DLSS به فناوری گفته می‌شود که عملکرد گرافیک را بهبود می‌بخشد. این یعنی شما در همان وضوح تصویر مشابه، فریم‌ریت بهتری را دریافت می‌کنید اما توان گرافیک اصلا تضعیف نمی‌شود. به عبارتی دیگر، DLSS زمانی که یک بازی را روی وضوح تصویر پایین اجرا کنید، به کمک شما می‌آید تا با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشین، وضوح تصویر را افزایش دهد.

حالا نسل سوم این فناوری توانسته انقلابی در زمینه‌ی پردازش گرافیکی ایجاد کند چرا که طبق ادعای انویدیا، می‌تواند تا چهار برابر عملکرد گرافیک‌ها را در انجام بازی‌ها بهبود ببخشد. همانطور که گفته شده، این قابلیت فقط برای کارت‌های سری RTX 40 در دسترس قرار خواهد داشت اما نائب رئیس انویدیا چیز دیگری می‌گوید.

بریان کاتانزارو، نائب رئیس انویدیا بعد از معرفی فناوری DLSS در توییتر نوشت که به تیم خود برای ابداع چنین فناوری جذابی افتخار می‌کند. او افزود: «در زمینه‌ی یادگیری عمیق، (دیپ لرنینگ – زیرمجوعه‌ی یادگیری ماشین)، DLSS 3 بهترین قابلیتی بوده که تاکنون با آن سر و کار داشته‌ایم. بی‌صبرانه منتظر هستیم مردم آن را تجربه کنند».

در همان توییت، او در این رابطه که چرا این قابلیت منحصرا برای کارت‌های سری RTX 40 در دسترس قرار خواهد داشت هم توضیحاتی را ارائه کرد که در ادامه خلاصه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های صحبت او را می‌خوانیم.

DLSS 3 مبتنی بر شتاب‌دهنده‌ی جریان نوری است (Optical Flow Accelerator) که در معماری Ada به شکل بسیار بهتری در مقایسه با امپر (معماری کارت‌های سری RTX 30) بهبود پیدا کرده است. به این صورت که هم سریع‌تر است و هم باکیفیت‌تر.

البته شتاب‌دهنده‌ی جریان نوری از زمان معماری Turing (سری RTX 20) در کارت‌های انویدیا وجود داشته اما در معماری Ada به شکل قابل توجهی پیشرفته‌تر شده است تا برای DLSS 3 مورد استفاده قرار بگیرد. در کارت‌های سری RTX 20 و ۳۰ اگر قابلیت DLSS 3 فعال باشد، با لگ و لرزش همراه خواهد بود و تصاویر هم کیفیت بدی پیدا می‌کنند. همچنین در فریم‌ریت تصویر هم بهبودی ایجاد نخواهد شد.

این حرف‌های کاتانزارو یعنی درها برای عرضه‌ی DLSS 3 برای کارت گرافیک‌های نسل قبل یعنی RTX 20 و ۳۰ کاملا باز است اما تأکید کرده که عملکرد آن اصلا مطابق با چیزی نخواهد بود که کاربران سری RTX 40 تجربه خواهند کرد. البته بازی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند برای کارت‌های نسل قبل با فناوری DLSS 2 و انویدیا رفلکس در دسترس قرار خواهند گرفت و از این بابت جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

از لحاظ تئوری این امکان وجود دارد که با انجام تحقیق و مهندسی بیشتر بتوانیم این فناوری را به کارت‌های دیگر هم اضافه کنیم. هرچند کاربران تجربه‌ای را که می‌خواهند دریافت نمی‌کنند. به همین خاطر این قابلیت فعلا برای کارت‌های سری RTX 40 در دسترس قرار دارد.

قابلیت انویدیا رفلکس هم با همگام‌سازی پردازنده و گرافیک باعث می‌شود زمان رندر بازی‌ها به حداقل برسد و در نتیجه در کنار DLSS 3 به شکل قابل توجهی باعث بهبود عملکرد و افزایش نرخ فریم می‌شود. خوشبختانه قابلیت انویدیا رفلکس در کنار DLSS 2 برای کار‌ت‌های نسل قبل و RTX 20 در دسترس قرار خواهد داشت تا آن‌ها بتوانند تجربه‌ی خوبی از انجام بازی‌ها داشته باشند.

کاتانزارو در انتهای صحبت‌های خود به این موضوع نیز اشاره داشته که انویدیا هنوز خبرهای خوبی برای کاربرانش دارد. حال نمی‌دانیم منظور او از این حرف چه بوده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم طی روزهای آتی چه خبرهای بیشتری در رابطه با فناوری DLSS 3 منتشر می‌شود.

  • آمریکا فروش تراشه‌های پیشرفته به چین و روسیه را تحریم کرد

منبع: Wccftech

نوشته فناوری DLSS 3 می‌تواند به گرافیک‌های قدیمی انویدیا هم اضافه شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala