شبکههای مختلف پخش آنلاین در جهان از نتفلیکس گرفته تا FX جدول پخش برنامههایشان را تغییر دادهاند و سریالهای مهمشان را برای روزهای کرونا روی آنتن میفرستند تا مردم را در روزهایی که باید در خانه بمانند تا زنجیرهی شیوع قطع شود، سرگرم کنند. بعضی از سریالهای روزهای کرونا جدید هستند و فصل اولشان عرضه شده و برخی دیگر فصلهای جدید سریالهای موفق و پرطرفدار هستند. منتقدان متاکریتیک تعدادی از سریالها را که به نظرشان ارزش دیده شدن دارند معرفی کردهاند.
ویروس کرونا جهان را درنوردیده و مردم در بسیاری از کشورهای جهان مجبور به خانهنشینی و قرارگرفتن در قرنطینه اجباری شدهاند تا تب و تاب همهگیری ویروس کاهش یابد. در این وضعیت کسالتبار که اخبار مرگ و بیماری میتواند به روحیهها صدمه بزند سینما پناهگاهی فوقالعاده است. در ادامه قصد داریم فیلمهایی را معرفی کنیم که از نظر مضمونی با شرایط این روزهای ایران و جهان در قرنطینه همخوانی دارند؛ فیلمهایی درباره تنهایی، انزوا، گیرافتادن در خانه یا محیطهای کوچک در روزهایی که قرنطینه اجباری تنها گزینه روی میز بسیاری از شهروندان جهان است.
۱۰ فیلم برتر ابرقهرمانی یکدهه گذشته را نمیتوان به این سادگی برگزید چرا که در این سالها تعداد گستردهای فیلم ابرقهرمانی اکران شدند و اساسا این فیلمهای در یک دهه گذشته به محبوبیت وصفناپذیری دست یافتند. شکستن رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینما توسط یک فیلم ابرقهرمانی خود یکی از نشانههای میزان محبوبیت این آثار است.
یک فیلم جاسوسی عموما با محتوایی درباره جاسوسها و سازمانهای اطلاعاتی گره خورده است. درونمایه این آثار ممکن است برگرفته از واقعیتهای سازمانهای جاسوسی باشند مثل رمانهای جان لوکاره نویسنده بریتانیایی که خود در سرویس جاسوسی بریتانیا سابقه فعالیت داشت و سپس به نوشتن رمان رو آورد و یا ممکن است داستانهایی تخیلی را دستمایه کار قرار دهند مثل مجموعههایی چون جیمز باند.
فیلم کارآگاهی را عموما میتوان به عنوان زیرمجموعه آثار جنایی یا تریلرها طبقهبندی کرد. فیلمهایی که بر یک جنایت حلنشده (اغلب موضوع یک دزدی، قتل یا آدمربایی) تمرکز میکنند و در عین حال یک شخصیت اصلی کارآگاه دارند که جنایت را دنبال میکند و سیر وقایع بر حل معما یا تغییر شرایط او اثرگذار است. در بسیاری از آثار کارآگاهی ممکن است توانایی، قدرت و اعتماد به نفس شخصیت کارآگاه در مرکز توجه قرار گیرد اما ممکن است این اصول متعارف در همه فیلمها به شکل یکسان دنبال نشوند.
کمدیهای اسکروبال محصول دوران رکود اقتصادی و افسردگی بزرگ آمریکا بودند کمدیهایی که قرار بود مردم را به زندگی امیدوار کنند. پر از اتفاق و دیالوگ و غالبا مبتنی بر اختلاف طبقاتی و ماجراهای اقتصادی بین قهرمان زن و مرد. اینها مهمترین ویژگیهای این فیلمها بودند. در فیلم منشی همه کاره او (his girl friday) ساختهی هاوارد هاکس در اوایل دههی چهل به این ویژگیها میشود کاراکتر ویژهی زن قهرمان را هم اضافه کرد که برخلاف نسخههای کلاسیکتر، موجودی مستقل و آزاد و رها بود که همپای مردان در اجتماع خودی نشان میداد و گستاخ و شوخطبعی هم بود. هیلدی جانسون فیلم «منشی همه کاره او» یک ویژگی مهم دیگر هم داشت: او صاحب یک شغل بود.
نگرانیها دربارهی ویروس کووید ۱۹ و شیوع صعودی کرونا تاثیرش را روی باکسآفیس جهان هم نشان میدهد. این هفته فروش کل فیلمهای باکس آفیس روی هم چیزی کمی بیشتر از ۵۰ میلیون دلار شد. از سال ۱۹۹۵ تاکنون چنین فروش پایینی برای ده فیلم صدر جدول سابقه نداشته است. به نسبت هفتهی گذشته چیزی حدود ۶۰ درصد افت فروش داشتهایم. در صدر جدول همچنان انیمیشن «به پیش» پیکسار و دیزنی قرار دارد اما این هفته سه تازهوارد هم در باکس آفیس داریم. فیلم من هنوز باور دارم که پخشکنندهاش لاینزگیت است با فروش پایینتر از ده میلیون دلار در ردهی دوم جدول قرار گرفت.
فیلم یک شب اتفاق افتاد حاصل همکاری درخشان میان کارگردان فرانک کاپرا و فیلمنامهنویس رابرت ریسکین است. فیلمی که در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر imdb در تاریخ سینما قرار دارد و برندهی پنج اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شد.