اینطور که به نظر می‌رسد، جرارد ویلیامز، طراح سابق چیپست‌های اپل، از سوی این شرکت متهم به نقض قرار داد شده و به همین خاطر اپل از او شکایت کرد.

جرارد ویلیامز طی مدتی که در شرکت اپل مشغول به کار بود، طراح ارشد چیپست‌های آیفون و آیپد به حساب می‌آمد. اما وی در فوریه سال جاری از این شرکت کنار رفت تا به صورت مستقل مشغول به کار شود. او به همراه دو تن از همکاران سابق خود، شرکتی را تحت عنوان Nuvia تاسیس کرد که پردازنده‌های مخصوص مراکز داده طراحی می‌کند.

با توجه به وب‌سایت بلومبرگ (Bloomberg)، ویلیامز به موجب قراردادی که با اپل داشت، نباید وارد تجارتی می‌شد که مستقیما با کسب و کار اپل ارتباط داشته باشد و یا رقیبی برای این شرکت به حساب بیاید. حالا اپل مدعی است او با یک شرکت رقیب به صورت مخفیانه همکاری کرده و در حال توسعه فناوری است که اپل از آن استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا اپل پس از آیفون ۱۲ شیوه نام‌گذاری آیفون را تغییر می‌دهد؟

NuVia در اولین دوره سرمایه‌گزاری، بیش از ۵۳ میلیون دلار از شرکای خود از جمله شرکت دل و تعدادی دیگر از شرکت‌ها در سیلیکون ولی دریافت کرد تا بتواند از این طریق تعداد کارمندان و در نتیجه فعالیت‌های خود را افزایش دهد.

جالب اینجاست که مؤسس‌های دیگر NuVia نیز دو کارمند سابق اپل هستند با نام‌های جان برونو و مانو گولاتی. جان برونو حدودا ۵ سال در تیم معماری پلتفرم اپل فعالیت می‌کرد و گولاتی نیز ۸ سال در بخش تراشه‌های سیستم روی چیپ این شرکت مشغول فعالیت بود. طبق گزارشات، این سه شخص، بیش از ۱۰۰ اختراع ثبت شده مرتبط با طراحی تراشه و مهندسی سامانه‌ها در کارنامه خود دارند که ثابت می‌کند آن‌ها یکی از با تجربه‌ترین افراد در این زمینه به حساب می آیند.

اپل دلیل دیگری نیز برای شکایت از ویلیامز دارد. آن‌ها معتقدند ویلیامز در تلاش بوده کارمندان دیگر اپل را نیز متقاعد کند تا از این شرکت جدا شوند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، ویلیامز به نوبه خود یک شاکی محسوب می‌شود! او اپل را متهم به جاسوسی کرده و معتقد است این شرکت پیام‌های او را زیر نظر می‌گرفته و در واقع به صورت آشکار، قوانین حریم خصوصی را نقض کرده است. مسئله‌ای که می‌تواند به شدت به ضرر اپل تمام شود!‌ او در یکی از پیام‌های خود گفته بود اپل هیچ چاره‌ای جز خرید شرکت NuVia نخواهد داشت!

او می‌گوید:

فلسفه اپل به این صورت است که اگر کارمند این شرکت با همکار خود در رابطه با سیاست‌های اپل گفت‌و‌گویی (به صورت پیام متنی یا صحبت) منتقدانه داشته باشد و به نوعی از این شرکت ابراز نارضایتی کند، خود این پیام یا حرف به نوعی تحریک کارمندان برای ترک اپل بوده و لذا غیرقانونی است.

جالب اینجاست که اپل خود به شدت روی موارد حریم خصوصی حساس است و به کمک همین سیاست توانسته در سال‌های اخیر محصولات و سرویس‌های خود را به اوج شهرت برساند. این در حالی بود که اپل شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک را به دلیل استفاده بیش از حد از اطلاعات شخصی سرزنش می‌کرد!

اپل همچنین در ماه آگوست سال جاری، از استارتاپی تحت عنوان کورلیوم (Corellium) که یک آیفون مجازی با قابلیت تغییر مدل و نسخه iOS عرضه کرده بود شکایت کرد و به دلیل نقض قوانین کپی رایت، خواستار پایان دادن فعالیت این استارتاپ شده بود. یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکایت اپل از کورلیوم این بود که عرضه آیفون مجازی باعث می‌شد هکرها به سادگی، حفره‌ها و روزنه‌های آن را کشف کنند.

بیشتر بخوانید: آیا آیفون و آیپد به آنتی ویروس احتیاج دارند؟

منبع: businessinsider

The post اپل از طراح سابق چیپست‌های خود شکایت کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala