یکی دو سال پیش بسیاری معتقد بودند دوران تبلت‌ها دیگر به سر رسیده است. ولی حالا به نظر می‌رسد تبلت‌ها وارد دوران جدیدی شده‌اند. دورانی که در آن انتظار می‌رود تبلت چیزی فراتر از یک گوشی هوشمند بسیار بزرگ باشد. گویا قرار است تبلت جایگزین لپتاپ شود یا حتی پا را از آن فراتر بگذارد. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم دو تبلت مطرح امسال یعنی سرفیس پرو ۲۰۱۷ و آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک در شرایط جدید می‌تواند انتظارات کاربران را بهتر برآورده کند. طبق معمول ما نظراتمان را در سطرهای بعد مطرح خواهیم کرد ولی در نهایت این شما هستید که باید بگویید: سرفیس پرو ۲۰۱۷ یا آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچ؟

آیپد پرو جدید با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۱۰٫۵ اینچی (در مقایسه با مدل ۹٫۷ اینچی) از نظر اندازه بهتر می‌تواند با صفحه‌نمایش ۱۲٫۳ اینچی سرفیس پرو رقابت کند. ولی مهم‌تر از اندازه‌ی صفحه‌نمایش آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی، روشنایی بسیار زیاد (تا ۶۰۰ نیتس)، فضای رنگی گسترده و پشتیبانی آن از ویدیوهای HDR است. اپل همچنین  نرخ به‌روزرسانی را در صفحه‌نمایش آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی به ۱۲۰ هرتز (یعنی دو برابر معمول) افزایش داده است. این یعنی iOS روی آیپد پرو جدید نرم‌تر و روان‌تر از همیشه خواهد بود. با تمام این اوصاف اندازه‌ی بزرگ‌تر و تراکم پیکسلی بالاتر صفحه‌نمایش سرفیس پرو هنوز می‌تواند برای آن یک برگ برنده محسوب شود.

از نظر سخت‌افزاری آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی به چیپ اختصاصی جدید اپل یعنی A10X Fusion مجهز شده است. این چیپ یک پردازنده‌ی مرکزی ۶۴ بیتی شش‌هسته‌ای را همراه با ۴ گیگابایت رم در خود جای می‌دهد. این سخت‌افزار قدرتمند به لطف بهینه‌سازی‌های iOS به راحتی می‌تواند از نظر سرعت و عملکرد وارد قلمروی لپتاپ‌های باریک و سبک شود، و در ترکیب با پلتفرم گرافیکی «متال» (Metal) از نظر گرافیک سه‌بعدی شانه‌به‌شانه با سرفیس پرو رقابت کند.

سرفیس پرو 2017 یا آیپد پرو 10.5 اینچ

در سوی مقابل مایکروسافت در سرفیس پرو ۲۰۱۷ از پردازنده‌های نسل جدید اینتل «کیبی لیک» (Kaby Lake) استفاده می‌کند. قوی‌ترین مدل سرفیس پرو ۲۰۱۷ به پردازنده‌ی Core i7 و ۱۶ گیگابایت رم مجهز است. سرفیس پرو با این ترکیب می‌تواند نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ و نرم‌افزارهای سنگین دسکتاپ را بسیار روان و بدون هیچ مشکلی اجرا کند. فراموش نکنید که قیمت سرفیس پرو با این مشخصات حتی از دو برابر قیمت گران‌ترین مدل آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی هم بیشتر خواهد بود. اگر به دنبال مدلی از سرفیس پرو ۲۰۱۷ هستید که بتواند از نظر قیمت با آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچ رقابت کند، باید به سراغ مدل‌هایی با پردازنده‌ی Core i5 یا Core m3 و ۸ یا ۴ گیگابایت رم بروید.

سرفیس پرو ۲۰۱۷ آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی
صفحه‌نمایش ۱۲٫۳ اینچ (۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسل) ۱۰٫۵ اینچ (۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل)
پردازنده اینتل Core m3, i5, i7 (نسل هفتم) A10X Fusion
رم ۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایت ۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ یا ۱۰۲۴ گیگابایت ۶۴، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت
پورت‌ها USB 3.0 Type-A, mini-DisplayPort, microSD لایتنینگ
سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ پرو iOS 10
دوربین ۸ و ۵ مگاپیکسل ۱۲ و ۷ مگاپیکسل
کیبورد اسمارت کیبورد (باید جداگانه تهیه شود) تایپ کاور (باید جداگانه تهیه شود)
قلم سرفیس پن (باید جداگانه تهیه شود) اپل پنسل (باید جداگانه تهیه شود)
حسگر اثر انگشت ندارد دارد
عمر باتری ۱۳٫۵ ساعت ۱۰ ساعت
وزن ۷۶۶ یا ۷۸۶ گرم (مدل مجهز به پردازنده m3 سبک‌تر است) ۴۷۷ گرم
ابعاد ۲۹۲٫۱ در ۲۰۱٫۴ در ۸٫۵ میلی‌متر ۲۵۰٫۶ در ۱۷۴٫۱ در ۶٫۱ میلی‌متر

یکی از تفاوت‌های اصلی آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی و سرفیس پرو ۲۰۱۷ در این است که به نظر می‌رسد سرفیس بیشتر به عنوان جایگزینی برای لپتاپ طراحی شده باشد. سرفیس پرو در واقع یک تبلت ویندوزی است که با اضافه شدن یک کیبورد به یک لپتاپ کامل تبدیل می‌شود. البته امکان استفاده از کیبورد روی آیپد پرو هم وجود دارد. ولی سیستم‌عامل دسکتاپ و پشتیبانی از ورودی ماوس باعث می‌شود سرفیس پرو به مراتب بیشتر از آیپد پرو شبیه به یک کامپیوتر واقعی باشد. سرفیس پرو همچنین با پشتیبانی از قلم «سرفیس پن» (Surface Pen) پا را از یک گام از تجربه‌ی ویندوز روی کامپیوترهای معمولی فراتر می‌گذارد. قابلیتی که یک طراح گرافیک یا هر کسی که نیاز به نت‌برداری زیاد دارد از آن لذت خواهد برد. البته آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی هم با پشتیبانی از قلم «اپل پنسل» (Apple Pencil) در این زمینه از سرفیس پرو عقب نمانده است. به لطف نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی صفحه‌نمایش آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی، عملکرد اپل پنسل روی این تبلت از همیشه نرم‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

سرفیس پرو 2017 یا آیپد پرو 10.5 اینچ

اساسا به نظر می‌رسد در مورد سرفیس پرو و آیپد پرو مقایسه کردن مشخصات فنی کمک زیادی به ما نکند. چرا که اینجا با دو فلسفه، دو دنیا و دو پلتفرم متفاوت روبرو هستیم. مایکروسافت از همان ابتدا با مجهز کردن اولین سرفیس به نسخه‌ی کامل ویندوز معتقد بود که کاربران باید بتوانند از تبلت به عنوان کامپیوتر اصلی خود استفاده کنند. سرفیس پرو ۲۰۱۷ همان اصل کلیدی را با سخت‌افزاری قدرتمندتر از همیشه پیوند می‌زند تا بیش از همیشه جایگزینی شایسته برای یک لپتاپ باشد. از سوی دیگر اپل همیشه اعتقاد داشته که پلتفرم دسکتاپ و موبایل باید مرز خود را حفظ کنند. با این حال امسال با آوردن برخی از ویژگی‌های کلیدی سیستم‌عامل دسکتاپ macOS به سیستم‌عامل موبایل iOS 11، آیپد را به جایگزینی برای لپتاپ نزدیک‌تر کرده است. شاید ویژگی‌های جدید iOS 11 در کنار سخت‌افزار بسیار قدرتمند آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی، بتواند آن را به جایگزینی مناسب برای لپتاپ شبیه کند، ولی احتمالا مخاطبان آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی هنوز بیشتر کسانی هستند که به آن به چشم یک تبلت بسیار قوی نگاه می‌کنند.

با توجه به تفاوت‌های اساسی سرفیس پرو ۲۰۱۷ و آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی به نظر می‌رسد انتخاب بین آن‌ها کار چندان دشواری نباشد. آیپد پرو هنوز هم بهترین تبلت بازار است و بدون تردید از نظر قیمت بازی را از سرفیس پرو می‌برد. ولی اگر به دنبال گجتی هستید که با خیال راحت آن را جایگزین لپتاپ خود کنید، هنوز سرفیس پرو ۲۰۱۷ انتخاب منطقی‌تر به نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ آیا آیپد پرو می‌تواند واقعا جایگزین لپتاپ باشد؟ آیا سرفیس پرو به عنوان یک تبلت عملکرد خوبی دارد؟ شما با توجه به نیاز و سلیقه‌ی خود کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ در مجموع کدام گجت را بهتر ارزیابی می‌کنید؟ حال نوبت شما است که با بیان دلایل و تجارب خود به ما و سایر کابران دیجی‌کالا مگ بگویید: سرفیس پرو ۲۰۱۷ یا آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچ؟

منبع متن: digikala