکی Adreno 650 هم شاهد ۲۵ درصد بهبود در عملکرد هستیم. البته باید خاطرنشان کنیم که اسنپدراگون ۸۵۵ اولین تراشه ۷ نانومتری کوالکام بود و به همین خاطر ۴۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۴۵ محسوب می‌شود. از آنجایی که فرایند ساخت این تراشه جدید تفاوت چندانی با نسل قبلی خود ندارد، افزایش ۲۵ درصدی سرعت روی هم رفته رقم بسیار قابل توجهی به حساب می‌آید.

قابلیت‌های مربوط به دوربین

اسنپدراگون 865

یکی دیگر از حوزه‌هایی که کوالکام برای توسعه اسنپدراگون ۸۶۵ به آن توجه نشان داده، مربوط به دوربین است. مطابق انتظار، ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) جدید به نام Spectra 480 مورد استفاده قرار گرفته. این پردازشگر از سرعت ۲ گیگاپیکسل در ثانیه پشتیبانی می‌کند و این یعنی شرکت‌های سازنده می‌تواند قابلیت‌های بسیار جذابی را در حوزه عکاسی عملی کنند.

گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون ۸۶۵ قادر به عکاسی در رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی، فیلمبرداری ۸K و ضبط ویدیوهای اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۷۲۰p خواهند بود. علاوه بر این، این پردازشگر از قابلیت ضبط ویدیو با حالت Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند که چنین مشخصه‌ای برای نخستین بار به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده است.

البته در نهایت این شرکت‌های سازنده هستند که برای عکس‌برداری و فیلمبرداری مبتنی بر این امکانات باید سخت‌افزار مناسبی را ارائه بدهند اما حداقل این تراشه پایه و اساس چنین امکانات جذابی را فراهم کرده است.

گیمینگ

کوالکام

بین دیگر امکانات این تراشه نباید قابلیت‌های مربوط به گیمینگ را از قلم بیندازیم. اسنپدراگون ۸۶۵ برای نخستین بار از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند که معمولا بسیاری از مانیتورهای گیمینگ رده‌بالا از چنین قابلیتی بهره می‌برند. در ضمن کوالکام اعلام کرده به سازندگان اجازه می‌دهد از طریق اپ استورهای موردنظر، فریم‌ور پردازنده گرافیکی این تراشه را به‌روزرسانی کنند که از سال‌ها قبل چنین چیزی در مورد پردازنده گرافیکی کامپیوترها امکان‌پذیر شده بود.

هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸۶۵

اسنپدراگون 865

در آخر باید به امکانات هوش مصنوعی این تراشه بپردازیم. طبق وعده کوالکام، نسل پنجم موتور هوش مصنوعی این تراشه نسل به نسل قبلی دو برابر قدرت بیشتری دارد و در ضمن مصرف انرژی آن هم ۳۵ درصد بهینه‌تر شده است. مانند بسیاری از امکانات دیگر، در این حوزه هم در نهایت سازندگان گوشی‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها هستند که باید بتوانند از امکانات هوش مصنوعی این تراشه نهایت استفاده را ببرند.

نخستین گوشی‌های مبتنی بر تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ در اوایل سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار خواهند شد.

منبع: The Verge

The post هرآنچه که باید در مورد تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ بدانید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala